Inbeslagname Blauwgeel vleugel ara’s

Kadaver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inbeslagname Blauwgeel vleugel ara’s

#1 , 16 feb 2019 21:53

Beste,

Mijn vraag betreft de ‘onterecte’ inbeslagname van 3 blauwgeel vleugel ara’s (Exotische pappegaais) van mijn oom.

Dinsdag 12/2 zijn de vogels van mijn oom inbeslaggenomen door CITES, met als reden dat mijn oom binnen een bepaalde tijd geen geldig aankoopsbewijs kon aantonen. Zijn vrouw kocht deze vogels meer dan 16 jaar geleden bij een legale gecertificieerde importeur. Deze is al in 2013 failliet gegaan.

Een blauwgeel vleugel ara had in de tijd van aankoop geen CITES papieren omdat dit toen niet bestond en deze soort moet niet verplicht geringt worden. Omdat deze regel recent veranderd is, wou mijn oom dit inorde brengen maar was hij de aankoopbewijzen kwijt geraakt.
Hierdoor zijn zijn dieren nu bij hem weggehaald.

Deze vogels kunnen slecht tegen stress, zeker nu dat ze in hun broedperiode waren. Dit kan hen hoogstwaarschijnlijk de dood injagen. En mijn oom is er zo kapot van dat hij niet meer kan slapen noch eten.

We hebben al met een aantal mensen contact gehad, maar niemand weet goed wat we moeten doen of wie te contacteren.

Reeds is er ook een artikel over geschreven:
https://m.gva.be/cnt/dmf20190216_041813 ... name-ara-s

We zijn ten einde raad!
Ik weet niet of dit de juiste site is maar zeg alstublieft dat er hier een mirakuleus persoon op kan reageren die weet welke stappen ondernomen kunnen worden en die nut hebben.

Met vriendelijke groeten,
Kv

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 feb 2019 22:04

Wat gaat CITES nu met die vogels doen?
Toch niet terugsturen naar land van oorsprong mag ik hopen?
Getuigenverklaringen dat hij die reeds zo lang in zijn bezit heeft zouden moeten helpen volgens mij.
Laatst gewijzigd door asperger op 16 feb 2019 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 17 feb 2019 10:07

Getuigenverklaringen dat hij die reeds zo lang in zijn bezit heeft zouden moeten helpen volgens mij.
Klopt. Fotomateriaal, videomateriaal, getuigenverklaringen kunnen aanvaard worden als bewijs van eigendom voor de CITES regelgeving.

P.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 feb 2019 10:45

Kan je de verkoper niet een attest laten afgeven, ook al is hij in faling gegaan? Hopelijk leeft hij nog.

Kadaver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2019 12:58

Bedankt voor de reacties.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2019 20:12

Of richt u tot het kabinet van minister Weyts, dierenwelzijn.

Terug naar “Milieurecht”