Gras maaien op zondag met een elektrische maaier?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Gras maaien op zondag met een elektrische maaier?

#1 , 15 apr 2016 11:56

Korte vraag: mag ik op zondag met een elektrische maaier mijn gras maaien? Lokaal politiereglment vermeldt hier niets over...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 15 apr 2016 12:00

Als politiereglement niets bevat over gras maaien op zondag, dan mag het.

Vermeldt het politiereglement dat gras maaien met een benzinemaaier niet mag op zondag, dan mag het wel elektrisch (of met zo'n leuk handduwertje...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 apr 2016 12:23

Met een zeis mag ook nog op zondag, al vrees ik dat veel mensen niet meer weten wat een zeis is en hoe er mee werken.aa

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 apr 2016 12:33

Op zondag gebruik ik een nagelschaartje om het gras "te knippen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1681

#5 , 15 apr 2016 13:31

:shock: ik zou sikkel gebruiken in plaats van zeis, maar dit terzijde

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 apr 2016 14:39

Je kan ook een geit kopen, die werken noch op benzine, noch op electriciteit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#7 , 15 apr 2016 15:27

Als er niets is opgenomen in het politiereglement, dan moet je kijken naar de hogere wetgeving.
En naar mijn weten is het verbod om een grasmachine te gebruiken op zondag afgeschaft.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2016 16:02

Als er niets is opgenomen in het politiereglement, dan moet je kijken naar de hogere wetgeving.
En naar mijn weten is het verbod om een grasmachine te gebruiken op zondag afgeschaft.
In het politiereglement staat er inderdaad niets over. Enkel over geluidsoverlast tussen 22u00 en 6u00, maar niets over geluidsoverlast of gebruik van tuinmateriaal op zon en feestdagen.

En ik vond niet meteen een artikel in de Belgische wetgeving hieromtrent. Ik las enkel in een aantal politiereglementen van andere steden dat men daar de vermelding: "grasmachines met verbrandings of ontploffingsmotor" gebruikte. Waarschijnlijk om daarmee de "handduwertjes" uit te sluiten, maar daarmee sluit men dus uiteraard ook de elektrische machines uit van het verbod.

Anyway, als ik dus in het vervolg enkel een op zondag tijd heb om mijn gras af te doen, moet ik mij niet te veel zorgen maken, dus?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1681

#9 , 15 apr 2016 16:29

maar die grazende geit mag dan niet mekkeren op zondag, of zou dit onder zondagrust vallen?

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 17 apr 2016 15:42

Is het eventueel verbod op het grasmaaien op zondag niet gewoon een gemeentelijke verordening?

zie link: enkel politiezone Neteland http://www.gva.be/cnt/aid960010/gras-ma ... dag-poll-4

Franciscus
Berichten: 38595

#11 , 18 apr 2016 20:12

Opletten kan in gemeentelijk reglement want was en is een gemeentelijke bevoegdheid iets staan over duiven.
Sportduiven (duivenmelkers) waren in veel gemeente een van de redenen om het gras niet te mogen afrijden.
Of was buiten te hangen.
Of sierduiven te laten rondvliegen op het ogenblik dat er een wedstrijd is en de duiven 'vallen'.

Jerommeke
Berichten: 78

#12 , 18 apr 2016 22:19

...
Anyway, als ik dus in het vervolg enkel een op zondag tijd heb om mijn gras af te doen, moet ik mij niet te veel zorgen maken, dus?
Als alternatief om de weekendrust te bewaren, zou je nog een buurman kunnen vragen (of zo gek maken) die het gras voor je maait op een doordeweekse dag. :twisted:

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 apr 2016 23:23

Als alternatief om de weekendrust te bewaren, zou je nog een buurman kunnen vragen (of zo gek maken) die het gras voor je maait op een doordeweekse dag. :twisted:
Ik woon jammer genoeg niet in Geel ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Adriana
Berichten: 396

#14 , 21 mei 2016 22:12

Als alternatief om de weekendrust te bewaren, zou je nog een buurman kunnen vragen (of zo gek maken) die het gras voor je maait op een doordeweekse dag. :twisted:
Ik woon jammer genoeg niet in Geel ;).

Ik wel en je brengt mij op gedachten. De OPZ is hier niet ver vandaan... :mrgreen:

Terug naar “Milieurecht”