Afkoppeling regenwater

Hof van Commerce
Topic Starter
Berichten: 47

Afkoppeling regenwater

#1 , 29 aug 2016 22:37

Op hoop van zegen: iemand aanwezig die per toeval meer weet over de reglementering van de afkoppeling van regenwater?

In de nabije toekomst worden werken uitgevoerd in mijn straat. Gezien mijn woning van het type 'gesloten bebouwing' is, dient enkel de voorzijde van de woning te worden afgekoppeld.
Mijn dakgoot, met de afwatering van dit regenwater dus, stroomt evenwel af naar de dakgoot van de aanpalende woning. De buur zijn perceel is correct afgekoppeld: er is een aparte regenwaterafvoer voorzien.

Hoewel ik dus naar de letter van de wet waarschijnlijk niet in regel ben (mijn perceel voorziet niet in zijn eigen afvoer), is mijn perceel technisch gezien wél in orde. Voorziet de ter zake geldende reglementering in enige uitzonderingen? Ik heb bij wijze van spreken liever mijn buurman jaarlijks een fles wijn te geven én zijn goot uit te kuisen, dan dat ik zelf alles moet gaan openbreken en kosten moet maken voor iets wat in feite 0,00 meerwaarde biedt.

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 29 aug 2016 23:32

Hier was een ingenieurs bureau aangesteld door infrax en de stad om iedereen gratis advies te geven.
Zal waarschijnlijk bij jullie ook zo zijn.

Hof van Commerce
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 29 aug 2016 23:55

Dat gratis advies leidt tot een studie welke op zijn beurt leidt tot een offerte om mijn oprit open te breken waarbij ik zelf nog een regenbuis aan mijn gevel mag voorzien :( .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 aug 2016 00:27

Dat gratis advies leidt tot een studie welke op zijn beurt leidt tot een offerte om mijn oprit open te breken waarbij ik zelf nog een regenbuis aan mijn gevel mag voorzien :( .
Ieder huisje zijn buisje :lol: !
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tira00
Berichten: 929

#5 , 30 aug 2016 08:58

Hier heeft niemand een offerte gehad via dat bureau, alleen een plan.

Maar eigenlijk is het schandalig dat ze mensen zo op kosten jagen.
Heb een buurvrouw, hoekhuis en alle buizen moeten vervangen en helemaal herleid worden. Oude putten moeten opgevuld worden ed meer werk.
Zij heeft een eerste offerte binnen van rond de 5000 euro.
En wat als ze dat geld niet heeft?
Laatst gewijzigd door tira00 op 30 aug 2016 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 aug 2016 08:58

Hetgeen je nu hebt is eigenlijk een erfdienstbaarheid van afvoer. Staat dat zo in uw akte vermeld? Indien niet kan buurman steeds vragen uw eigen regenwater af te voeren. De huidige buurman is misschien tevreden met een fles wijn, maar wat ga je doen al een eventuele nieuwe buurman 10 kisten wijn vraagt, of u zelfs helemaal verbied nog verder gebruik te maken van zijn goot?.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 30 aug 2016 09:32

Dit is zoals Mava schrijft feitelijk geen houdbare situatie. Vroeg of laat hebt U toch het spek aan uw frak zoals ze hier zeggen.
Als ik U was zou ik me in regel stellen, dan bent U er van af.

Weet ook dat dit U een probleem zal opleveren wanneer je uw woning wenst te verkopen.

Terug naar “Milieurecht”