Avondonderwijs in Vlaanderen, avondklok in Brussel

adviesiswelkom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Avondonderwijs in Vlaanderen, avondklok in Brussel

#1 , 17 jun 2021 09:36

Hallo,
Ik zit met een probleem.
Afgelopen jaar volgde ik een graduaatsopleiding in avondonderwijs in Vlaanderen, ik woon echter in Brussel. Tot januari liep dat prima omdat alle lessen online doorgingen en ik was geslaagd op alle vakken.
Vanaf januari gingen alle vakken opnieuw op de campus door van 18u tot 22u. Omdat de avondklok in Brussel inging om 22u was ik dus verplicht om elke les om 21u te verlaten. Voor de praktijkoefeningen was er geen inhaalmoment mogelijk, ik moest diezelfde oefeningen af te werken in een kortere tijd en er was nergens een overzicht van de geziene leerstof, van de lectoren kreeg ik weinig begrip. Ik kreeg uiteindelijk een werkgeversattest van de hogeschool zodat ik de avondklok kon omzeilen maar voelde me na 22u te onveilig op openbaar vervoer om dit te blijven gebruiken.
Diezelfde hogeschool heeft ook een paar opleidingen in Limburg en voor de studenten uit Nederland is er wel rekening gehouden met de avondklok. Die studenten mochten om 21u naar huis en konden rekenen op een overzicht van de leerstof en inhaalmomenten. Het aandeel Nederlandse studenten is wel een pak groter dan het aandeel Brusselse studenten.
Ik heb ondersteuning gezocht bij het opleidingscoördinator, het vakhoofd en de lectoren. Daarvan kreeg ik geen reactie, ook bij de ombudsdienst bleef het daarna een maand stil waardoor de opleiding niet meer haalbaar was. De ombudsdienst zegt trouwens ook dat ik zelf verantwoordelijk ben omdat ik om 21u naar huis vertrok.
Was het voldoende van de hogeschool om me een werkgeversattest te voorzien? Ben ik in de fout gegaan door toch vroeger te vertrekken? (ik dacht dat ik wettelijk gezien geen andere keuze had) Mag er verschil gemaakt worden tussen de faciliteiten voor Nederlandse studenten en Brusselse?
Kan ik wat advies krijgen over hoe ik dit had kunnen aanpakken? En welke stappen er nog mogelijk zijn.

Enorm bedankt voor jullie hulp, want zit hierdoor serieus in de problemen en heb het moeilijk met het studiegeld en de opofferingen die ik ervoor gedaan heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 17 jun 2021 09:53

Het is verboden zich op de openbare weg of in openbare ruimten te bevinden tussen 22u00 en 06u00, behalve voor verplaatsingen:
• wegens dringende medische redenen (ook voor diergeneeskundige spoedgevallen);
• wegens een situatie van partner- of gezinsgeweld;
• bestemd om bijstand of dringende zorgen te verstrekken;
• voor beroepsredenen of naar aanleiding van een stage, met inbegrip van het woon-werktraject;


U hebt dus gelijk dat een werkgeversattest onvoldoende was (en bovendien ook nog fout, u bent student, geen werknemer).

Maar om nu te gaan zeggen dat de school dit had moeten oplossen voor u, vind ik zelf moeilijk. Dat zijn externe factoren waar zij geen vat op hebben.

adviesiswelkom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2021 11:37

Bedankt voor je reactie.
Heb ik dan gewoon pech? Niets aan te doen?
Voor studenten uit Nederland werden de maatregelen wel gerespecteerd. Die kregen informatie over de richtlijnen via het intranet, lectoren waren op de hoogte, extra ondersteuning.
Is wel frustrerend maar helaas, nogmaals bedankt!

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”