Hemelwaterverordening - definitie "nieuwe oppervlakte"

Grutman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hemelwaterverordening - definitie "nieuwe oppervlakte"

#1 , 28 okt 2016 11:12

De hemelwaterverordening leest:
"Artikel 3. (01/01/2014- ...)
Dit besluit is van toepassing op : 1° het bouwen, herbouwen of uitbreiden van overdekte constructies waarbij de nieuwe oppervlakte groter is dan 40 vierkante meter; ... "


Kan er iemand mij zeggen wat men met deze "nieuwe oppervlakte" bedoeld?
Dit is volgens mij zeer ambigue: men kan "nieuwe (bijgekomen) oppervlakte in vergelijking met de bestaande toestand" lezen, of men kan "nieuw als in 'vernieuwd' bij deze verbouwing" lezen. De gemeente gaat voor de strikte (tweede) interpretatie en keurde daarom onze vergunning af.
In ons geval wordt een overdekte constructie van 45 m² verbouwd tot een overdekte constructie van 48 m²... Ik wil mijn kansen in een beroep inschatten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 okt 2016 12:25

Het gaat hem hier duidelijk over de TOTALE oppervlakte na verbouwing.

Grutman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2016 18:22

Dat is voor mij toch niet zo duidelijk. Anders had men beter over de "vernieuwde" oppervlakte gesproken. Men kan bij een verbouwing evengoed spreken over 'bestaande' en 'nieuwe' (=uitgebreide) oppervlakte.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 28 okt 2016 23:08

Als u voldoet aan de hemelwaterverordening kan er toch geen probleem zijn.
Regenwateropvang is steeds aanbevolen.

WJGP
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 nov 2016 16:30

De verordening kan inderdaad aanleiding geven tot verschillende interpretaties.
Het advies van SARO (Strategische adviesraad ruimtelijke ordening) kan duidelijkheid brengen over de meest waarschijnlijke interpretatie. De SARO bevestigt namelijk de regel door de door hun geschetste uitzondering uiteen te zetten.

De SARO stelt:
Het voorliggend besluit is van toepassing op het bouwen, herbouwen of uitbreiden van overdekte constructies (waarbij de nieuwe oppervlakte groter is dan 40 m²) en op het aanleggen, heraanleggen of uitbreiden van verhardingen (waarbij de nieuwe oppervlakte groter is dan 40m²). De raad vindt het positief dat ook de uitbreiding van bestaande constructies of verhardingen binnen het toepassingsgebied valt. De term ‘uitbreiding’ moet echter verder verduidelijkt worden. Het bijbouwen van een extra verdieping aan een gebouw zonder dat de horizontale dakoppervlakte vergroot (en zonder wijziging aan de regenwaterafvoer) zou niet mogen vallen onder het toepassingsgebied van dit besluit.

U geeft aan dat u wel degelijk 3m² extra horizontale dakoppervlakte creëert. Bij het lezen van de verordening met het advies van de SARO in gedachte, zal je moeten vaststellen dat de verordening van toepassing is zodra je de oppervlakte vergroot en de totale oppervlakte groter is dan 40m².

Het advies van de SARO is evenwel niet bindend. De kans dat jouw interpretatie de voorkeur krijgt bij een administratief beroep is er wel kleiner door.

Terug naar “Milieurecht”