Welke rechten heb ik als vastbenoemde onderwijzer?

Debo on topic
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Welke rechten heb ik als vastbenoemde onderwijzer?

#1 , 22 jun 2021 10:31

Beste leden.

Dit is de situatie:
Ik ben leerkracht lager onderwijs en werk al 14 jaar op mijn huidige school en ben vastbenoemd. Ik heb al verschillende functies gehad.
Dit schooljaar deed ik samen met een collega het 2de leerjaar in co-teaching.
Mijn collega 2de leerjaar en mijn collega uit het 4de leerjaar gaven zelf hun ontslag dus moeten er nieuwe leerkrachten bijkomen.
Ik vroeg aan de directie en aan de beleidsmedewerker om het 2de leerjaar te behouden.
Er werd echter beslist om een kleuterjuf die sinds vorig jaar aan het werk is op school, die geen diploma noch ervaring in de lagere school heeft, aan te stellen als klasleerkracht.
Ik krijg een dubbele functie: leerkracht 4de leerjaar en zorgondersteuner 2de graad.

Vragen:
De directeur is momenteel afwezig wegens ziekte en niet te bereiken. Toch heeft zij de samenstelling van het personeel gemaakt. Kan dit wel?
Kan mijn functie zomaar veranderen. Heb ik rechten door mijn anciënniteit en diploma?
Heb ik voorrang op mijn plaats als klasjuf 2de leerjaar ten opzichte van die kleuterjuf?
Waar kan ik terecht voor hulp? De vakbond en de directeur van de scholengemeenschap zijn al op de hoogte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sandraatje
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2021 14:22

Je bent benoemd als leerkracht lager onderwijs, als zij je aanstellen als leerkracht lager onderwijs dan heb je een job naar je benoeming. Men is nooit verplicht om je het jaar te geven dat je graag hebt, ook al zou dat de samenwerking en school vaak ten goede komen.. helaas.

iota
Berichten: 830

#3 , 22 jun 2021 16:15

Toch geen onlogische beslissing van de directie? De opleiding kleuteronderwijs overlapt enigszins met de eerste 2 jaar lager onderwijs. Dus als je het moet doen met enerzijds een kleuterleid(st)er (voldoende geacht diploma) en anderzijds een ervaren leerkracht lager onderwijs, wie zou u dan bij voorkeur in het 2de en het 4de zetten?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 22 jun 2021 18:11

Ik deel die mening. Je bent benoemd voor t lager onderwijs. Niet voor t 2 e. De jobrotatie komt er in t belang van de kinderen. Dus idd effe een tandje bijsteken om je in een nieuw jaar in te werken. Moet lukken.

Terug naar “Onderwijsrecht”