stedenbouwkundig inspecteurs

bakker jan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

stedenbouwkundig inspecteurs

#1 , 23 sep 2017 14:37

hallo ik zit met de volgende vraag hebben stedenbouwkundig inspecteurs de bevoegdheid om op mijn eigendom de poort te openen mijn eigendom te betreden opmetingen te verrichten en dit alles zonder mij in te lichten of en afspraak te maken gts jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 23 sep 2017 15:43

Als het gaat om een gewestelijke stedenbouwkundig inspecteur dan is zijn bevoegdheid is vergelijkbaar met die van de gemachtigde ambtenaar. Hij krijgt die bevoegdheid bij eventueel het opsporen, vaststellen en opvolgen van stedenbouwmisdrijven en het nemen van bewarende maatregelen (stakingsbevel, verzegeling, inbeslagname).

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 sep 2017 15:50

En die hebben politiebevoegdheid.
Wat zou er nog op te sporen vallen als ze u een week vooraf op de hoogte van hun bezoek zouden brengen?
Denk jij dat die grote controles, die soms op het nieuws getoond worden, vooraf aan de hoofdaannemer of bouwheer worden aangekondigd. Dan vinden ze geen enkel illegale arbeider op de werf.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2017 16:14

2. De gewestelijk stedenbouwkundige inspecteurs
De gewestelijk stedenbouwkundige inspecteurs putten hun bevoegdheid om bouwmisdrijven op te sporen en vast te stellen rechtstreeks uit het bovenvermelde decreet.

Artikel 148, vierde lid van dit decreet bepaalt bovendien dat de gewestelijk stedenbouwkundige inspecteurs, met het oog op het vervullen van hun handhavingstaken, de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie verwerven.

Deze hoedanigheid laat toe aan de gewestelijk stedenbouwkundige inspecteurs om - in geval van een betrapping op heterdaad - een huiszoeking uit te voeren zonder dat zij in een dergelijk geval dienen te beschikken over een huiszoekingsbevel van de onderzoeksrechter.

bron :habitos
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 sep 2017 16:23

Dus dan moeten er al bewijzen zijn vóór betreding.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 sep 2017 09:54

Artikel 6.1.5 VCRO:

Onverminderd de bevoegdheden van de agenten en de officieren van gerechtelijke politie, zijn de stedenbouwkundige inspecteurs, de andere door de Vlaamse Regering aangewezen ambtenaren, alsmede de door de gouverneur aangewezen ambtenaren van de provincie en van de gemeenten of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in zijn provincie, bevoegd om de in deze titel omschreven misdrijven op te sporen en vast te stellen door een proces-verbaal. De processen-verbaal waarin de in deze titel omschreven misdrijven worden vastgesteld gelden tot bewijs van het tegendeel.

De in het eerste lid vermelde agenten, officieren van de gerechtelijke politie en ambtenaren hebben toegang tot de bouwplaats en de gebouwen om alle nodige opsporingen en vaststellingen te verrichten. Van elk proces-verbaal waarin een misdrijf in de zin van artikel 6.1.1 wordt vastgesteld, wordt een afschrift bezorgd aan de overheden, bedoeld in artikel 6.1.41, § 1, eerste lid.

Als deze verrichtingen de kenmerken van een huiszoeking dragen, mogen ze enkel worden uitgevoerd op voorwaarde dat de politierechter daartoe een machtiging heeft verstrekt.

Om de in deze titel omschreven misdrijven op te sporen en vast te stellen in een proces-verbaal krijgen de stedenbouwkundige inspecteurs de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie hulpofficier van de procureur des Konings.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2017 19:48

Als deze verrichtingen de kenmerken van een huiszoeking dragen, mogen ze enkel worden uitgevoerd op voorwaarde dat de politierechter daartoe een machtiging heeft verstrekt.
Wat zijn de "kenmerken van een huiszoeking"?

Een "poort openen" is toch al anders dan een open werf betreden.
En een werf is sowieso afgeschermd (tegen ongevallen en diefstal).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 24 sep 2017 21:02

Of het een werf is of een gebouw een poort openen die niet slotvast is is geen huisvredebreuk.
Mogelijk hebben de inspecteurs iets opgemerkt via een ander pand.
Maar zelfs dat hoeft niet ... als er aanwijzingen zijn is dat voldoende.

bakker jan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 sep 2017 13:51

dus die hebben zomaar het recht om mijn eigendom te betreden zonder verwittigen maar ik las hier dat zelf een landmeter dat niet mag . En een bouwovertreding is toch iets dat niet op heterdaad moet gepakt worden .Zwart werk dat is iets anders maar ik kan toch niet op 123en stuk van dat gebouw doen gts jan

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 sep 2017 14:31

Ook voor stedenbouwkundige inspecteurs geldt dat de woning onschendbaar is (art. 15 Grondwet). Om een woning te betreden zonder de toestemming van de eigenaar moeten ze een huiszoekingsbevel hebben.
Eerste vraag: betreft het een woning? Tot nu toe spreek je van je 'eigendom'. Niet elke eigendom is een woning. Een café is bijvoorbeeld geen woning.
Als het een woning betreft, vallen ook de 'aanhorigheden' daaronder. Daaronder valt dan ook wat zich achter uw poort bevindt. Dan mogen ze die niet openen en uw eigendom niet betreden zonder uw toestemming (tenzij u bezig was werken uit te voeren in strijd met de stedenbouwwetgeving = betrapping op heterdaad).

Terug naar “Milieurecht”