Buur in beroep tegen vergunning van 39-jaar oude garage

Ssstefanie
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Buur in beroep tegen vergunning van 39-jaar oude garage

#1 , 03 apr 2016 22:33

Mijn ouders wonen in een HOB waar reeds sinds 39 jaar een garage tussen beide woningen gemaakt is. Vroeger zat daar een soort rolluik als poort in, daarboven was er al metselwerk nog voor mijn ouders er woonden. Ik denk dat er toen nog niet echt sprake was van een garage, maar toen mijn vader aan de toenmalige eigenaars vroeg of hij er zelf een garage mocht maken, heeft hij daarvoor mondeling hun toestemming gekregen. Over de jaren heen heeft mijn vader die garage vernieuwd. Hij heeft de muur van de buurvrouw (dochter van de eigenaars toen mijn ouders de woning betrokken hebben) bezet (met mondelinge toestemming van de buurvrouw) en een houten constructie op palen tegen de muur geplaatst. Deze constructie is niet IN de muur van de buurvrouw bevestigd, maar tegen de ijzeren constructie die er 39 jaar geleden tegen geplaatst is met toestemming van de vader van de huidige eigenares. Vorig jaar heeft de buurvrouw eindelijk haar oude muur waar mijn ouders op uitkijken laten bezetten en is ze ineens moeilijk beginnen doen over de garage van mijn ouders. Mijn ouders hebben de garage laten vergunnen en nu gaat de buurvrouw in beroep tegen die beslissing van de gemeente. Bovendien beweert ze nu ineens een scheur in haar veranda te hebben door die garage!

De rechtsbijstandsverzekering van mijn ouders komt niet tussen omdat ze 30 jaar geleden niet bij hen verzekerd waren. Kan dit zomaar? Ten slotte wordt er toch in beroep gegaan tegen een vergunning die dit jaar afgeleverd is, en niet 30 jaar geleden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 04 apr 2016 08:05

Wanneer is die garage vergund geweest?
Kunt u bewijzen dat de garage 30 jaar oud is?

Die garage is verjaard en kan de buur dus niets tegen beginnen. Maar wie verjaring inroept moet die kunnen bewijzen...
Als die buur beroep wilde aantekenen tegen die vergunning, dan had hij de kans dit te doen vooraleer de vergunning toegekend was.

Die scheur zal moeten beoordeeld worden door een expert. Is die scheur het rechtstreekse gevolg van jullie handelen, dan moeten jullie instaan voor het herstel ervan. Maar eerst moet het wel bewezen zijn dat jullie verantwoordelijk zijn voor de ontstane schade.

chantika
Berichten: 961

#3 , 04 apr 2016 09:30

Wie kan een bouwberoep indienen?
In de volgende opsomming vind je wie een beroep kan indienen:

De aanvrager van de stedenbouwkundige of verkavelingsvergunning (of zijn vertegenwoordiger).
Elke natuurlijke of rechtspersoon die hinder of nadelen kan ondervinden als gevolg van de bestreden beslissing (bijvoorbeeld een buur).
.......

http://www.provincieantwerpen.be/aanbod ... oepen.html

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 04 apr 2016 11:04

Wie kan een bouwberoep indienen?
In de volgende opsomming vind je wie een beroep kan indienen:

De aanvrager van de stedenbouwkundige of verkavelingsvergunning (of zijn vertegenwoordiger).
Elke natuurlijke of rechtspersoon die hinder of nadelen kan ondervinden als gevolg van de bestreden beslissing (bijvoorbeeld een buur).
.......

http://www.provincieantwerpen.be/aanbod ... oepen.html
Chantika, normaal gezien, vooraleer een vergunning wordt toegekend voert men een openbaar onderzoek uit. Dan worden alle rechtstreekse buren gecontacteerd en worden ze geïnformeerd over de plannen. Indien die buren bezwaren hebben kunnen ze die dan kenbaar maken. Aangezien de buren dan geen bezwaar hebben ingediend is die vergunning toegekend.

Naar mijn inziens is dit dan ook stilzwijgende aanvaarding en kunnen die nu niet meer afkomen met vernieuwde bezwaringen.
En al zeker niet na 39 jaar.

chantika
Berichten: 961

#5 , 04 apr 2016 12:21

Lijkt me niet dat daar een bouwvergunning voor aangevraagd is. Bedoelt ts niet een regularisatievergunning? Een bouwvergunning aanvragen dat doe je als je bouwplannen hebt. Dus na afbraak van een niet vergunde garage moest een bouwaanvraag ingediend worden.

En moest het nu toch om een echte bouwvergunning gaan wie zegt dat de buur geen bezwaar ingediend heeft?


@Ssstefanie

Heb je die muur overgenomen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 apr 2016 12:39

. Deze constructie is niet IN de muur van de buurvrouw bevestigd, maar tegen de ijzeren constructie die er 39 jaar geleden tegen geplaatst is met toestemming van de vader van de huidige eigenares. ?
Voor een dergelijke constructie moet de muur niet worden overgenomen

mjers
Berichten: 1788

#7 , 04 apr 2016 13:37

Lijkt me niet dat daar een bouwvergunning voor aangevraagd is. Bedoelt ts niet een regularisatievergunning? Een bouwvergunning aanvragen dat doe je als je bouwplannen hebt. Dus na afbraak van een niet vergunde garage moest een bouwaanvraag ingediend worden.

En moest het nu toch om een echte bouwvergunning gaan wie zegt dat de buur geen bezwaar ingediend heeft?


@Ssstefanie

Heb je die muur overgenomen?
Maar waarom zou men een regularisatie aanvraag indienen voor een 39 jaar oude garage?
Maar ook bij een regularisatievergunning worden de buren aangesproken. Dus kon ze ook hier bezwaar op indienen.

Als ze bezwaar ingediend heeft dan heeft de gemeente haar eisen verworpen. Want er is een vergunning...
Dan lijkt mij dat ze nu, na het toekennen van de vergunning, geen enkele kans heeft om ooit haar gelijk te halen...

Hoedanook is dit verhaal mij inderdaad niet helemaal duidelijk. Aan TS om wat meer uitleg te geven en onze vragen te beantwoorden...?

Ssstefanie
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2016 14:43

Wij hebben de muur niet overgenomen.

Mijn ouders hebben inderdaad vorig jaar een regularisatie aanvraag ingediend om de garage alsnog te laten vergunnen aangezien de buurvrouw plots - uit het niets - na al die jaren moeilijk begon te doen over die garage. Ze had ons gezegd dat de garage niet wettelijk is en dat ze zou gaan informeren bij de gemeente. Mijn ouders hadden dan ook advies ingewonnen en kregen toen te horen dat ze de toestand maar beter konden laten regulariseren, wat ze dus ook gedaan hebben. De buurvrouw zal dan ook wel bezwaar ingediend hebben, maar het gemeentebestuur heeft haar bezwaren duidelijk verworpen en de garage toch vergund. Nu gaat ze hiertegen in beroep bij de provincie.

Blijkbaar kan een bouwmisdrijf niet echt verjaren; het misdrijf op zich zogezegd wel, maar het in stand houden van een bouwmisdrijf is iets dat blijft lopen, waardoor de verjaringstermijn ook telkens opschuift en dit dus nooit kan verjaren. Vandaar dat ons aangeraden werd de garage alsnog te laten vergunnen.

Die scheur is absoluut geen gevolg van de garage, ik ga er dan ook van uit dat een expert wel direct zal inzien dat dit een heel oude scheur is. Maar door wie en wanneer wordt er een expert aangesteld om deze schade vast te stellen? Zal de provincie dit doen? Of is dat meer iets dat door de rechtbank gedaan wordt (moest het ooit zover komen)? Zal de provincie onze versie van de feiten opvragen, of gaan zij het beroep van de buurvrouw aanvaarden/verwerpen enkel en alleen op basis van de onwaarheden die haar advocaat schrijft?

mjers
Berichten: 1788

#9 , 04 apr 2016 15:18


Blijkbaar kan een bouwmisdrijf niet echt verjaren; het misdrijf op zich zogezegd wel, maar het in stand houden van een bouwmisdrijf is iets dat blijft lopen, waardoor de verjaringstermijn ook telkens opschuift en dit dus nooit kan verjaren. Vandaar dat ons aangeraden werd de garage alsnog te laten vergunnen.
Het is echt jammer dat dit u meegedeeld werd, want dit klopt niet. Waarschijnlijk door een reeds oudere notrais/persoon?
Dit is aangepast in het vlaams Decreet van 4 juni 2003.
Duidelijk iemand die zich niet bijgeschoold heeft.

Bouwovertedingen verjaren wel degelijk na 30 jaar
(behalve in ruimtelijk kwetsbaar gebied, maar we gaan ervan uit dat dit hier niet het geval is)

Die regularisatie is dus volledig nutteloos, maar kan ook geen kwaad. Enkel jammer van de verloren tijd/lkosten. Uiteraard werd dan ook zonder problemen een vergunning toegekend.

Nogmaals, de eisen van die buur slaan nergens op. Gewoon negeren zou ik zeggen...

Indien de buur naar de rechtbank stapt om de schade vergoed te krijgen, dan zal de rechter een onafhankelijke expert aanstellen om die scheur te komen beoordelen....

De buur kan niet naar de rechtbank stappen met de eisen om de garage af te breken. De rechter zal de zaak gewoonweg niet laten doorgaan wegens ongegronde eisen.

chantika
Berichten: 961

#10 , 04 apr 2016 19:00

Wij hebben de muur niet overgenomen

Het is de buur misschien alleen te doen om de overname van de muur. Volgens sommigen hier op dit forum is dit niet verplicht. Maar ik weet dat dit vaak op een burenruzie uitdraait. Ik zou geen enkele nagel in een muur kloppen die niet van mij is. Geen zink inslijpen of bitumen tegen plakken.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 05 apr 2016 10:17

Ts moet die muur niet overnemen. Waarom zou ze?

Als ik het goed begrijp...
Er is een ijzeren constructie bevestigd aan de muur van die buur. Dit met toestemming van de eigenaar 39 jaar geleden. Deze overeenkomt heeft eigenlijk geen enkele waarde, maar TS kan zich beroepen op de 30-jarige verjaring. Dus tegen die ijzeren constructie kan die buur niets beginnen. Die ijzeren constructie is dan ook 100% de eigendom van TS. Als TS daar een houten skelet wil tegen bevestigen, dan heeft die buur daar geen enkele zakens mee.

Naar mijn inziens heeft die buur geen poot om op te staan. Zaakje zal wel uitdoven eens die buur zich juridisch geïnformeerd heeft. (op voorwaarde natuurlijk dat die scheur geen rechtsreeks gevolg is van het handelen van TS)

chantika
Berichten: 961

#12 , 05 apr 2016 10:50

Ja ik weet het er zijn daar al veel burenruzies door gekomen. Eerst plaatst men een afdak, men gebruikt de muur niet. Men plaatst er een beetje later een poort aan. Daar achter dan een stalletje ook los van de muur. De volgende eigenaar gaat dat dan een beetje renoveren. Een nieuwe voorgevel , achtergevel en een platform. Vooraan en achteraan laat men een mooie opening. Zo is het duidelijk dat er geen gebruik gemaakt word van de muur van de buur. Een deur naar binnen en we hebben een mooie garage met koele berging achteraan. De muur van de buur gaan we bepleisteren, zo is die tochtspleet voor en achteraan toch dicht. Natuurlijk dichten we het dak af tegen de muur van de buur. Dit zo goedkoop mogelijk want we zijn van zin om binnen 2 jaar daar een verdiep op te plaatsen. Daarom is het ook beter dat we de bestaande toestand ook laten vergunnen. Nee we laten de buur niet binnen in onze woning. wij zorgen wel voor zijn muur.

Ssstefanie
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 apr 2016 11:36

39 jaar geleden werd er blijkbaar wel, met toestemming, een ijzeren constructie tegen haar muur geplaatst. Maar ondertussen bestaat de garage uit een houten constructie op palen, die nergens in verankerd werd, niet in haar muur en niet aan de andere constructie. Wij maken dus op geen enkele manier gebruik van haar muur.

De muur was in heel slechte staat, de voegen waren zo goed als verdwenen, er zat precies enkel wat zand tussen de stenen. Tientallen jaren liet de buurvrouw na de muur aan te pakken. Enkele jaren geleden kreeg mijn vader wel toestemming om het deel van de muur in de garage te bezetten; voor het uitzicht in de garage, maar de buurvrouw heeft er ook haar voordeel bij (qua isolatie). Toen ze vorig jaar de rest van de muur (dus niet het stuk in de garage, maar het stuk op ons terras) laten bezetten heeft met cement, begon ze ineens moeilijk te doen over de garage.

Mijn ouders hebben steeds toestemming gevraagd voor alle werken die ze zouden gedaan hebben. Echter hoeven zij toch geen toestemming te vragen om iets naast of tegen haar muur te zetten? Het gaat zelfs zover dat ze nu eist dat mijn ouders niet meer op hun eigen oprit zouden parkeren! Mijn moeder staat op haar eigen oprit en de buurvrouw komt er foto's van nemen, met de mededeling dat mijn moeder niet wettelijk geparkeerd staat. Ze verwacht dat mijn ouders 1 meter afstand houden van haar eigendom! En als dat niet kan, moeten ze de haag die de oprit van de voortuin scheidt maar wegdoen. M.i. mogen mijn ouders op 1 mm van haar eigendom parkeren, ze staan toch op hun eigen oprit?!

Sommige mensen worden gewoon zot met ouder worden vrees ik. 39 jaar goede buren en nu zo'n toestanden...

mjers
Berichten: 1788

#14 , 05 apr 2016 11:53

je mag niets tegen haar muur zetten. Wel er naast.

Over de situatie van de garaga zou ik zeker niet inzitten. Als ze met die vraag naar een advocaat zou gaan, dan zal die haar wel informeren over de onontvankelijkheid van haar eisen.
Steek er geen moeite en tijd meer in om haar van antwoord te dienen.

Uiteraard mag uw moeder zich parkeren op haar eigen oprit op gelijk welke afstand van de perceelsgrens.

Als dergelijke aantijgingen zich blijven voordoen dan kan u dreigen met juridische stappen wegens voortdurende stalking en belaging.

mjers
Berichten: 1788

#15 , 05 apr 2016 11:57

een bedenking...

Staat die muur van de buren op de perceelsgrens of tegen de perceelsgrens?
U heb namelijk het recht om die muur gemeen te maken als hij zich op de perceelsgrens bevindt

Terug naar “Milieurecht”