geluidsoverlast compressor koelinstallatie

alex8
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

geluidsoverlast compressor koelinstallatie

#1 , 08 okt 2018 18:04

Dag iedereen,

Wij ondervinden al twee maanden problemen wegens geluidsoverlast van de gebuur (Carrefour Express in Brussel). De stad Brussel is metingen komen doen in ons huis en hij zit inderdaad een redelijk groot stuk over de normen. Het ergste van alle overlast is een defecte compressor, maar het is niet het enige.

De uitbater is totaal niet hulpvol en niet echt bereid om er veel aan te doen. Ik ben quasi zeker dat ik hiervoor naar het vredegerecht moet stappen, aangezien ik al een schriftelijk bewijs en rapport heb van de milieudienst van Brussel, waarin duidelijk wordt beschreven dat meneer over de limiet zit. Enige probleem is dat hij via die milieudienst nog de zaak enorm kan laten aanslepen etc... De deadlines lopen echt enorm uit.

Jammer genoeg dekt mijn familiale en huurverzekering dit soort 'schade' niet. Wij slapen immers al twee maanden barslecht (het geluid is er dus 24h/24h 7 op 7) en ondervinden wegens stress en slaapgebrek nu ook toch gezondheidsproblemen. We zullen dus op eigen kosten naar het gerecht moeten stappen.

Ik ga voor de rechter eisen dat hij meteen de koelkast die het dichtste bij onze slaapkamer staat, onmiddelijk moet afzetten tot de motor/compressor vervangen wordt door een nieuwe. Het ding is al oud en sinds de hittegolf van deze zomer is hij veel luider geworden. Nu is dat lawaai echt ondraaglijk. Maar in feite heeft hij niets geïsoleerd in de winkel en ik denk niet dat dat zo maar kan in een residentiele buurt. Het lijkt zelf alsof hij geen muur heeft tussen onze slaapkamer. Normaal gezien in oude herenhuizen, heeft elke woning toch een muur en daartussen een spouw? Ik heb de indruk dat zij gewoon hun machines recht tegen onze muur hebben genageld. Heel bizar hoe slecht hun isolatie is.

Dus wilde ik ook eisen dat hij deze muur tussen onze slaapkamer en hun keuken isoleert, of dat hij tenminste niet alle apparatuur tegen de muur aan schroeft. Ook 's ochtends vroeg bij het bakken van brood slaan ze de oven keihard toe en die zit direct geschroefd tegen onze muur. Idem met die luide compressor, die wordt direct in de grond geschroefd en natuurlijk gaat dat geluid door alle muren en funderingen heen.

Ik ben zelfs al bij hem langsgeweest om die compressor schoon te maken, te stofzuigen, weer opnieuw olie op alle onderdelen te doen... Hielp niets. Hij zei zelfs geen dank u of 'sorry voor de overlast'. Om het kort te houden: de enige manier om de man in actie te doen schieten, is door aan zijn portefeuille te zitten.

Dus wil ik ook een schadevergoeding eisen voor alle nachten overlast, sinds onze eerste melding. De milieudienst van de stad is ook al op de hoogte van het probleem sinds die eerste melding. Welk bedrag denken jullie dat hiervoor aannemlijk is? Ik dacht aan 25 euro per persoon per nacht van overlast. Ik weet niet of dat realistisch is. Voor ons (koppel) komt dat neer op 3000 euro schadevergoeding die we eisen, bovenop natuurijk het onmiddelijke afzetten van die compressor en het overgaan tot isolatiemaatregelen.

Mochten jullie hierover raad hebben, hoor ik het graag.

Onlangs las ik dit artikel, de uitslag van een ander proces, dus acht ik de slaagkans toch wel groot, aangezien een professionele ingenieur metingen heeft gedaan en dus heeft bevestigd dat meneer over de norm zit. https://www.elfri.be/rechtspraak/lawaai ... dsoverlast


Mvg
Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2018 19:55

Heb je al een contact opgenomen met Carrefour hoofdzetel in Evere. De Market zal meer dan waarschijnlijk een franchisenemer zijn, maar de hoofdzetel zal wel gevoelig zijn voor de slechte pub als dit voor de rechtbank komt, en bvb de rechter de sluiting van de winkel beveelt.
En proberen kost niets.

alex8
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2018 17:39

Dank voor je tip mava105. Ik heb ondertussen contact opgenomen met Carrefour, en het leek toch iets op te leveren. Vanuit Carrefour heeft hij de communicatie gekregen er iets aan te doen, maar nu lijkt het probleem toch op de lange baan geschoven te worden. Carrefour ging een onderzoek doen en een technicus sturen of zoiets, maar ondertussen is er nog altijd geen afspraak vastgelegd.

Inmiddels is het ook duidelijk dat het probleem volledig te wijten is aan twee compressors van de koelinstallatie die in de kelder staan. Dat had hij dus helemaal niet vermeld in augustus dat hij twee compressors had staan in de kelder. De milieupolitie heeft dat vastgesteld bij hun bezoek. Die draaien continu op volle toeren. Ik ben in hun kelder geweest en het is daar 65 dB in hun kelder wanneer de twee compressors werken. Die compressors zijn redelijk grote machines die direct in de vloer en muur staan geschroefd, dus daardoor komen die trillingen zo sterk door onze muren. Er is dus niets van isolatie aanwezig en de machines lijken een onderhoud te kunnen gebruiken. De verantwoordelijke wil dus zeker de machines isoleren en investeren in werken, maar het is gewoon erg stom dat er nog altijd geen afspraak is gemaakt geweest. Ik ga niet nog twee maanden doorbrengen met een continu gezoem doorheen gans ons huis. Het wordt echt wat te veel. We slapen al met noise cancellation en zelfs overdag moet ik dat continu aanzetten om niet zot te worden van dat gezoem.

Ik heb de indruk dat dit nog lang kan duren. Wat kan ik doen? Ik heb het rapport van de milieupolitie gekregen, ze zitten echt enorm ver boven de limiet volgens hun metingen. Ga ik best zo snel mogelijk hiermee naar de vrederechter en eis ik het onmiddelijke afzetten van de compressors? Ik heb de eigenaar een ultimatum gegeven van 1 november (dan duurt het probleem eigenlijk al 3 maand, dat lijkt me een redelijke maximumtermijn).

Mvg

Reclame

Terug naar “Milieurecht”