#13 , 06 dec 2018 03:48
Antwoord aan basejumper :
U schrijf :
"Er moet een passende en noodzakelijke rechtvaardiging zijn.
- is het doel legitiem? Streeft de maatregel een geoorloofd doel ?
- is de maatregel passend ? Kan de maatregel met andere woorden inderdaad fundamenteel bijdragen aan het realiseren van de doelstelling?
- Is de maatregel noodzakelijk? is de maatregel met andere woorden proportioneel en redelijk ten opzichte van het doel dat je wil bereiken?"
Mijn antwoorden zijn als volg:
- is het doel legitiem? - Ja want het gaat om schone lucht in Antwerpen.
- Streeft de maatregel een geoorloofd doel ? - slechts een beetje want de hoofdoorzaak van vuile lucht in Antwerpen is Grote Ring (275 000 wagens per dag) en niet de straten in LEZ, Linkeroever (3000 wagens per dag), Stadspark (8000), Turnhoutsebaan (13 000) en Plantin en Moretuslei (32 000). Ook over Antwerpse Haven kunnen wij niet vergeten maar Haven en Grote Ring zijn buiten LEZ.
- is de maatregel passend ? Kan de maatregel met andere woorden inderdaad fundamenteel bijdragen aan het realiseren van de doelstelling? - Fundamenteel zeker niet. Ringland, of in andere woorden Overkapping van Antwerpse Ring kan zeker fundamenteel bijdragen als samen met de overkapping ook een systeem van luchtfilters komt. Er zijn plannen maar ik heb geen tijdstippen gezien.
Bovendien, Ringland oplossing kan bijdragen aan luchtzuivering niet alleen in LEZ (ongeveer 200 000 inwoners) maar in de ganse stad Antwerpen (520 000 inwoners) en de huidige LEZ kan het luchtkwaliteit in LEZ een kleine stuk verbeteren maar rond de LEZ verslechten want mensen zullen de LEZ omrijden door buitenwijken.
- Is de maatregel noodzakelijk? is de maatregel met andere woorden proportioneel en redelijk ten opzichte van het doel dat je wil bereiken?" - Zeker niet. Het aantal auto's die rijden naar en vanuit Antwerpse LEZ zal niet vermindert worden en die auto's zijn hoofdzakelijk de auto's van Antwerpenaars die werken buiten LEZ en van mensen wonende buiten LEZ maar werkende in LEZ.
De andere groep van Antwerpenaars, de gepensioneerden, die rijden zelden op de straten van LEZ en die zijn diegene die hebben dikwijls de oude diesel wagens. Ik ben één van die groep, ik heb Lijn jaarlijks ticket en ik ben niet zo dom om met de wagen naar het centrum rijden wegens de hoge kosten van parkeren. Als de gepensioneerden vervangen zijn wagens voor benzine wagens zal dat zeker zeer minieme effect hebben op luchtkwaliteit in LEZ.
Volgens mij is deze maatregel zeer asociaal.
Ter informatie:
In Madrid is ook LEZ in het center van de stad ingevoegd. Maar daar is een kleine verschil, de inwoners van Madrid LEZ mogen met zijn wagen naar zijn verblijfplaats binnen LEZ rijden, ook als zijn wagens niet aan de LEZ normen beantwoorden.
Waarom kan dat niet in Antwerpen?