Onlangs is het mij opgevallen dat onze buurschool hun schoolbel gebruikt als deurbel. Dit betekent dat de bel om 7:15 uur begint te rinkelen als de eerste ouders hun kinderen naar school brengen en daarna tot 9:00 uur doorgaat als er meer ouders arriveren. Soms rinkelt de bel 4 of 5 keer per minuut. Dit herhaalt zich dan van 15:30 uur tot 18:00 uur als de ouders hun kinderen van school komen halen.
2 maanden geleden heb ik mijn eerste klacht naar de directeur van de school gestuurd en dit was haar antwoord:
'Beste, Ik weet dat de schoolbel een impact heeft op de nabije bewoners van de school.
De bel aan de poort (wanneer iemand aanbelt) is dezelfde klank als de schoolbel tijdens de speelmomenten.
Tijdens de vakanties staat de bel meestal uit, maar als er iemand aanbelt aan de poort, ...dat kan ik niet uitzetten.
De bel die u hoort om 7u15 's morgens is eveneens het 1ste kind die naar de opvang komt.'
voor mij klinkt haar antwoord als een bekentenis dat ze weet dat het een probleem is, maar ze biedt geen oplossingen.
Ik antwoordde en vroeg haar of we een andere oplossing konden vinden, omdat het niet eerlijk is dat de hele buurt elke dag om 7:15 uur wakker moet worden.
Sindsdien heeft ze me verteld dat 'school geluid en bellen' niet onder burengeluid valt en dat ze niets hoeft te veranderen. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat een schoolbel geen deurbel is en dat ze de schoolbel niet gebruikt waarvoor hij bedoeld is, maar dit valt in dovemansoren. Na de vakantie toen ik weer klaagde was ze verbaasd dat ik klaagde terwijl het probleem nog niet is opgelost. Ze heeft me zelfs voorgesteld om naar een andere buurt te verhuizen. We hebben nul empathie van haar kant gekregen en nul motivatie om hun systeem te veranderen terwijl het een simpele regeling is om een deurbel te installeren die lokaal rinkelt bij de persoon die verantwoordelijk is voor.
Ik heb de diagnose hartziekte gekregen en op doktersvoorschrift is mijn slaap erg belangrijk. Dit heeft ernstige gevolgen voor mijn gezondheid en die van mijn gezin. Klopt het dat de schoolbel geen deurbel is en wat zijn mijn rechten hier?
Dankje wel