Kamperen op privé terrein

goedendag78
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kamperen op privé terrein

#1 , 01 nov 2016 21:27

Hallo,

Met een groep vrienden kamperen we al jaren op een terrein in de Ardennen met toestemming van de (Vlaamse) eigenaar. Het is een afgelegen open plek/wei in de bossen. Er zijn geen voorzieningen van elektriciteit, water, ...
Dit voorjaar mocht dit plots niet meer omdat er een soort wilde orchidee op het terrein was gevonden. Een bloem die er volgens mij altijd al gegroeid heeft, maar ja.
Na overleg met Natuurpunt kregen we toch toestemming mits een aantal voorwaarden (o.a. afbakening deel terrein).
Toen kwam de burgemeester van het dorp echter met een andere reden af: het terrein is volgens hem niet bereikbaar voor de hulpdiensten. Dit is min of meer waar: Er is een bosweg van enkele km voor je op het terrein bent. Die weg wordt wel gebruikt door traktoren en machines voor houtwinning.
Toch is dit volgens ons ook een drogreden: al tientallen jaren zijn er kampen op het terrein, nog nooit is er iets ernstig misgelopen.

Mijn vraag is: kan de burgemeester verbieden dat een beperkt aantal mensen een weekend op een privéterrein verblijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 02 nov 2016 11:47

De burgemeester kan dit zeker verbieden. Deze brochure bevat interessante info (en lijkt mij juist te zijn)

http://www.wegwijzer.be/sites/default/f ... e_2014.pdf

tira00
Berichten: 929

#3 , 02 nov 2016 13:00

Is dit wel privé terrein?

Volgens bovenstaande brochure mag een burgemeester verbieden dat ik hier in mijn tuin 4 tenten opzet en ga kamperen?
Heel raar.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 02 nov 2016 13:08

Wildkamperen is toch niet hetzelfde als een tent opzetten op privé terrein?

Ik dacht dat wildkamperen het kamperen op openbare gebieden betrof.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2016 15:07

Wildkamperen is toch niet hetzelfde als een tent opzetten op privé terrein?

Ik dacht dat wildkamperen het kamperen op openbare gebieden betrof.

Je kampeert wild als je op een niet erkend terrein je tenten opslaat, jeugd groeperingen zullen ook altijd naar zulke terreinen gaan, waar de nodige regels en sanitair aanwezig is, en die goed gekeurd zijn ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 nov 2016 15:11

Is dit wel privé terrein?

Volgens bovenstaande brochure mag een burgemeester verbieden dat ik hier in mijn tuin 4 tenten opzet en ga kamperen?
Heel raar.
in je privé tuin kan men dit niet verbieden. In andermans tuin wel. Behalve indien politiereglement iets anders zegt... (meeste politiereglementen verbieden kamperen > 24 uur op eigen terrein)

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 02 nov 2016 16:26

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
30 APRIL 1970. - Wet op het kamperen.
(NOTA : Opgeheven voor de Franse Gemeenschap bij DFG 1991-03-04/34, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 20-08-1991. Opgeheven voor wat betreft de Vlaamse Gemeenschap bij DVG 1993-03-03/31, art. 11, Inwerkingtreding : onbepaald en bij BVR 1995-02-23/33, art. 24, Inwerkingtreding : 15-03-1995. Opgeheven voor de Duitstalige Gemeenschap bij DCG 1994-05-09/42, art. 24, Inwerkingtreding : 01-01-1994>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-01-1989 en tekstbijwerking tot 01-08-1995)

Zoals u kan zien nu materie voor de gemeenschappen.

Als dat langdurig is zou het mogelijk wel eens onder een of ander reglement vallen.

Burgemeester kan bevoegd zijn .... gezien hij weigert moet hij ook een gemotiveerd besluit maken waarin de wetgeving staat waar hij zich op beroept.
Op het openbaar domein kan het zo wie zo verboden worden zelfs woonwagens die permanent bewoond worden en dus moeten beschouwd worden als een woning conform art 15 GW.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 02 nov 2016 18:49

Is dit wel privé terrein?

Volgens bovenstaande brochure mag een burgemeester verbieden dat ik hier in mijn tuin 4 tenten opzet en ga kamperen?
Heel raar.
in je privé tuin kan men dit niet verbieden. In andermans tuin wel. Behalve indien politiereglement iets anders zegt... (meeste politiereglementen verbieden kamperen > 24 uur op eigen terrein)

En als men toestemming heeft van de eigenaar?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2016 19:03

En als men toestemming heeft van de eigenaar?
Ja waarom is er dan nog een wet op de campings, als men in een ander zijn tuin je tenten kan opslaan !

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 02 nov 2016 19:05

Hier in onze buurt mag het ook niet omdat het natuur en ven gebied is, ook niet op priveterein.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#11 , 02 nov 2016 20:03

En als men toestemming heeft van de eigenaar?
Ja waarom is er dan nog een wet op de campings, als men in een ander zijn tuin je tenten kan opslaan !

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Absoluut. t Is niet omdat het priveterrein is dat alles mag: zo mag je met je eigen terreinwagen in je eigen bos rijden doch zodra je anderen uitnodigt (zelfs prive) moet je aan de voorwaarden voldoen (toelating vragen, milieuvergunning, ...) Idemdito voor kamperen zoals de hierboven gerefereerde (vlaamse) regels aangeven. In Wallonie gelden de waalse regels.

eylis
Berichten: 8836

#12 , 02 nov 2016 22:52

Toch vind ik het een beetje raar gedefinieerd: begrijp ik nu dat je zèlf op je eigen terrein wèl in je tent mag slapen? en mag ik dan 2 of meer tenten van mezelf op mijn eigen terrein/tuin staan hebben waar ik en mijn familie mag slapen? Kan de politie dan komen controleren of de buurman ook blijven slapen is? Of 2 vrienden die op bezoek zijn? (vind dat tamelijk grappig, ID controle met de pillamp in de pyama&slaapzak..) . En hoe gaat zo'n verbalisering dan in zijn werk als de kamperende vrienden op het privéterrein toch een paar tentjes opslaan? Mag de politie zomaar een privéterein binnendringen en de privékampeerders op de bon zwieren? En als dat privéterrein nu omheind is en er een waakhond rondloopt. Klimt de poltie dan over de pinnenkensdraad en riskeren ze een hond aan de broekspijpen? Ik kan het me niet erg goed voorstellen...

tira00
Berichten: 929

#13 , 03 nov 2016 09:21

Neen, kan het me ook niet voorstellen, maar Ts heeft blijkbaar wel mogen meemaken dat een burgemeester ermee dreigt.
Wat zouden de straffen zijn als je het toch doet?
Zou het echt uitgevoerd worden? Een gewoon Pv? Verwittiging?
Blijkbaar is er op dat stuk privégrond toch meer aan de hand:die bescherming van die inlandse orchidee. Natuurpunt zit er tussen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 03 nov 2016 11:12

Is niet omdat het privé is, dat je in natuur maar doet wat je wil. heb het hier achter ons meegemaakt visvijver in natuur gebied, boswachter een pv opgemaakt en de visclub kreeg een fikse boete.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 nov 2016 11:14

Mocht het nu echt zo simpel zijn waarom zo een strenge camping wet, en waarom de terreinen voor de jeugdbewegingen allemaal een vergunning moeten hebben, het zijn allemaal privaat eigendommen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Milieurecht”