HBO5 vs. Bachelor

Klavertjevijf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

HBO5 vs. Bachelor

#1 , 25 mar 2019 16:39

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot enkele verschillende onderwijsniveaus en bijhorende diploma's.
Onlangs volgde ik een opleiding tot het behalen van een onderwijsniveau HBO5 (hoger beroepsonderwijs, gesitueerd tussen secundiar en bachelor niveau in). Dit zou al sinds 2009 de officiële benaming zijn, voortkomend vanuit een decreet uitgevaardigd door het Ministerie van Onderwijs. Nu wist mijn stagebegeleider te vertellen, die krak dezelfde opleiding gevolgd heeft als mij en dit in dezelfde onderwijsinstelling, dat hij in het bezit is van een bachelor-niveau omdat hij de opleiding volgde voor dat decreet in werking trad. Nu is mijn vraag het volgende; kan het dat aan eenzelfde opleiding twee verschillende opleidingsniveaus toegekend worden, gewoon op basis van datum van inschrijving (voor 2009-bachelor, na 2009-HBO5)?

Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 mar 2019 16:49

Het ZOU kunnen. Duizenden technisch ingenieurs zijn zo vroeger ge-upgraded naar industrieel ingenieur zonder enige bijkomende studies.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 25 mar 2019 20:36

Ik acht de kans reëel dat de titel graduaat is, en niet bachelor.
En dit vormt verwarring met de oude titel van graduaat, die wel gelijkgesteld is aan de huidige bachelor.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 mar 2019 20:45

Dit is het verhaal van de diploma inflatie.
Wat vroeger HBO5 was heet nu GRADUAAT.
De GRADUATEN van voor 2009 zijn nu BACHELORS.

Nog even en de kleuterscholen leveren MASTERS af.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 21:36

Beste

Er is nog altijd de indeling in graduaat - bachelor - master. Uiteraard is er een verschil in niveau en de verhouding theorie en praktijk tussen de verschillende opleidingen. Het goede nieuws is dat je steeds kan schakelen naar het hogere niveau (na het behalen van een lager diploma) als je hogerop wilt en een hoger diploma wenst te behalen.

https://www.erasmushogeschool.be/nl/wat ... pleidingen

Om op de vraagsteller te antwoorden: mits het volgen van een bijkomende pedagogische opleiding (vroeger de D cursus) kan je inderdaad als stagebegeleider werken, bijvoorbeeld in de opleiding verpleegkunde. Er is echter een tendens om hoger gekwalificeerd personeel die ook de theorie vakken geven voor een stuk van hun opdracht de stages te laten begeleiden. Er zijn bovendien masters die ook stagebegeleiding doen, dit is goed om voeling te blijven houden met het werkveld.

Terug naar “Onderwijsrecht”