Wat mag je doen op Woonuitbreidingsgebied?

krakdust
Topic Starter
Berichten: 3

Wat mag je doen op Woonuitbreidingsgebied?

#1 , 07 okt 2017 21:16

Ik heb aan mijn woning een stuk achterliggend grond gelegen in Woonuitbreidingsgebied. Nu vraag ik me af wat ik daar wel op mag.

Mag ik er kippen op houden en een klein verplaatsbaar kippen blijven bvb 1m op 2m op zetten.
Of mag ik er composteren. Of hout stapelen. Wat mag wel wat niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 08 okt 2017 14:13

Heel veel percelen landbouwgrond worden tegenwoordig ingekleurd als "woonuitbreidingsgebied">
Blijft gewoon landbouwgrond.
Tuurlijk mag je daar kippen op houden of materiaal stapelen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 okt 2017 14:20

Er is een verschil tussen de planbestemming "agrarisch gebied" en "woonuitbreidingsgebied".

Vrijstellingsbesluit 2010:

Artikel 2.1. Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de volgende handelingen :
(...)
10° de plaatsing van allerhande kleine tuinconstructies zoals tuinornamenten, brievenbussen, barbecues en speeltoestellen;
(...)
12° het opslaan van allerhande bij de woning horende materialen en materieel met een totaal maximaal volume van 10 kubieke meter, niet zichtbaar vanaf de openbare weg.

Artikel 2.2. De vrijstelling, vermeld in artikel 2.1, geldt alleen als de handelingen voldoen aan al de volgende voorwaarden :
1° de handelingen, vermeld in artikel 2.1, 1° tot 5°, 8°, 9°, 11° tot 14° en 16°, worden volledig uitgevoerd binnen een straal van 30 meter van een hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte residentiële woning of bedrijfswoning;
2° er wordt geen vergunningsplichtige functiewijziging doorgevoerd;
3° het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd;
4° ...
5° de handelingen, vermeld in art. 2.1, 8°, 11°, 12° en 13° zijn niet gesitueerd in ruimtelijk kwetsbaar gebied, met uitzondering van parkgebied.

Valt het niet onder deze vrijstelling dan is een vergunning nodig.

Reclame

krakdust
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 09 okt 2017 14:43

oke dank u, ik heb een vergunning aangevraagd voor een houtstapel en kippenhok , ik word omringt door maisveld en koeien, aan 1 kant heb ik een buur die via advocaat aanvecht dat ik dit niet mag en dat de gemeente me onterecht heeft gewezen dat dit toegestaan is.
Deze haalt nu andere argumenten aan die niet waar zijn. Zoals mijn tuinhuis staat niet op een meter zoals ik zeg in mijn vergunningsaanvraag maar op 0.6m. het staat uiteraard wel op een meter maar hij liegt over veel dingen om toch ergens gelijkt te kunnen krijgen. Serre staat volgen hem op 0,8 meter maar staat op 1.75 meter zoals op mijn vergunningsaanvraag.
hij brengt ook valse verklaringen toe, zoals ik heb een kelder terwijl ik die niet heb, ik heb een woonruimte omgebouwd tot kantoor ruimte. terwijl dit helemaal niet zo is. maar om dit dossier aan te spijzen. Nadien haalt hij aan dat ik l hen misleidt dat ze daarom mijn vergunning moeten weigeren. Terwijl mijn vergunningsaanvraag correct is ingevuld en door de gemeent op alle punten goedgekeurd is. wil hij het nu doen met advocaat voor de provincie.

Nu als ik zou gelogen hebben zou ik afgestraft worden, maar kan ik hem laten veroordelen voor deze valse argumenten, het zijn er echt wel een tiental.

Terug naar “Milieurecht”