Lage Emissie Zone - Antwerpen - wie mag binnen

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Lage Emissie Zone - Antwerpen - wie mag binnen

#1 , 03 dec 2018 05:55

Volgens mij de huidige regels zijn discriminerend tegen bewoners van LEZ die lage inkomen hebben.
Mensen met lage inkomen die wonen buiten de zone kunnen naar de stad met de tram of bus en zijn auto geparkeerd houden buiten LEZ of zelf op zijn woonplaats.
Mensen met lage inkomen die wonen binnen de LEZ kunnen dat niet. Die moeten zijn auto na 2019 vervangen, meest waarschijnlijk voor een tweedehands benzine wagen. Benzine wagens van oude generatie doet iets minder van fine stof maar iets meer van CO2 dan diesels.
Bovendien mensen met lage inkomen van de LEZ rijden niet zo veel in de binnenstad als die van buiten de stad. Ik heb oude diesel maar ik heb ook jaarlijks ticket voor de Lijn. Naar het center ga ik nooit met de auto maar altijd met de tram of soms wandelen. Toch moet ik in 2019 of 2020 nieuwe oude benzine wagen kopen (die heb ik nodig om naar buiten Antwerpen te rijden) en de mensen van buiten LEZ hoeven dat niet doen.
Dat vind ik discriminerend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 dec 2018 05:58

en uw juridische vraag is?

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2018 03:19

Mijn juridische vraag is:
Is dit volgens de Belgische en Europese wet dat de huidige regels van LEZ in Antwerpen de inwoners van LEZ discrimineren tegen de mensen die buiten de LEZ wonen?

(Het gaat over het feit dat wij, de inwoners van LEZ, onze auto's moeten vervangen of stoppen met het bezitten van een auto en de andere mensen hoeven dit niet te doen omdat ze meer keuzes hebben).

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 04 dec 2018 13:05

Die redenering klopt niet, u bent niet verplicht uw wagen te vervangen of te verkopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 04 dec 2018 13:16

Zolang de wetgever u niet verplicht om binnen die zone te wonen is er geen discriminatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 dec 2018 20:17

Mijn juridische vraag is:
Is dit volgens de Belgische en Europese wet dat de huidige regels van LEZ in Antwerpen de inwoners van LEZ discrimineren tegen de mensen die buiten de LEZ wonen?
De regels zijn net voor iedereen dezelfde, ongeacht of men in A'pen woont of niet.
Hoe zou dat dan kunnen discrimineren ?

Parkeer op de openbare weg of huur een garage/parkeerplaats buiten de LEZ, maar in de buurt vd tram ofzo ...

Tip: CNG ipv benzine of diesel

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2018 02:34

Antwoord aan LeenW :
U schrijf "Die redenering klopt niet, u bent niet verplicht uw wagen te vervangen of te verkopen."

Dat is allen betwisting van mijn redenering en geen juridische advies.
Bovendien ben ik niet eens met uw betwisting want dat moet geen verplichting zijn om mijn auto te vervangen of verkopen maar het is genoeg om mij te verbieden met mijn auto naar mijn woonplaats te rijden. En dat is discriminatie want de mensen van buiten LEZ kunnen wel met zijn auto naar zijn woonplaats rijden.

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2018 02:46

Antwoord aan roharro :

Ik ben bijna 72, ik ben met pensioen en ik heb in de huidige groene zone mijn appartement aangekocht 20 jaar geleden. Toen, er was geen sprake over de groene zone.

En uw betwisting is: "Zolang de wetgever u niet verplicht om binnen die zone te wonen is er geen discriminatie."
Vind u niet dat in mijn situatie uw redenering klank ten minste cynisch?

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2018 03:24

Antwoord aan Inazuma :
U schrijf "De regels zijn net voor iedereen dezelfde, ongeacht of men in A'pen woont of niet.
Hoe zou dat dan kunnen discrimineren ?"

Dat kan weel. Denk over volgende (fictieve) regelgeving: "In LEZ van Antwerpen kan men in openbaar aleen Nederlands praten." Dit regel is hetzelfde voor iedereen maar u kunt zie direct dat mensen die Nederlands niet kennen zijn gediscrimineerd.

Wat je goede advies betreft; tegelijkertijd zal ik waarschijnlijk een tweedehands benzineauto moeten kopen omdat ik niet genoeg geld heb voor een nieuwe elektrische wagen. Maar vergeet niet dat hoewel benzineauto's iets minder fijn stof produceren, maar ongeveer 5% meer CO2 dan diesel.

Parkeren buiten zone vind ik onaanvaardbaar wegens niet praktisch. Dat kan u voor een maand of twee doen maar niet voor altijd. Denk dat u wil vertrekken naar de vakantie en moet pakken of u wil iets vervoeren.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#10 , 05 dec 2018 09:18

Beste

Er is niet noodzakelijk sprake van discriminatie omdat mensen verschillend behandeld worden.
Het is perfect toegelaten een verschillende behandeling te hanteren voor zover dit op objectieve gronden gestaafd is.
Er moet een passende en noodzakelijke rechtvaardiging zijn.

- is het doel legitiem? Streeft de maatregel een geoorloofd doel ?
- is de maatregel passend ? Kan de maatregel met andere woorden inderdaad fundamenteel bijdragen aan het realiseren van de doelstelling?
- Is de maatregel noodzakelijk? is de maatregel met andere woorden proportioneel en redelijk ten opzichte van het doel dat je wil bereiken?

Het overheidsbeleid zit vol met 'discriminaties' die gebaseerd zijn op gewild en geobjectiveerd beleid. Mijn aanslagvoet in personenbelasting zal ongetwijfeld hoger zijn dan dat van een gepensioneerde of een werkloze. Maar dat is een gewilde en te rechtvaardigen keuze waarbij je hogere inkomsten méér laat betalen.

Er is slechts sprake van discriminatie als u anders wordt behandeld dan andere mensen in een gelijkaardige situatie. Dat is hier niet het geval. Alle bezitters van meer vervuilende wagens in dezelfde situatie worden gelijk behandeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 05 dec 2018 10:21

Trouwens, in de toekomst gaan meer en meer steden dit invoegen, verhuizen zal dus weinig uithalen.

Het staat u vrij een rechtszaak te beginnen, maar ik persoonlijk vind uw argumenten redelijk zwak en verwacht dus ook enkel geldverspilling.

Ten slotte, ik denk niet dat u de eerste zal zijn die dit zo heeft bekeken, het feit dat de LEZ nog steeds bestaat zegt voldoende denk ik.

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 05 dec 2018 11:18

doe zoals de niet inwoners. zet uw auto aan de rand van de LEZ zone en ga verder met het openbaar vervoer naar uw woning.

Maciek
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 dec 2018 03:48

Antwoord aan basejumper :

U schrijf :
"Er moet een passende en noodzakelijke rechtvaardiging zijn.

- is het doel legitiem? Streeft de maatregel een geoorloofd doel ?
- is de maatregel passend ? Kan de maatregel met andere woorden inderdaad fundamenteel bijdragen aan het realiseren van de doelstelling?
- Is de maatregel noodzakelijk? is de maatregel met andere woorden proportioneel en redelijk ten opzichte van het doel dat je wil bereiken?"

Mijn antwoorden zijn als volg:
- is het doel legitiem? - Ja want het gaat om schone lucht in Antwerpen.

- Streeft de maatregel een geoorloofd doel ? - slechts een beetje want de hoofdoorzaak van vuile lucht in Antwerpen is Grote Ring (275 000 wagens per dag) en niet de straten in LEZ, Linkeroever (3000 wagens per dag), Stadspark (8000), Turnhoutsebaan (13 000) en Plantin en Moretuslei (32 000). Ook over Antwerpse Haven kunnen wij niet vergeten maar Haven en Grote Ring zijn buiten LEZ.

- is de maatregel passend ? Kan de maatregel met andere woorden inderdaad fundamenteel bijdragen aan het realiseren van de doelstelling? - Fundamenteel zeker niet. Ringland, of in andere woorden Overkapping van Antwerpse Ring kan zeker fundamenteel bijdragen als samen met de overkapping ook een systeem van luchtfilters komt. Er zijn plannen maar ik heb geen tijdstippen gezien.
Bovendien, Ringland oplossing kan bijdragen aan luchtzuivering niet alleen in LEZ (ongeveer 200 000 inwoners) maar in de ganse stad Antwerpen (520 000 inwoners) en de huidige LEZ kan het luchtkwaliteit in LEZ een kleine stuk verbeteren maar rond de LEZ verslechten want mensen zullen de LEZ omrijden door buitenwijken.

- Is de maatregel noodzakelijk? is de maatregel met andere woorden proportioneel en redelijk ten opzichte van het doel dat je wil bereiken?" - Zeker niet. Het aantal auto's die rijden naar en vanuit Antwerpse LEZ zal niet vermindert worden en die auto's zijn hoofdzakelijk de auto's van Antwerpenaars die werken buiten LEZ en van mensen wonende buiten LEZ maar werkende in LEZ.
De andere groep van Antwerpenaars, de gepensioneerden, die rijden zelden op de straten van LEZ en die zijn diegene die hebben dikwijls de oude diesel wagens. Ik ben één van die groep, ik heb Lijn jaarlijks ticket en ik ben niet zo dom om met de wagen naar het centrum rijden wegens de hoge kosten van parkeren. Als de gepensioneerden vervangen zijn wagens voor benzine wagens zal dat zeker zeer minieme effect hebben op luchtkwaliteit in LEZ.
Volgens mij is deze maatregel zeer asociaal.

Ter informatie:
In Madrid is ook LEZ in het center van de stad ingevoegd. Maar daar is een kleine verschil, de inwoners van Madrid LEZ mogen met zijn wagen naar zijn verblijfplaats binnen LEZ rijden, ook als zijn wagens niet aan de LEZ normen beantwoorden.
Waarom kan dat niet in Antwerpen?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#14 , 06 dec 2018 13:55

Beste

Het staat u vrij de regelgeving LEZ aan te vechten bij raad van state met uw argumenten. Maar zolang er geen herroeping komt blijft de regelgeving van kracht. ook al kunnen veel mensen er een eigen - verschillende mening - op na houden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Milieurecht”