natuurpunt ,vogelvangst,dode vogel

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

natuurpunt ,vogelvangst,dode vogel

#1 , 12 okt 2017 16:55

In Belgie worden vogels gevangen om te ringen . Dit met vergunning . Dit om soortgenoten te tellen .
Maar wat moet ik met die vogel doen als hij/zij dood langs de weg/bos ligt met ring aan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2017 10:31

In Belgie worden vogels gevangen om te ringen . Dit met vergunning . Dit om soortgenoten te tellen .
Maar wat moet ik met die vogel doen als hij/zij dood langs de weg/bos ligt met ring aan ?
Het antwoord staat in uw onderwerp: natuurpunt inlichten dat er een geringde dode vogel ligt op locatie X.

Juridisch gezien hoef je volgens mij helemaal niets te doen. De vogel is dood, dus hulp kan daar sowierso niet meer baten, en het is uw vogel ook niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2017 10:53

Als je natuurpunt verwitigd, zeg dan zeker de ring nummer bij, zij brengen deze vogels in kaart !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#4 , 15 okt 2017 10:14

Na verder zoeken . Bij natuurpunt website is een blanco invulformulier welke vinder moet invullen . Dit doet men terwijl de rottende vogel met wormen op je p.c tafel ligt om zijn nummer te lezen . Zo kan hij in kaart gebracht worden . Zo kan de overheid natuurpunt geld geven aan deze organisatie die zichzelf instant houd door tellen van vogels,motten,vlinders ,vleermuizen en andere nutteloze dingen .
600.000 vogels worden er geringd in belgie . Zelfs mussen .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2017 10:37

Alle ringnummers staat in een database, waar de datum van ringen, coördinaten van de plaats van ringen, en bij het terug vinden steek men dit weer in de database met de coördinaten van de vindplaats en het aantal km tussen ring en vindt plaats .
Heb 30 jaar geleden nog een programmaatje geschreven in basic voor deze afstand te berekenen voor zo een club.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#6 , 15 okt 2017 11:33

Vogel geringd op plaats x . Vastgestelde dood in plaats y . Welk nut kan dat hebben voor de samenleving ?

TomStr
Berichten: 38

#7 , 16 okt 2017 12:01

Vogel geringd op plaats x . Vastgestelde dood in plaats y . Welk nut kan dat hebben voor de samenleving ?
hoe ver hij van zijn ringplaats migreert, hoe oud hij bij benadering is (en een idee van de gemiddelde levensduur), neemt een groep vogels steeds dezelfde weg of kiezen ze elk voor zich? blijven groepen samen of spitsen ze op... mogelijk veranderende migratiepatronen als je het vergelijkt met veranderend bodemgebruik op die plaatsen... er valt wat uit te halen.

dikke pluim om het ringnummer willen door te geven!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2017 13:05

Vogel geringd op plaats x . Vastgestelde dood in plaats y . Welk nut kan dat hebben voor de samenleving ?
Héél kortzichtige reactie, willyboy. Als je niet inziet hoe natuur een onwaarschijnlijke invloed heeft op hoe wij nu en in de toekomst zullen / kunnen leven, is er nog veel werk aan de winkel. Als je niet inziet hoe statistieken rondom populaties van soorten bijdragen aan het inzicht dat we kunnen verwerven in hoe de natuur evolueert (en dit ook linken aan andere zaken zoals klimaatopwarming, lucht en water kwaliteit, etc...), dan is het onbegonnen werk om hier aan jou ook maar welke uitleg te geven.

Gelukkig zijn er mensen en politici die wel de waarde van dit soort data inzien en bijgevolg natuurpunt de nodige subsidies geeft. Maar bon, dit is een discussie voor politics.be, niet voor dit forum.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 okt 2017 13:43

Ik zou willyboy hierover niet al te hard aanvallen.
Per slot van rekening heeft hij toch de moeite gedaan om een rottende vogel op zijn tafel te leggen en een en ander uit te zoeken.
Dat hij het nut van organisaties zoals Natuurpunt betwijfelt, is misschien te wijten aan een of andere nare ervaring die hij met lieden van deze vereniging had.
Ikzelf zou voorbeelden uit de eerste hand kunnen aanhalen van een natuurpuntvoorzitter die al jaren het tegengestelde doet van natuurbescherming. Maar dit valt jammer genoeg buiten het bestek van dit item ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 okt 2017 13:55

Ik zou willyboy hierover niet al te hard aanvallen.
Wie de bal kaatst...
Per slot van rekening heeft hij toch de moeite gedaan om een rottende vogel op zijn tafel te leggen en een en ander uit te zoeken.
Ik denk nu eerder dat hij de vraag stelde om even zijn mening te kunnen "ventileren" over natuurpunt. Politics.be ware een betere plaats geweest voor dit soort onzin.
Dat hij het nut van organisaties zoals Natuurpunt betwijfelt, is misschien te wijten aan een of andere nare ervaring die hij met lieden van deze vereniging had.
Ook dat zou wijzen op bijzondere kortzichtigheid.
Ikzelf zou voorbeelden uit de eerste hand kunnen aanhalen van een natuurpuntvoorzitter die al jaren het tegengestelde doet van natuurbescherming. Maar dit valt jammer genoeg buiten het bestek van dit item ...
Tja, in alle organisaties heb je wel rotte appels. Kijk naar SamuSocial... Hoewel deze organisatie fantastisch werk doet, helpen enkele rotte appels hun héle reputatie om zeep...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#11 , 16 okt 2017 14:16

Het jacht is nu pas geopend . De ene beschermd ...de andere knalt ze af .

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#12 , 16 okt 2017 15:34

Mensen van natuurpunt kunnen heel grote medische schade aanrichten voor andere mensen . Het juridisch forum is niet geschikt om zulke discussies te voeren .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 okt 2017 16:13

Mensen van natuurpunt kunnen heel grote medische schade aanrichten voor andere mensen.
Willyboy, frustratie opwekken bij u, is niet hetzelfde als "medische schade aanrichten voor andere mensen". Voor zover ik weet houdt natuurpunt zich niet bezig met de medische wetenschap, noch met biotechnologie, voeding, etc...

Maar inderdaad, voer uw betoog AUB op politics.be. Je hebt duidelijk bepaalde negatieve ervaringen opgedaan met natuurpunt, waardoor je er niet veel goeds meer over kan zeggen. Je hebt dit nu even kunnen ventileren op juridischforum.be, maar dit is hier echt niet de plaats...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Milieurecht”