Weigering herinschrijving Hogeschool omwille van studievoortgangsbeslissingen

lien.desmedt
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Weigering herinschrijving Hogeschool omwille van studievoortgangsbeslissingen

#1 , 28 sep 2022 17:25

Een vraagje:

Ik ben een laatste jaarsstudente Bedrijfsmanagement en ben 18 stp (4 vakken waaronder bachelorproef) verwijderd van mijn bachelordiploma.
Omdat ik niet geslaagd ben mijn voor mijn herexamens en mijn bachelorproef niet had afgelegd omdat die niet volledig af is en ik hierdoor het opnieuw moet opnemen, net als de andere 3 vakken, kan ik mij
dit academiejaar niet inschrijven. Ik heb hiervoor een motivatiebrief moeten schrijven aan de direct maar zij hebben dit geweigerd. Nu moet ik
een intern beroep aantekenen..

Wat kan ik nog doen om alsnog toegelaten te worden?

Bij de motivatiebrief richting de directie heb ik als redenen al gebruikt dat ik 3 weken in het ziekenhuis heb gezeten
vanwege mijn longen en dat was blijkbaar niet genoeg...

Ik dacht eraan om ook bij te zetten dat mijn grootvader in februari overleden is waarmee ik een hele hechte band heb gehad maar
heb voor de rest geen idee wat ik er nog bij kan zetten om hen te overtuigen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2022 17:44

Hoekig ben je al bezig met deze opleiding? Ik vermoed dat daar het probleem ligt.

Het zou me verbazen als het overlijden van een (groot)ouder impact zou hebben op de beslissing van de school. Met alle respect, maar zo’n zaken tebeuren. Als je later aan het werk bent, moet je dan ook enkele dagen later opnieuw presteren.

Eventueel eigen ziekte beter documenteren als je daardoor langer niet kon studeren dan enkele weken.

lien.desmedt
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2022 17:50

@Thomas_A Wel als er studenten zijn die 'stress' 'depressie' vanwege hun studies kunnen gebruiken zou ik het maar raar vinden dat een overlijden niet zou kunnen lol.

Wat mijn ziekte betreft, zij zijn al in het bezit van het ziekenhuisattest, ik heb ook foto's van de in gedetailleerde uitleg van de artsen ook nog maar ik wil het niet tot daar laten komen om dat te moeten aantonen.. Ziekenhuisattest zegt in principe toch ook al veel..

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 sep 2022 17:57

Wat het overlijden van uw grootvader betreft: dat is zeker zeer spijtig, maar dat kan je moeilijk gebruiken als reden waarom u niet slaagde in uw herexamens, uw bachelorproef niet afwerkte én 4 vakken moet (her)opnemen. De beslissing die het pedagogisch team nam lijkt me correct. De onvoldoendes ontstaan blijkbaar niet plots op een bepaald tijdstip, maar situeren zich over de ganse lijn van het studiejaar. Wellicht is het beter nu te concentreren op hoe je studuetraject verder te zetten, dan in intern beroep te gaan tegen de beslissing. Docenten deliberen met aandacht en overleg.

lien.desmedt
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2022 18:07

@eylis Ik zou het overlijden van mijn grootvader niet gebruiken als dé reden maar als één van de redenen. Het gaat trouwens om 4 vakken in totaal dus inclusief mijn bachelorproef. De testen/opdrachten van de 2 vakken waren rond de periode dat ik gehospitaliseerd werd.. Ik verlies hoe dan ook nog meer tijd met deze beslissing want hierdoor moet ik mij inschrijven bij een andere hogeschool waarbij er hoe dan ook vakken zullen zijn die ik nog niet heb gehad en daardoor terug meer studiepunten zal moeten opnemen dan dat het nu het geval is..

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2022 19:12

Je lijkt ervan uit te gaan dat er nog een argument is waardoor je kan ingeschreven worden maar dat je de juiste motivatie voor je brief nog moet vinden.

Veel kans dat de beroepsprocedure tot dezelfde conclusie komt dan de directie, maar er moet nu eenmaal een beroepsmogelijkheid zijn.

Hoelang ben je in totaal al bezig met die opleiding?

lien.desmedt
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2022 19:28

Het is mijn 5de jaar nu, maar tussendoor heb ik ook wel wat gereisd. En ja sorry maar als er studenten zijn die wel herkansing kregen alleen maar omdat ze meer bij de psycholoog zijn geweest vanwege "stress ivm met hun studies" dan vind ik dat mijn argument waarbij ik 3 weken in het ziekenhuis heb gezeten nog meer valabel.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2022 19:36

Ik kan je alleen maar aanraden dat soort argumenten zeker niet te gebruiken. Komt eerlijk gezegd vrij kinderachtig over.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 28 sep 2022 21:19

Neem even dit ter overweging: het gaat er om wat een docentenraad denkt over uw studievoortgang (5 jaar over een parcours van 3 jarige studie) en daar uit besluit. Het gaat niet om uw mening of uw persoonlijke tegenslagen belangrijk genoeg zijn. U mag dat zeker wel vinden, maar in de eerste plaats gaat het over een weloverwogen beslissing, genomen door een team dat dit echt niet tussen pot en pint doet.

lien.desmedt
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 sep 2022 22:01

@eylis Ja, inderdaad 5 jaar ipv 3 want ik heb daarnaast ook gereisd. Bovendien heb ik nog voldoende studiepunten om me in te schrijven. Dat laatste is vaak niet het geval bij de meeste studenten die er langer over doen. Maar bon.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2022 22:43

Beste,

Een instelling voor hoger onderwijs kan bij slechte studievooruitgang bindende voorwaarden opleggen. Als je minder dan 60% van de studiepunten behaalde binnen je diplomacontract, kan de hogeschool bindende voorwaarden opleggen. Als deze voorwaarden het jaar nadien dan niet behaald worden, kan de student geweigerd worden. Eenmaal je studiecredit opgebruikt is ben je niet meer subsidieerbaar door de overheid en is de kans klein dat je terug kan inschrijven tenzij de hogeschool dit toelaat en je bereid bent om een hoger inschrijvingsgeld te betalen.

Besef dat de gemeenschap voor elke student een grote som geld voorziet om het onderwijs in te richten. Je hebt als student dan ook de individuele verantwoordelijkheid om je studie ernstig te nemen en er niet met je pet naar te gooien.

Gezien er nog een beroepsmogelijkheid is zou ik je adviseren om aan de hand van je medisch dossier met de ziekenhuisopname, de psychosociale problemen die je aanhaalt (overlijden opa) enerzijds en anderzijds met een onderbouwd plan met deadlines voor je bachelor proef de docenten die moeten oordelen of je nog een kans krijgt toch te overtuigen van je wil om nu wel alles op je studie te zetten. Je kan ook schriftelijk beloven om elke les op een constructieve manier te volgen en om je opdrachten pico bello en tijdig af te leveren. Tenslotte zou je ook kunnen aangeven dat je bereid bent om je extra in te zetten in de werking van de hogeschool, bijvoorbeeld door lidmaatschap van de studentenraad of een andere werking binnen de hogeschool.

Bij een negatieve beslissing kan je nog altijd enkele jaren gaan werken. Per academiejaar krijg je dan 10 extra studiepunten. Gezien je spreekt over 18 SP heb je dan na 2 jaar werken opnieuw voldoende leerkrediet. Overigens is 18 SP perfect te combineren met een halftijdse job. Waar een wil is is een weg.

https://onderwijs.vlaanderen.be/node/206

Terug naar “Onderwijsrecht”