zonevreemde woning: wat als ik wordt aangegeven?

Zenne_10
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

zonevreemde woning: wat als ik wordt aangegeven?

#1 , 01 aug 2018 15:46

We hebben op 3 meter achter onze bestaande woning een stal die in landbouwgebied staat bewoonbaar gemaakt (er werden enkel interne renovaties uitgevoerd, er werd langs de buitenkant nis toegevoegd.) Ik heb die stal willen laten regulariseren, maar op de gemeente zeiden ze me dat dit niet mogelijk is. Zolang niemand officieel klacht indiend wordt daar echter niet naar gekeken. Omdat we ons goed verstonden met de geburen en we verder ook weinig andere mogelijkheden hadden, hebben we dan maar besloten om zo te blijven wonen.
Na een 7-tal jaren dat dat goed ging, hebben we nu een geschil met de buren en dreigen ze ermee die zonevreemde woning aan te gaan geven.
Mijn vragen:
- Is de bouwovertreding ondertussen al verjaard?
- Kan ik verplicht worden mijn ouders op straat te zetten en de woning af te breken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 01 aug 2018 16:07

Begrijp ik goed dat u er een afzonderlijke woning bijgemaakt hebt? Zonder vergunning kan dit in principe dus helemaal niet.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 01 aug 2018 16:24

Strafrechtelijk kan er niets meer gebeuren want de verjaartermijn is 5 jaar
Buur kan nog steeds burgerlijk geding starten, maar voor het "aangeven" als bouwmisdrijf is het al te laat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Zenne_10
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2018 16:35

Bedankt voor de snelle antwoorden.

De stal bestond al, we hebben enkel de binnenkant aangepast: elctr, water en stroom geinstallerd keuken geplaatst, slappkamer , en dergelijke....

Hoe kan ik bewijzen dat we de stal al meer dan 5 jaar als woning gebruiken? Is het genoeg dat mijn ouders gedurende die tijd hun domicilie hebben? Of moet ik facturen gaan zoeken van de renovatie?

Wat kan er nog gebeuren als een burgerlijk geding wordt aangespannen?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 01 aug 2018 16:49

Hangt ervan af hoeveel overlast/ schade die buren kunnen aantonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Zenne_10
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2018 17:26

Ik heb op een bouwforum de raad gekregen de situatie anders te interpreteren:
"Maar uw ouders wonen daar ook helemaal niet, die wonenbij u. Ze zitten gewoon graag in dat stalletje, naar buiten naar de natuur te kijken. Uw buur heeft dat gewoon verkeerdelijk als wonen geïnterpreteerd...

Het stalletje is een vrijetijdsruimte. En we bewaren er ookonze tuinstoelen en zo... of de oude meubels van de ouders ."

Zou dit verdedigbaar zijn, als het ooit zou voor komen?

Zenne_10
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2018 17:28

Waarschijnlijk dat die geen schade of overlast kunnen aantonen. Zouden die buren wel een zoiets als rechtzetting kunnen eisen? Ik bedoel afdwingen dat de woning binnenin wordt "onbewoonbaar gemaakt".

Terug naar “Milieurecht”