Spelling

Casalangdre
Topic Starter
Berichten: 105

Spelling

#1 , 05 jun 2008 09:45

Dit is waarschijnlijk een beetje een moeilijk en rare vraag die ik hier post. Ik kan deze vraag dan ook niet onmiddellijk in één of andere categorie onderbrengen. Het zit zo : Ik ben leraar/docent in het volwassenenonderwijs (voornamelijk avondonderwijs). Er is op onze school al een tijdje en discussie aan de gang tussen de directie en een aantal leraren ivm met spelling. De directie eist namelijk iedereen de juiste speling gebruikt in zijn/haar lessen en cursussen en eist dus dat iedereen zijn cursussen verbetert op taalfauten. Een aantal van mijn collega's gaan hier echter niet meer akkoord en betwisten dat de directie dit kan eisen. Van de andere kant kan of wil de directie geen documenten overhandigen waaruit inderdaad blijkt dat dit verplicht is. We hebben zelf al een aantal opzoekingen gedaan, maar hieruit komt het volgende aan bod :

1) Van het ministerie van onderwijs krijgen we geen antwoord.

2) In ons arbeidsreglement staat er niets in over het gebruik van spelling.

3) Volgens sommige bronnen is er een spellingswet die het gebruik van de spelling regelt in het onderwijs en de ambtenarij. Maar er zijn verschillende versies van wanneer deze wet (of besluit) zou kunnen zijn : maart '94, mei '96, september '96 of maart 2005 zijn mogelijke datums. Op ieder van deze datums is echter niets terug te vinden in het staatsblad.

4) Volgens anderen is er inderdaad een spellingswet, maar is deze wet niet afdwingbaar bij gebrek aan sancties.

5) Volgens anderen is de juiste spelling inderdaad verplicht in het onderwijs, maar geldt dit niet voor individuele leerkrachten, maar enkel voor instelling en dan nog in die beperkende zin dat deze wet inhoudt dat men niet bewust een verkeerde spelling mag aanleren.

6) Nog volgens anderen legt de overheid enkel gebruik van spelling op in het lager- en middelbaar onderwijs, maar zegt men niets over het volwassenenonderwijs.