frituurolie als brandstof auto

jef007
Topic Starter
Berichten: 1680

frituurolie als brandstof auto

#1 , 16 okt 2017 17:26

Ik heb een vriend die ongeveer 30% afgedankte frituurolie bij zijn diesel voegt om met zijn auto van ongeveer 20 jaar oud rond te rijden.
zou hij in overtreding wat accijnzen betreft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 16 okt 2017 17:53

Vermoedelijk niet maar wel met milieuwetgeving ...
Er zijn systemen of effectief frituurolie toe te voegen.
In 'de Kinderen van de Wind' was een van de broers zo'n vernufteling.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1680

#3 , 16 okt 2017 18:48

zeer effectief want auto is reeds 20 jaar oud en 405.000 kms!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 16 okt 2017 18:57

Ik vrees dat dit zich sowieso in een grijze zone bevindt, maar dat je wettelijk gezien zelf je brandstofverbruik zal moeten bijhouden en aangeven bij de fiscus om er dezelfde accijnzen op te betalen als op diesel.
"sowieso" schrijf je zo.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 16 okt 2017 21:37

Je moet normaliter accijnsdeclaraties doen als je met (gereinigde) frituurolie rondrijdt.... Doe dit NIET met diesels vanaf EURO2 (+-1997 voor PW / een jaartje of zo later voor LV) want common rail of pompverstuivers kunnen daar niet tegen. EURO1 werkte nog met de klassieke oude dieselpomp op +-100Atm.

PS. Zo n oude mazoutstoof spuwt nog torenhoge ladingen NOx (stikstofoxide) uit - veel meer dan moderne diesels met sjoemelsoftware - waar we met z n allen mottig van worden; maar ja; m zal ook wel vinden dat het milieu dient om door te rijden ... EGR (om de NOx uitstoot te verlagen) - als t al een EURO1 is - zal hij ook wel uitgeschakeld hebben ...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 okt 2017 09:38

Pas maar op voor een controle door de douane op de gebruikte brandstof. Zou een dure rekening kunnen worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2017 10:07

Pas maar op voor een controle door de douane op de gebruikte brandstof. Zou een dure rekening kunnen worden
Hoe groot is die kans bij particulieren? Ik rij al 20 jaar met diesel en nog nooit heb ik zoiets zien gebeuren. Langs de andere kant, op die 20 jaar ben ik ook nog maar één keer tegengehouden voor alcoholcontrole, en één keer om de papieren te controleren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 okt 2017 15:35

Op 30 jaar firmawagen en meer dan 1.500.000 km / 5 x tegengehouden door douane, 1 x alcohol en 0 x voor controle papieren.
Over het aantal flitsboetes bewaar ik liever het stilzwijgen :oops:
Die hebben me een pak geld gekost, meer bepaald omdat mijn echtgenote voor het zelfde bedrag van de boeten telkenmale een dure handtas kocht. Ze heeft ondertussen een hele collectie :shock:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 okt 2017 15:44

5 x door douane? Da's veel. Telkens controle brandstof? (Ik ben op 20 jaar nog maar twee keer geflitst. Ik doe ongeveer 25.000 km per jaar, schat ik.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 okt 2017 16:15

Telkens controle brandstof?
Telkens brandstof. Misschien deed het er iets aan dat ik veel rondreed in de haven van Antwerpen.
3 x in die regio, 1 x in regio Tienen, en 1 x in regio Luik

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 okt 2017 16:28

Vriend van de topic starter weet dus al welke regio te vermijden ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 okt 2017 16:33

Weten jullie wat frituur olie kost ??

Dit is meer dan diesel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 okt 2017 16:36

Weten jullie wat frituur olie kost ??

Dit is meer dan diesel !
Het gaat om afgedankte frituurolie, geen verse.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 okt 2017 16:41

Ik heb al duizenden keren frietuur olie zien af laten in de frituren, wel dit zou ik nooit in een auto van mij doen !

Dit ziet er als teer uit + dat dit zout bevat wat zeker dat zout u motor ten goede komt :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 okt 2017 16:50

Dit ziet er als teer uit
:shock: Ik zou die frituur vermijden als de pest, in dat geval. Ik heb in mijn lokaal frituur de olie ook al eens zien aflaten en dit ziet er niet uit als teer, hoor. Dit ziet er uit als frituurolie, maar een klein beetje donkerder.
+ dat dit zout bevat wat zeker dat zout u motor ten goede komt :lol:
Doen ze in uw frituur het zout op de frieten als ze nog aan het bakken zijn? :shock:

Anyway, TS zegt niet dat het om afgelaten frituurolie van frituren komt. "Afgedankt" kan ook zijn: vervaldatum overschreden, maar verder nooit gebruikt. Maar als ik dit hier zo lees, kan een oude dieselmotor daar perfect mee overweg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Milieurecht”