Macht CLB

Arefrode
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Macht CLB

#1 , 14 jan 2023 12:28

Weet er iemand welke juridische macht het Centrum voor Leerlingenbegeleiding heeft?
Mijn bijna meerderjarige dochter heeft valse beweringen afgelegd en nu moeten wij verplicht op gesprek komen bij deze instantie.
Kunnen zij zomaar de ouders verplichten om op gesprek te komen?
De toon van de medewerker van het CLB tijdens het telefonisch gesprek was bijzonder agressief.

Met Vriendelijke Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2023 13:00

Uit dichte bron:
Ze hebben bijzonder veel macht en zijn inderdaad soms agressief.
Als je niet meewerkt schakelen ze officiele instanties in, die u 'het mes op de keel zetten'.
U hebt dus niet echt de keuze ZOLANG ze minderjarig is.

pho450
Berichten: 192

#3 , 18 jan 2023 08:35

In principe heeft het CLB geen juridische macht.
Wie heeft je dochter verplicht om op gesprek te gaan bij het CLB?
Het CLB neemt zelden zelf het initiatief, zij worden meestal ingeschakeld door een school of eventueel door een jeugdrechter. Het spreekt voor zich dat de jeugdrechter wel de juridische macht heeft om die gesprekken te verplichten. Via school kan je wel weigeren, maar dan moet je wel bereid zijn om de eventuele gevolgen te dragen. Bv een tijdelijke of permanente schorsing.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 18 jan 2023 08:48

Kan u omschrijven wat u bedoelt met "agressief"? Dit is een vrij harde term toch. Ik kan me wel voorstellen dat de medewerker sterk benadrukt heeft dat deze vergadering zeker moet plaatsvinden. Het gaat per slot over valse beweringen die iemand of iets benadeeld zal hebben. Ik zou blij zijn dat dit binnen de schoolmuren opgelost zal worden en niet met een klacht bij de politie. Uw dochter wordt dit jaar meerderjarig, dus dat kan.

Terug naar “Onderwijsrecht”