wespennest op openbaar domein

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

wespennest op openbaar domein

#1 , 27 jul 2018 18:30

Beste

Op het pleintje bij ons voor de deur, waar regelmatig (onze) kinderen spelen, heb ik een wespennest ontdekt. Mag ik dit zelf verdelgen? Dit om enerzijds de brandweer te ontlasten, anderzijds dat ik ook geen w(e)ek(en) moet wachten tot de brandweer dit komt behandelen. En dan is het nest gelijk ook morgen al weg als ik daar vandaag na zonsondergang wat gif ingooi. Voor de duidelijkheid, ik heb hetzelfde verdelgingsproduct als de brandweer normaal gezien gebruikt(Permas D).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jul 2018 19:57

Waarom zou dat niet mogen?

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 28 jul 2018 10:22

U mag als partikulier of overheid GEEN bespuitingen uitvoeren op openbaar domein!
Indien u een phytolicentie en of biocidelicentie hebt dan kan u een vrijstelling vragen op dit verbod voor gebruik van pesticide op openbaar domein. .
Maar als particulier zal u dit nooit krijgen.
Firma's wel, op voorwaarde dat de algemene gezondheid en noodzaak wordt bewezen ( processierups en de bestrijding van bereklauw zijn hier voorbeelden van ) en zij of een personeelslid in het bezit zijn van deze licentie.


Brandweer heeft meestal deze vrijstelling en een phytolicentie.

Het uitvoeren van illegale bespuitingen kan zwaar bestraft worden.

Reclame

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#4 , 29 jul 2018 21:51

Waarom zou dat niet mogen?
Zie ander antwoord :). Dat is nu het mooie aan JF. Ook al lijkt iet mij logisch en geen probleem. Blijkt het toch verboden/anders te zijn als ik in mijn hoofd had.

Nest is in ieder geval nu weg, en kinderen kunnen weer veilig buiten spelen!

Terug naar “Milieurecht”