LEZ Antwerpen, .....

defender1804
Topic Starter
Berichten: 13

LEZ Antwerpen, .....

#1 , 22 jan 2017 20:45

Hallo,


Ik betaal wegentaks en biv om in gans Belgie te mogen rondrijden. Kan het dan zomaar dat er mij verboden wordt van in bepaalde steden niet te rijden omdat mijn wagen ouder is dan 10 jaar en teveel zou uitstoten? Dan vind ik het niet meer dan logisch dat de wegentaks ook omlaag gaat daar ik niet van alle wegen mag gebruik maken of zie ik dat verkeerd?
Groeten Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 22 jan 2017 21:08

Het zou m.i. net logischer zijn dat uw vervuilende wagen meer wegentaks gaat betalen.

defender1804
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 23 jan 2017 12:36

Het kan best zijn dat dat in de toekomst gebeurd en ik heb daar geen probleem mee. Gewoon een antwoord op de vraag hierboven. Kan dit juridisch?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 23 jan 2017 12:40

Wel, er zijn een aantal organisaties die naar de rechter wilden stappen, maar het is daar de laatste tijd heel stil rond, dus ik denk dat iedereen tot de conclusie is gekomen dat dit perfect legaal is. In het buitenland gebeurt dit ook al langer.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 23 jan 2017 12:40

Het kan best zijn dat dat in de toekomst gebeurd en ik heb daar geen probleem mee. Gewoon een antwoord op de vraag hierboven. Kan dit juridisch?
Wat dacht u nu zelf?
zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2016022602
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jerommeke
Berichten: 78

#6 , 23 jan 2017 21:57

Het zou m.i. net logischer zijn dat uw vervuilende wagen meer wegentaks gaat betalen.
Een verdubbeling?.
Daar helpen we het milieu tenminste mee...

:mrgreen:

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 24 jan 2017 09:44

Dit is een vorm van verhoging van de verkeersbelasting: u betaalt evenveel, maar krijgt er minder (wegen) voor terug :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 24 jan 2017 11:12

Dit is een vorm van verhoging van de verkeersbelasting: u betaalt evenveel, maar krijgt er minder (wegen) voor terug :-)
De verkeersbelasting is een belasting op het bezit van een auto waarmee men op de openbare weg komt. Ze is gebaseerd op het "nationaliteitsprincipe", wat ondermeer inhoudt dat buitenlandse auto's die belasting niet moeten betalen om in België rond te mogen rijden.
Het is geen "territoriale belasting" gebaseerd op het gebruik van specifieke wegen zoals tolgelden en km-heffingen dat wel zijn (territorialiteitsprincipe).
Bijgevolg is de verkeersbelasting geen heffing waarvoor men in ruil wegen krijgt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 24 jan 2017 11:17

Dat klopt, Asperger. Het was een reactie (met knipoog) op de oorspronkelijke vraag van TS:
Dan vind ik het niet meer dan logisch dat de wegentaks ook omlaag gaat daar ik niet van alle wegen mag gebruik maken of zie ik dat verkeerd?
Die vraag is met het antwoord van Asperger dan ook volkomen beantwoord
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Danny64
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 okt 2017 23:08

Dit is verscholen belastigverhoging
De brave burger moet eens protesteren
Veel domme reacties van kuddebeesten op dit forum
Al bewezen dat dit geen zin heeft
Ik mag niet binnen met aude diesel die 6 liter verbruikt maar mag wel met mijn grote camionette binnen die 18 liter verbruikt
Men zou beter eens een school oorichter voor politiekers op te leiden de dag van vandaag enigste beroep waar geen diploma voor nodig is frietjes bakken wel
Zet gewoon recente platen op mijn oude diesel en geen probleem en neem ze eraf buiten antwerpen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 01 okt 2017 23:15

Dit is verscholen belastigverhoging
De brave burger moet eens protesteren
Veel domme reacties van kuddebeesten op dit forum
Al bewezen dat dit geen zin heeft
Ik mag niet binnen met aude diesel die 6 liter verbruikt maar mag wel met mijn grote camionette binnen die 18 liter verbruikt
Men zou beter eens een school oorichter voor politiekers op te leiden de dag van vandaag enigste beroep waar geen diploma voor nodig is frietjes bakken wel
Zet gewoon recente platen op mijn oude diesel en geen probleem en neem ze eraf buiten antwerpen
Misschien kunnen ze beter een taks invoeren op ongemanierde pummels met een IQ lager dan het absolute nulpunt die
fraude willen plegen met vervalste nummerplaten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 02 okt 2017 08:46

[quote="asperger"

Misschien kunnen ze beter een taks invoeren op ongemanierde pummels met een IQ lager dan het absolute nulpunt die
fraude willen plegen met vervalste nummerplaten.[/quote]
En die, alhoewel ze een school voor politici vragen, zelf geen foutloze zin kunnen schrijven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 02 okt 2017 09:36

Bwa, de tweede zin heeft hij zonder fout geschreven, tenzij we gaan vallen over het gebrek aan leestekens. Maar daar is hij dan weer wel consequent in.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 okt 2017 09:42

Het heeft niks te zien met de ouderdom van de wagen, ik rijd met één van 1999 benzine en ik mag tot 2025 binnen in Antwerpen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 02 okt 2017 11:12

Zet gewoon recente platen op mijn oude diesel en geen probleem en neem ze eraf buiten antwerpen
Totdat hij betrapt wordt door de Antwerpse politie en dan hangt hij hier weer aan de lijn om te verklaren dat het allemaal ro......n zijn, en dat ze bepaalde bevolkingsgroepen viseren.

Terug naar “Milieurecht”