Sluikstorten

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

Sluikstorten

#1 , 01 mar 2018 20:05

Vorige week werd er op onze werf in de werfcontainer serieus wat afval gestort, matrassen, dekens, schoenen, dozen afval, papier...ongelofelijk veel. Het gaat om een grote container die je kan huren voor bijna 500 euro om al je bouwpuin in te gooien.
We controleerden het massale gestorte materiaal samen met onze wijkagent en vonden talrijke papieren (betalingsaanmaningen, uitnodigingen justitieassistent, in gebreke stellingen....) met steeds hetzelde adres erop.
De wijkagent kende de betrokken "dame" en wist me te vertellen dat ze leeft van een ocmw uitkering.
Nu is de container overvol en moet ik deze laten weghalen voor het bedrag van 500 euro, hoe kan ik deze kosten het best op deze sluikstortster verhalen?
Ik weet dat er de weg van de gerechtelijke procedure is maar ik vermoed dat er geen 500 euro te halen is bij iemand die leeft van het ocmw.
Ik stelde de wijkagent ook voor om alles te komen terughalen ( door de sluikstortster) of onmiddellijk de 500 euro te betalen (zonder gevolg). Twee opties die ik ook weinig kans geef.
Kan iemand mij aub helpen want ik vrees dat dit mij in alle scenarios steeds veel geld gaat kosten.
Of kan ik hiervoor terecht op het ocmw misschien?
Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 mar 2018 20:41

u heeft de nodige vaststellingen door de wijkagent

contacteer zowel de betrokkene via aangetekend schrijven en het OCMW (met de vaststelling van de wijkagent)

het OCMW zou normaal gezien u de kosten terug betalen en deze later verhalen op de betrokkene

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 02 mar 2018 07:32

u heeft de nodige vaststellingen door de wijkagent

contacteer zowel de betrokkene via aangetekend schrijven en het OCMW (met de vaststelling van de wijkagent)

het OCMW zou normaal gezien u de kosten terug betalen en deze later verhalen op de betrokkene
OCMW terugbetalen? aan u?
U bent wel zeer optimistisch. Op welke grond zouden ze dat dan wel doen? Billijkheid inroepen zal hier niet van toepassing zijn vrees ik.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 02 mar 2018 09:13

Vaststellingen van de politie gebruiken om een burgerlijke overeenkomst af te dwingen lijkt mij inderdaad wat onorthodox.

Indien u een vergoeding wil afdwingen dient u de gerechtelijke procedure te volgen.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 02 mar 2018 10:08

Ik zie ook niet in waarom het OCMW hier tot iets gedwongen kan worden, zij hebben hier niets mee te maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2018 10:10

Die dame is blijkbaar per abuis héél wat spullen van haar, onderweg verloren in uw container. Zou het niet vriendelijk zijn om al die spullen aan haar terug te bezorgen?

Een vriend van mij is aan het verbouwen en heeft het zelf ook meegemaakt. Een container voor enkel steenpuin, maar iemand uit de straat heeft daar een oude kast en éénopersoonszetel bij gedeponeerd (waardoor het een veel duurdere afvalcontainer zou geworden zijn). Mijn vriend had dit gezien vanuit de badkamer (kon niet meteen reageren, wegens net vanonder de douche). Toen men de container kwam ophalen, heeft hij samen met de opladers die kast en zetel terug uit de container gehaald, en netjes in de voortuin van de buur in kwestie gezet. Hij heeft daar nooit meer iets van gehoord.

Juridischs is dit uiteraard geen goede oplossing. Als de buur beweert dat die zaken niet van hem zijn, en hij kan bewijzen dat mijn kameraad die dingen in zijn tuin gezet heeft, dan heeft mijn kameraad geen been om op te staan. Maar bon, dit was dus niet het geval...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 mar 2018 11:35

Een container voor enkel bouwafval is inderdaad een stuk goedkoper dat een container voor gemend afval. Met uw 500 € zal je meer dan waarschijnlijk niet toekomen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2018 11:56

Met uw 500 € zal je meer dan waarschijnlijk niet toekomen.
Geen idee van de prijzen momenteel, maar als het bij de TS inderdaad een container was voor enkel steenpuin en nu is het een afvalcontainer, dan zal het véél en véél duurder zijn om die op te halen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#9 , 02 mar 2018 21:55

Container voor algemeen afval voor 30 m3 is vanaf 850 euro/maand . Kan afwijken van firma tot firma . 30m3 is groot formaat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 03 mar 2018 09:30

Container voor algemeen afval voor 30 m3 is vanaf 850 euro/maand . Kan afwijken van firma tot firma . 30m3 is groot formaat .

Het gaat niet zozeer om de huur van de container, de aard van het te storten of recupereren afval weegt hier zwaar door.

Terug naar “Milieurecht”