uitbreiding bijgebouwen in functie plaatsing zonnepanelen

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

uitbreiding bijgebouwen in functie plaatsing zonnepanelen

#1 , 07 mei 2018 10:46

Beste

Ik woon zonevreemd in een landbouwgebied.
We hebben reeds een tuinhuis van 6*4 meter.

Ik zou graag een constructie in de tuin plaatsen (carport/tuinhuis/iets anders) om zonnepanelen op te kunnen plaatsen. Ik wil deze niet op mijn dak.
Ik kan normaal maar uitbreiden tot 40m².
Als ik meer dan 40m² aan bijgebouwen wil hebben, moet ik dat aanvragen via een stedebouwkundige vergunning. De gemeente wist mij te vermelden dat er geen vergunningsgrond is en ik dit nooit zou krijgen. (Ik begrijp ten volle dat men met deze maatregel wil vermijden dat percelen vol komen te staan met kotjes en huisjes.)

1) Maar wat met een constructie waar enkel zonnepanelen op komen te staan, en struiken eronder (dus niet als berghok/tuinhuis, etc...). Valt dit ook onder bijgebouwen ?
2) Wat de 40m² betreft, gaat het hier om grondoppervlak of dakoppervlak (als een dak van 20m² wordt gelegd op een tuinhuis van 10m² bij wijze van spreken ... moet dan 10 of 20m² in rekening worden gebracht voor het geheel van oppervlakte van de bijgebouwen) ?

Ik zou de zonnepanelen op de grond kunnen plaatsen (ik ga er van uit dat dit wel mag). Die staan dat opgesteld op een metalen constructie (om ze de juiste helling te geven). Maar als die constructie nu wat hoger staat ... vanaf wanneer valt dit dan plots onder carporttoestand of bijgebouwtoestand ?

Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 07 mei 2018 13:09

Volgens mij is de plaatsing van zonnepanelen (schuin) op de grond altijd vergunningsplichtig en wordt dit in agrarische gebieden nogal eens geweigerd omdat dat kostbaar akkerland inneemt. Ga dus ook daarvoor maar eerst langs bij de gemeente voor je er aan begint.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”