boskaart

vandestra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

boskaart

#1 , 27 feb 2018 23:49

Na het stopzetten van het openbaar onderzoek ivm de boskaart van Joke Schauvliege, heb ik ervan geprofiteerd om alle bomen van mijn stukje landbouwgrond te verwijderen. Dat stukje landbouwgrond was immers gekleurd als kwetsbaar bos. De grond is nu ook geploegd. Hoe kan ik het best vermijden dat de grond een volgende keer alsnog wordt ingekleurd als bos, want men is bezig met een nieuwe boskaart heb ik vernomen ?
verpachten aan een boer ?
een gazon op zaaien
enkele schapen op houden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1138

#2 , 28 feb 2018 10:17

Niet
Hopelijk heb je alsnog een kapvergunning aangevraagd en gekregen. Zoniet kan je je verwachten aan een serieuze boete ( en terecht begot , wie kapt er nu in een kwetsbaar bosgebied ?)
soit, uw beslissing.
Ik geef even mee dat de boete voor illegale kap wordt bepaald door enerzijds de stamoppervlak op 1 meter hoogte , de basiswaarde ( oppervlakte x eenheidsprijs) de soort , de standplaats ( en kwetsbaar bosgebied heeft een parameter van 2) conditiewaarde en dan de plantwijze.

Indien deze boom een quercus robur (eik ) is/was met een stamomtrek van 130 of een diameter van 41 cm dan kwam dit uit op een schadebedrag van 5886.74€
De actuele eenheidsprijs voor bomen per cm² is 6.25€ ( 2017)

vandestra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2018 19:01

beste lukasi,
het was landbouwgrond (bijna 1 ha) waar bomen op stonden. men wou er bos van maken via de boskaart, maar die plannen zitten in de koelkast gelukkig. Ik wil enkel vermijden dat het opnieuw als bos wordt ingekleurd. Vandaar mijn investering (1000'en euro's) om alle bomen te kappen, wortels uit de grond te trekken en de grond helemaal proper te maken met opvoeren van verschillende camions aarde en ploegen. Nu wil ik weten welke taktiek ik het beste toepas: verpachten aan boer, gazon van maken of zelf schaap op houden ? (is nog altijd landbouwgrond)

Reclame

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2018 19:06

Het zijn natuurlijk niet mijn zaken, maar waarom wil u kost wat kost een stuk landbouwgrond waarmee u toch niets gaat doen? In uw geval zou ik blij geweest zijn met mijn ecologisch waardevol bos. Nu heeft u heel veel geld uitgegeven en riskeert u er nog meer te moeten uitgeven. Schapen zijn heel leuk, maar ze zullen u ook geld kosten.
Echt heel jammer dat u die bomen niet hebt laten staan.

vandestra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2018 22:55

Het gaat over een mogelijke denkpiste. De bomen staan er nog hoor ! Groetjes.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 12 mar 2018 23:37

Ook wij hadden een groot weiland in de familie ...eind jaren 60 zijn daar bomen op gepland - plant een boom actie en zo.
In de loop van de volgende jaren zijn er veel bomen bij gepland - scheuten laten staan - fruitbomen gepland enz.
Tijdens twee stormen zijn er veel bomen gesneuveld. Enkele andere bomen die wat te dicht bij de bebouwing stonden vooraan daar hebben we een kapvergunning voor moeten vragen was geen probleem als we andere bomen planten.
Tja kleine eikjes worden groot en andere langer dan 15 meter.
Als op een of andere kaart - bij ons was het al aangegeven op stafkaarten dat het loofbos was en u gaat nu alles kappen... dat is vragen om problemen.
Boskaart of niet.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2018 07:02

Het gaat over een mogelijke denkpiste. De bomen staan er nog hoor ! Groetjes.
Je hebt reeds enkele malen gemeld dat alle bomen verwijderd werden ...
Na negatief advies van enkele forumleden
is het slechts een "denkpiste" ???
Jaja ... begin je maar voor te bereiden op een flinke geldboete!

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2018 22:18

Het gaat over een mogelijke denkpiste. De bomen staan er nog hoor ! Groetjes.
Je hebt reeds enkele malen gemeld dat alle bomen verwijderd werden ...
Na negatief advies van enkele forumleden
is het slechts een "denkpiste" ???
Jaja ... begin je maar voor te bereiden op een flinke geldboete!
Enkele forumleden hebben die bomen door telekinese terug op zijn piste geplaatst en dat geeft hem nu te denken...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2018 03:24

Om toch nog even op de vraag van topic starter terug te komen nu het kwaad toch is geschied en in de (waarschijnlijk ijdele) veronderstelling dat het illegale kappen zonder voor hem financiele negatieve gevolgen zal hebben:
1. Verpachten aan een landbouwer is meestal niet aan te raden (je eigendomsrecht wordt daardoor beknot).
2. Grasland met schapen? Waarom niet? Als je er zelf geen tijd en geld wil insteken, zijn er hier en daar (semi-) professionele schaapherders op zoek naar weidegrond die je een kleine vergoeding willen betalen.
3. Verhuren aan een particulier met jaarcontract bvb paardenliefhebber.
4. Hoogstam fruitbomen planten en kleinvee (schapen bvb) er tussen laten begrazen.
5. Contact zoeken met een natuurvereniging; misschien vinden jullie een win-win oplossing?
6. Zelf landbouwer worden in bijberoep.

Terug naar “Milieurecht”