B attest ASO

depressedsock
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

B attest ASO

#1 , 28 jun 2019 19:36

Vandaag heb ik als nieuws doorgekregen dat mijn kind een B attest voor haar ASO heeft met andere woorden ze hebben haar geclausuleerd van ASO. Ikzelf heb de leerkracht proberen te overtuigen om mijn kind een kans te geven maar zij verwijzen haar naar TSO te gaan. Ik en mijn kind hebben al eens scholen bezocht en informatie opgezocht over de TSO richtingen maar mijn kind heeft helemaal geen interesses in een van die TSO richtingen. Uiteindelijk gaven ze ons nog als laatste kans om haar jaar opnieuw te doen maar zij zien het natuurlijk als een niet slimme keuze. Mijn kind zelf wilt heel graag een richting doen dat in de ASO bevindt maar door het B attest kan ze uiteindelijk die richting niet meer doen. In haar klas heeft een leerlinge een B attest behaald maar ze gaven de leerlinge nog een optie om haar studies van die jaar door te nemen naar het andere jaar. Ik vroeg dan ten slotte of dit mogelijk was maar werd door mijn kind haar leerkracht wijsgemaakt dat dit niet mogelijk is. Ik zoek een manier om de leerkrachten haar nog een kans te geven voor die richting te doen of zelfs eventueel haar studies van deze jaar mee te nemen naar volgend jaar. Is er een manier om dit aanbod geldig te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 jun 2019 19:50

Beste, wat is uw precieze vraag? Uw juridische vraag? Om te vermijden dat er afgeweken wordt van het onderwerp waar u zelf niet mee zal gediend zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 28 jun 2019 20:18

Een B-attest houdt in dat de leerling wel 'over mag gaan' naar een volgend schooljaar, maar dat de leerling wordt uitgesloten van een aantal studierichtingen. Wil de leerling toch een van de uitgesloten studierichtingen volgen, dan moet hij het schooljaar overdoen.
De studierichtingen, afdelingen of onderwijsvormen die uitgesloten zijn moeten duidelijk vermeld worden. De opties zijn dus : overgaan naar een niet-uitgesloten richting, afdeling of onderwijsvorm of overzitten. "meenemen van studies" bestaat niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 29 jun 2019 15:20

Beste

Het is niet één leerkracht die een beslissing neemt maar een klassenraad.
U kan beroep aantekenen. Lees onderstaand artikel.


Maar de 'gosting' van uw kind is geen factor... De school zal echter wel moeten aantonen dat zij voldoende verwittigingen en aanbevelingen/remediëring heeft voorzien.

https://edulogos.org/blog/u-bent-het-ni ... lassenraad
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tope
Berichten: 916

#5 , 30 jun 2019 10:35

"In haar klas heeft een leerlinge een B-attest behaald maar ze gaven de leerlinge nog een optie om haar studies van die jaar door te nemen naar het andere jaar. Ik vroeg dan ten slotte of dit mogelijk was maar werd door mijn kind haar leerkracht wijsgemaakt dat dit niet mogelijk is."

Ik ben gepensioneerd leerkracht en heb meer dan 30 jaar klassenraden bijgewoond. Nog nooit werd er in onze school een dergelijke beslissing genomen!

In het middelbaar onderwijs worden geen studies naar een volgend jaar meegenomen, dus ik denk dat het bovenstaande op een misverstand berust.

De resultaten van jouw kind waren onvoldoende voor het bekomen van een A-attest en de klassenraad heeft unaniem beslist hem/haar een B-attest te geven.

Een B-attest is beter dan een C-attest, want het stelt de leerling in staat - zonder verlies van een schooljaar- naar het TSO of BSO over te schakelen.

Alleen als jouw kind kiest om in het ASO te blijven - ofwel in dezelfde ofwel in een andere richting- moet hij/zij het jaar overdoen.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 01 jul 2019 13:37

Bovendien zijn er in het TSO bijna alle equivalente richtingen zoals in het ASO. Alleen zullen de strikt wetenschappelijke vakken anders gegeven worden (meer praktijkgericht). Met TSO kan je evengoed naar de universiteit, alleen zal je misschien een tussenjaar moeten inbouwen om bepaalde vakken even bij te werken (vaak is dat voor de wetenschappen) . Echt gemotiveerde werkers doen het zonder dat tussenjaar. Dus alles hangt af van het doorzetting- en werkvermogen van uw kind.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 01 jul 2019 13:53

Ik ken persoonlijk drie burgerlijk ingenieurs die hun middelbaar in het TSO hebben gedaan. Ze volgden eerst een voorbereidend jaar, waar ze samenzaten met leerlingen uit de Grieks Latijnse van het ASO.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Onderwijsrecht”