Kan ik de gemeente vragen om het water van een baangracht beter te doen afvoeren?

ZichtOpZee
Topic Starter
Berichten: 10

Kan ik de gemeente vragen om het water van een baangracht beter te doen afvoeren?

#1 , 27 okt 2017 11:57

Voor mijn huis ligt een baangracht van de gemeente. Daar komt ons 'grijs' water in uit, en de gracht vangt ook overschot regenwater op. Langs een overkluizing met een pijp erdoor raak je dan op het terrein. De straat is dus niet aangesloten op de riolering, en afvoer gebeurt via grachten.

In de straat zijn er echter nogal wat huizen waar die gracht dichtgegooid is; geen overkluizing, gewoon gedempt. Geen idee waar hun afvalwater heen gaat.

Het heeft wel als gevolg dat de huizen die wel netjes hun gracht openhebben, te kampen hebben met korte oververzadigde stukjes gracht waar het water gewoon blijft staan, en vaak nog eens terugstroomt tot tegen de terugslagklep van de huisafvoer. Concreet; waterafvoer (wc etc) werkt niet naar behoren bij vele huizen.

De technische dienst van de gemeente reageerde bij een informele vraag nogal schouderophalend dat er niet veel aan te doen is, bij zo'n gracht.

Kan ik eisen bij de gemeente dat ze voor een gracht / infiltratie zorgen die effectief mijn regen en afvalwater afvoert, zodat het niet blijft staan of terugloopt? En op welke basis; Vlaamse Code van goede praktijk voor rioleringssystemen of iets gemeentelijks gezien beheer door gemeente?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 okt 2017 12:14

Grachten hebben hun nut en mogen niet dichtgegooid worden
http://www.vlario.be/files/bijlageC.pdf

ZichtOpZee
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 27 okt 2017 12:41

Grachten hebben hun nut en mogen niet dichtgegooid worden
Ja, dat heb ik gemerkt. Vandaar mijn vraag, die openstaat.
Da's uit die van '96? Er is een nieuwe Code sinds 2012, en kan ik daar mee iets aan bij de gemeente?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 02 nov 2017 09:42

Normaliter moet je je eigen waterzuivering voorzien als je niet op het rioolstelsel aansluitbaar bent. Het loopt evenwel niet zo'n vaart met de controle/verplichting er van. Idemdito voor scheiding regenwater (dat je onbehandeld kan laten infiltreren) en grijs/zwart water (dat gezuiverd moet worden)

'k Ben dus zeker dat je weinig kan "eisen" met betrekking tot het openhouden van de grachten als die grachten niet noodzakelijk zijn om regen/grondwater af te voeren.

Terug naar “Milieurecht”