Mazouttank bovengronds - 2000 liter - buiten gebruik stellen

Elway
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mazouttank bovengronds - 2000 liter - buiten gebruik stellen

#1 , 21 mei 2016 18:29

Hallo,

Het is mijn eerste keer hier en mijn nederlands is niet perfect. Ik heb een vraag over een oude mazouttank (De mazouttank is heel oud en is meer dan 30 jaar oud van mijn grootvader):

- Mijn buurman heeft een klacht en een melding gemaakt dit jaar over mijn mazouttank naar de millieudienst van de gemeente en de milieu inspecteur van de politie.

- Maar ik heb het wet gecontrolleert en mijn mazouttank is bovengronds en 2000 liter en het is leeg sinds 1983.


- Dus voor een " definitieve buitengebruikstelling" - ik ben verplicht het leegmaken maar reinigen en verwijderen zijn niet verplicht.

VLAREM II samenvatting:
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... ik-stellen

- De wijkagent, politie inspecteur en milieu ambtenaar van de gemeente zijn in mijn tuin langs geweest dit jaar.

Dus...

- Politie inspecteur heeft gezegd dat ik correct ben en niet verplicht te verwijderen - Hij heeft een attest melding aan mij gegeven dat er geen probleem is en alles wettelijk in orde is

- Twee week later komt de milieu ambtenaar van de gemeente en doet heel moeilijk omdat zij een vriend is van de buurman en zegt dat ik het moet reinigen en forceert mij om een offerte te maken

- Dus ik heb de politie kantoor gebeld maar ik kreeg de baas van de politie inspecteur: De baas zegt mischien heeft de inspecteur een fout gemaakt. Maar ik heb gezegd dat hij correct is omdat ik toch de papieren en de wet heeft getoont

Ik dacht dat dit probleem was opgelost maar nu komt de Gemeente en zij (ook politie) herkennen dat het niet verplicht is en optioneel maar proberen mij bang te maken en forceren om de mazouttank toch weg te doen. Ik voel mij beetje gepest hier omdat de politie (baas van milieudienst) zegt dat ik een process verbaal kan krijgen. Ik ben nu verrast en bang.

De mazouttank heeft geen enkel lek en is meer dan 4 meter weg van de scheidingslijn van de buurman.

I hoop dat ik de mazouttank kan behouden (leeg) omwille van mijn slechte financiel toestand maar ook als ik de wet op papier toont wilt de Gemeente ambtenaar het toch weg forceren.

Mijn Vragen:

1. Wat kan ik doen om mijn rechten te beschermen?
2. Kan de gemeente dit forceren?
3. Mijn tank is meer dan 30 jaar dus is er een kans voor een verjaring? (geen enkel probleem over de hele periode)

- Extra advies?

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 31 mei 2016 19:53

Vraag als ze nog eens komen op welke wetteksten ze zich baseren om je te "forceren" om die bovengrondse lege tank te verwijderen? Dit in de veronderstelling dat hij niet aan t oproesten is met risico van milieuschade door lekken.

Laten kuisen van zo n tank kost (onder voorbehoud) zo n 3-400€ (Da s wat ik enkele jaren geleden betaalde voor t reinigen ven een uitgegraven ondergrondse tank) en dan kan hij naar de schroothandelaar.

30 jarige verjaring heeft hier niets mee te maken.

Schuppenzot
Berichten: 99

#3 , 02 jun 2016 13:09

Ik vraag mij af welke politie-inspecteur de wetgeving ter zake kent. Voor zo'n zaken klop je best aan bij een erkend milieudeskundige.

Bij mijn weten -en dit in tegenstelling tot de genoemde website- moet een stookolietank die buiten gebruik is altijd verwijderd worden. Behalve wanneer ze materieel onmogelijk te verwijderen is. Jij zal dus moeten aantonen dat ze onmogelijk te verwijderen is.

bron: artikel 5.17.4.3.21 van VLAREM II

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 11 jun 2016 13:07

Effe verdergezocht: bovengrondse tanks moeten sinds 2009 inderdaad niet meer periodiek gekeurd worden soch moeten wel over een geldig keuringsattest beschikken. Voor uw oude tank moest dit uiterlijk in 2003 in orde gemaakt geweest zijn. Daar je geen attest hebt (veronderstel ik) neem je best actie.

Terug naar “Milieurecht”