bladeren

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

bladeren

#1 , 01 okt 2017 11:57

Gisteren stelde ik meermaals vast dat mensen bladeren op hun oprit garage onder luchtdruk van een apparaat op de straat aan het blazen waren . De straat was bezaaid met duizenden blaren . Ook mensen maakten voetpad vrij door deze bladeren midden op straat te blazen . Is deze praktijk toegestaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 okt 2017 18:00

Onderhoud van het voetpad is tlv de aanpalende eigenaars. De straat van de gemeente. Als de bladeren afkomstig zijn van bomen aangeplant door de gemeente moeten zij die bladeren maar opkuisen.
Niet langer geleden dan 2 weken had ik uitzonderlijk veel last van afvallende bladeren van een boom hier tegenover mijn huis aangeplant door de gemeente. Toen de groen dienst hier bezig was vroeg ik hen om ook mijn stoep en goot op te kuisen met hun grote stofzuiger. Die weigerden met de commentaar dat stoep en goot voor de aanpalende eigenaar was.
Heb toen voor hun neus een borstel genomen en mijn stoep en goot gekuist en alles op straat geveegd. Ze zeiden dat ze een PV gingen laten opmaken, en ik zegde dan dat ik hen van sluikstorten ging betichten wegens het onbeheerd laten vallen van bladeren op andermans eigendom. Heb ook onmiddellijk een kwade mail gezonden naar de betreffende schepen, en ook gezegd dat ik hem zou gedenken bij de volgende verkiezingen.
Zij stuurde me wel een vriendelijk een kort antwoordje, met het bericht dat ze de groendiensten zou vragen een paar extra veegbeurten in mijn straat te houden. (wat verkiezingen toch teweeg kunnen brengen) :)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 01 okt 2017 20:04

Mag een bewoner bladeren op straat blazen ? Eender van waar ze afkomstig zijn .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 okt 2017 20:10

Mag een bewoner bladeren op straat blazen ? Eender van waar ze afkomstig zijn .
Neen.
Men mag de bladeren uit de tuin niet op straat blazen.
De bladeren die op straat liggen op straat blazen heeft geen zin want die liggen daar al....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 01 okt 2017 20:13

Ik vond deze internet text en vond dit raar

Wanneer de bladeren in uw tuin zijn gevallen zijn zij uw probleem. Veegt u deze op de openbare weg dan is de gemeente verantwoordelijk voor de verwerking.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 okt 2017 20:18

Ik vond deze internet text en vond dit raar

Wanneer de bladeren in uw tuin zijn gevallen zijn zij uw probleem. Veegt u deze op de openbare weg dan is de gemeente verantwoordelijk voor de verwerking.
Dat is interessant. Kunt u de bron vermelden?
(Ik denk dat mijn buurvrouw dat ook gelezen moet hebben want zij werpt al de bladeren die in haar tuin vallen over de scheidingsdraad in mijn tuin)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#7 , 01 okt 2017 20:23

Ze denk dat uw grond humus nodig heeft .

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#8 , 01 okt 2017 20:25

Weet dat website uit Nederland komt .
http://www.startpagina.nl/v/maatschappi ... woordelijk

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 01 okt 2017 20:33

Weet dat website uit Nederland komt .
http://www.startpagina.nl/v/maatschappi ... woordelijk
Daar staat ook: "Kortom, de bladeren zijn pas afval wanneer ze de grond raken."
Denk dat het een Holladse grapjas is die dat schreef.......

In het reglement van mijn gemeente spreekt men enkel van boetes indien men geen sneeuw of ijs verwijderd van het voetpad.
Voor bladeren kunnen ze dus niet beboeten.
Wat niet weerhoudt dat indien iemand daardoor valt de bewoner aansprakelijk is voor de schade.
En dan telt niet mee wie de "rechtmatige eigenaar" is van de bladeren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Milieurecht”