dichtgooien van gracht voor woning

Geertje Mertens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

dichtgooien van gracht voor woning

#1 , 30 sep 2017 16:43

Beste

In onze straat wordt er deze week riolering gelegd. Dit wisten we en dat is ok.
Maar wat we nu pas meegedeeld krijgen, is het feit dat er open grachten zullen komen voor de huizen. Dit is zogezegd om het oppervlaktewater op te vangen.
Ons huis staat er al +/- 12 jaar. We hebben onze voortuin aangelegd en alles netjes dichtgemaakt met buizen in gesloten grachten.
Dagelijks maken we van deze ruimte gelegenheid om onze auto's te parkeren.
Mogen wij de nieuwe grachten (voor opvang van oppervlaktewater) in de toekomst dicht leggen? We zijn eventueel bereid om er een drainagebuis in te leggen?
Graag uw antwoord aub.
Alvast bedankt.
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 30 sep 2017 17:42

Dagelijks maken we van deze ruimte gelegenheid om onze auto's te parkeren.
De eerste vraag die moet gesteld worden is of deze parkeerplaatsen vergund zijn? Zo niet zal je niet veel te zeggen hebben.

En neen, de grachten mag je niet opnieuw dichtgooien, dit is openbaar domein.

P.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 30 sep 2017 18:26

Beste

In onze straat wordt er deze week riolering gelegd. Dit wisten we en dat is ok.
Maar wat we nu pas meegedeeld krijgen, is het feit dat er open grachten zullen komen voor de huizen. Dit is zogezegd om het oppervlaktewater op te vangen.
Ons huis staat er al +/- 12 jaar. We hebben onze voortuin aangelegd en alles netjes dichtgemaakt met buizen in gesloten grachten.
Dagelijks maken we van deze ruimte gelegenheid om onze auto's te parkeren.
Mogen wij de nieuwe grachten (voor opvang van oppervlaktewater) in de toekomst dicht leggen? We zijn eventueel bereid om er een drainagebuis in te leggen?
Graag uw antwoord aub.
Alvast bedankt.
Groeten
Dit zou me sterk verwonderen dat ze in 2017 open grachten zouden aanleggen.
Denk dat je iets verkeerd hebt begrepen, dat tijdens de werken de grachten voor de nieuwe riolering zullen open liggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 sep 2017 20:03

Tegenwoordig heeft me de mond vol van het scheiden van regenwater en afvalwater Het regenwater moet in de bodem kunnen dringen. Om een gescheiden riolering uit te sparen opteert me dus voor grachten. Die zullen geen geur verspreiden, gezien het afvalwater in de riolering gaat. Een drainagebuis kan die niet vervangen wegens te weinig afvoerdebiet bij regenval.
Ik betwijfel sterk dat je hier ooit toestemming voor krijgt.

tira00
Berichten: 929

#5 , 30 sep 2017 20:58

Dit zou me sterk verwonderen dat ze in 2017 open grachten zouden aanleggen.
Denk dat je iets verkeerd hebt begrepen, dat tijdens de werken de grachten voor de nieuwe riolering zullen open liggen.[/quote]

Toch wel: hier een beetje verder pas de hele straat vernieuwt, omwille van geschieden riolering, met achter de rioleringsbuis een open gracht.
Elke oprit heeft aan weerszijden een betonnen muurtje gekregen, net of je over een brugje rijd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 okt 2017 09:02

Groen heeft overal een vinger in de pap!!!

tira00
Berichten: 929

#7 , 01 okt 2017 10:26

Hier wordt binnenkort ook gescheiden riolering gelegd.
Stukje uit de stedelijke bouwvergunning:

"in het advies van VMM afdeling Operationeel Waterbeheer van 9/11/2016 wordt opgemerkt dat het dempen van de bestaande gracht in de .....straat niet in lijn is met de code van goede praktijk en de principes van de HEMELWATERVERORDENING waarbij max.dient ingezet te worden op infiltratie ter plaatse.

Daarna nog bijna 2 pagina's vol over waterinfiltratie....

Allemaal om overstromingen te voorkomen: bijna het hele dorp hier ligt in overstromingsgebied.
Heeft weinig met de groenen te maken.
Mag absoluut niet dicht gemaakt worden door bewoners.
De (gratis) parkeerplaatsen bent u dus kwijt....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 01 okt 2017 19:37

Geldt de HEMELWATERVERORDENING ook voor vrijzinnigen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 01 okt 2017 19:38

Geldt de HEMELWATERVERORDENING ook voor vrijzinnigen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 01 okt 2017 20:28

Enkel met de zegen van St Aquafinus .

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 nov 2017 11:50

die grachten liggen op openbaar domein. Als particulier mag je daar dus niet aankomen.

Voor mij eigen woning loopt een strook van ongeveer 1 meter niet verhard openbaar domein, zogezegd om ooit in de toekomst voetpaden aan te leggen. Gaat niet gebeuren natuurlijk.

Ik heb een vergunning gevraagd om mijn oprit te mogen doortrekken tot tegen de straat. Mijn buurman niet. Die komt dus van de straat, op een strook kiezel van een meter breed, op zijn oprit. Mijn oplossing is in mijn ogen iets eleganter, maar ik loop natuurlijk het risico dat men mijn oprit open gooit bij werken aan de nutsvoorzieningen...

Wellicht voor u ook iets om te overwegen? Als het stuk dat u wil inbuizen toegang geeft tot uw garage of vergunde autostaanplaats...

loeki
Berichten: 267

#12 , 08 nov 2017 14:12

U kunt eens vragen (als het voor U een optie is) om de gracht te mogen overbruggen met zgn "roosterpanelen"

Heb dit al op verscheidene plaatsen gezien: verstevigde kanten en dan roosters erop
a)veilig voor kinderen want de gracht is "dicht"
b)regenwater opvang geen probleem want gracht is "open"
c) esthetisch een beter uitzicht
d)beter proper te houden

Terug naar “Milieurecht”