Geluidshinder vogelvanger door luidsprekers

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

Geluidshinder vogelvanger door luidsprekers

#1 , 17 jun 2016 15:17

Mijn overbuur vangt vogels met behulp van geluidsversterkers (lokgeluiden met in de grond geplaatste luidsprekers)
Hij geeft dat toe en beweerd dat 40 dba moet kunnen .(12h per dag zonder onderbreking)
Het vredegerecht stelt de zaak uit tot dat de klager 3000 euro voorschot betaald om testen laten te doen.
Dit ben ik niet van plan omdat risico te hoog is .Waar zijn de normen om eventueel mijn gelijk te halen .
De vrederechter kwam ter plaatse en schreef in vonnis . Ik kan me goed inbeelden dat dit een probleem kan vormen .
Weet er iemand een gerechtelijk weg om met minder kosten hem het stoppen op te leggen.
Het verhaal is te lezen in dag allemaal van deze week.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 17 jun 2016 15:23

Het is logisch dat de klager bij zo'n procedure de kosten op zich neemt, men kan toch moeilijk verwachten dat de Staat alles gaat voorschieten?

Is dit een hobby of een beroepsactiviteit voor uw buur?

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 20 jun 2016 14:08

Niet iedereen heeft 3000 euro ter beschikking om zulke dingen te betwisten .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 jun 2016 14:12

Wat zeggen de andere buren daaromtrent?
Kunnen jullie de kosten niet delen?

Mag men zomaar vogels lokken en vangen?
Wat zegt de dierenbescherming en Gaia?
Misschien kunnen die u hulp bieden, financiële of andere.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 20 jun 2016 14:43

Er zijn een aantal mensen die de wet mogen overtreden (vergunninghouders) Heb bij toeval met zulk persoon te doen . Wie doet controle op het naleven van deze vergunning ....niemand .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2016 15:14

Dit zijn meestal personen die vogels ringen voor wetenschappelijke doeleinden.

http://home.scarlet.be/~karelv7/Ringwerk.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#7 , 20 jun 2016 15:23

Hij ringt alles waar een poot aanzit . Wil dit bij mensen ook doen . Bij mussen doet hij het ook . Wist je tevens als je een dode vogel vind met een ring vind dat je deze moet opsturen in een pakje . Ik stel het nut ervan in vraag . Hij doet maar ...maar buren hiervoor lastig maken ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2016 15:37

40 dba is toch niet luid, of vergis ik mij? Ik dacht dat 40 dba zo'n beetje gelijk staat aan het normale geluidsniveau in een rustige huiskamer. Ik denk dat het geluidsniveau in de meeste tuinen vlotjes de 40 dba overschrijdt, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#9 , 20 jun 2016 16:28

Niemand heeft de juiste sterkte van het geluid gemeten . Alleen de vergunning vermeld dat . De Vlaamse overheid schrijft dat 17 dba het normaal geluid is in een woonkamer .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jun 2016 16:32

10 dba is niet hoorbaar, 30 dba is geluid in een bibliotheek...

Anyway, als uw buur een verginning heeft voor 40 dba, en u denkt dat deze overschreden wordt, zal u toch eerst de expert moeten betalen, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Milieurecht”