Geluidsoverlast afzuiginstallatie

Keteltje
Topic Starter
Berichten: 3

Geluidsoverlast afzuiginstallatie

#1 , 31 mei 2018 13:33

Beste,

Wij wonen op de eerste verdieping van een appartementsgebouw waar er zich op het gelijkvloers een bankkantoor bevindt, wij wonen er vlak boven.
Van oktober 2017 tot mei 2018 zijn er grondige renovatiewerken uitgevoerd aan het bankkantoor waar wij heel veel hinder van hebben ontvangen, maar dat is een ander verhaal.

Waar het nu om draait, is dat zij aan de kant waar onze slaapkamers zich bevinden (1 voor mij en mijn vriendin en 1 voor ons kindje) zij een afvoerbuis hebben gemonteerd voor hun afzuiginstallatie/airco welke zich op nog geen meter van de ramen van beide slaapkamers bevindt.

Deze afzuiginstallatie/airco staat blijkbaar ingesteld om vanaf 6u00 s'morgens te werken, ook al is daar niemand op kantoor dan, en blijft vervolgens draaien voor de rest van de dag. Dit produceert het nodige lawaai, ik noem het geen geluid , maar lawaai ...
Nu, met dit warme weer is het geen overbodige luxe om eens uw raam open te zetten maar dit heeft als gevolg dat het lawaai nog harder binnenkomt.
Ze staan precies naast uw bed met de installatie. Je kan dus niet eens rusten in uw slaapkamer overdag als je eens dagje thuis bent van het werk bvb.

Andere buren (vanop 4de zelfs) hebben er ook overlast van, wij worden aangetast in onze levenskwaliteit in onze eigendom.
Plus welke (negatieve) invloed heeft dit op de waarde van het appartement, daar hebben we het dan nog niet over.

Wat kunnen wij hier tegen doen ? Heb het bankkantoor het probleem gesignaleerd en een paar weken de tijd gegeven om het op te lossen, maar ik zie niet in hoe ze dat gaan doen zonder de hele installatie terug af te breken.
Klacht bij politie?
Rechtstreeks naar vrederechter?
Maken we kans?

Bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2018 13:36

Er bestaan ruisloos afzuig installaties, heb dit zien plaatsen bij een frituur met appartementen er boven op, zoals bij jullie !
Toch even praten met deze bank
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 31 mei 2018 15:13

In een winkel die ik goed ken staan er twee airco installaties (warm en koud).
Als men er vlak bijstaat hoort men die amper tot niet.
Ik heb inderdaad andere veel oudere installaties gekend die ver boven de normen lawaai maakten. Na verwittiging door bevoegde diensten heeft die winkel zijn installatie (moeten) vernieuwen.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 31 mei 2018 19:59

Syndicus ook aanspreken dat is mogelijk de snelste manier om je rust terug te krijgen

Terug naar “Milieurecht”