Verplichte buitenlandse reis: vergoeding?

syndias
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplichte buitenlandse reis: vergoeding?

#1 , 12 mei 2022 23:54

Ik werk halftijds als leraar in een middelbare school. Elke 2 jaar word ik verplicht om een buitenlandse reis te organiseren voor mijn leerlingen die een week duurt. Ik word ook geacht om mee te gaan op die reis. Mijn eigen overnachtingen worden doorgerekend aan de leerlingen, andere kosten niet.

Waar ik mee zit:
- hoewel ik halftijds aan de slag ben, ben ik tijdens die week 24/7 aan het werk voor een halftijds loon.
- mijn maaltijden en onkosten worden niet vergoed. Een week dagelijks uit eten gaan is niet goedkoop.

Wat zegt de wetgeving hierover? Deze week kost mij gemiddeld 100-200€ aan maaltijden, terwijl ik nog steeds halftijds word betaald. Dit voelt voor mij verkeerd aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 mei 2022 11:46

Wetgeving is daar niet over. Ga praten met de directeur/onderdirecteur tot het bekomen van een faire vergoeding voor maaltijden verminderd met wat je thuis zou uitgeven aan eten. Je kan ook weigeren om die reis nog te organiseren maar je “riskeert” sancties zoals een barslecht lesrooster ….

Een halftijdse job in t onderwijs is idd barslecht: nog altijd veel klasseraden, inschakeling in buitenschoolse activiteiten alsof je voltijds werkt (opendeurdagen, ….) Da s de reden waarom m n vrouw nog voltijds les geeft: halftijds is veel salaris inleveren voor weinig extra eigen tijd ….

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”