Eind verantwoordelijkheid bij verbouwingen

GDVS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eind verantwoordelijkheid bij verbouwingen

#1 , 11 mei 2018 10:04

Goedemorgend, Ik maak deel uit van een eigendom die voortkomt uit een erfenis. We zijn met 4 eigenaars nu moeder aan 50% ik en mijn 2 zussen aan de ander 50%. Nu wil een nichtje in de eigendom gaan wonen en er verbouwingen aan laten doen. Ze zou gas, electriciteit, belastingen, verzekeringen op haar nemen. De bouw is niet mijns inziens in erbamelijk staat en het dak dat op niet echt veilige muren staat (jarenlange waterinsijpeling) moet vervangen worden. Daar komt nog bij dat het huis niet geregulariseerd is, er is zelfs geen bouwvergunning voor eht gebouw. Dit moet nog gedaan worden. Men wil geen huurcontract opmaken en ze er gratis laten wonen. De eigendom ligt in een "woongebied met bosrijk karakter"
Kan dit? En wat als er iets gebeurd achteraf. WIe heeft de verantwoordelijkheid bij een eventueel ongeval door Electriciteit, gas, water, dak???
Kunnen er eventuele andere problemen uit voortkomen?
Met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 mei 2018 10:32

Beste

In het klassieke geval heeft moeder de helft in volle eigendom en de kinderen de helft in naakte eigendom + moeder vruchtgebruik. Het is dus de bevoegdheid van de moeder - en alleen van de moeder - om het pand te bewonen of te verhuren. Fundamentele verbouwingen gebeuren echter door de eigenaars, niet door huurder of gebruiker. En quid als door die 'amateurverbouwingen' het goed verder beschadigd wordt. Of nog : als men aan verbouwingen begint en daardoor nog onderliggende fundamentele problemen ontdekt en er mee stopt...' Dit lijkt me alleszins niet gezond te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

GDVS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2018 11:59

Hartelijk bedankt voor je snelle reply.
Dus indien er iets gebeurd, dan zijn de eigenaars altijd eindeverantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen of andere disputen. En in dit geval mijn moeder nog het meeste. Zeker als er GEEN huurcontract word opgemaakt?

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 13:32

Iedere woning die verhuurd wordt (ook al is dit zonder schriftelijk huurcontract, maar met een mondeling) moet voldoen aan de Vlaamse wooncode. Iedere eigenaar die een woning verhuurt die niet voldoet aan die Vlaamse wooncode kan hiervoor sancties krijgen! (zowel geldelijke sancties als gevangenisstraffen)

Met andere woorden; zorg dat die woning op orde staat (met eventueel de nodige vergunningen), zorg voor een deftig huurcontract (ook al is de huurprijs dan bij wijze van spreken 1 euro per maand). Goede afspraken maken goede vrienden.

Terug naar “Milieurecht”