Geluidshinder bedrijf

MartineF
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Geluidshinder bedrijf

#1 , 21 mar 2016 14:25

Hallo,

Sinds kort is een bedrijf in onze buurt merkelijk meer geluidshinder beginnen te veroorzaken. Dat bedrijf is er al sinds dat wij hier komen wonen zijn (5 jaar geleden) en we hebben daar nooit echt last van gehad, maar het lijkt erop dat de intensiteit van de activiteiten de laatste maanden sterk is toegenomen.

Ook andere bewoners blijken -na rondvraag- last te hebben van deze toegenomen activiteit. Mijn vraag is of dit zomaar kan? Of daar iets tegen te ondernemen valt? Sowieso heb ik het altijd vreemd gevonden dat industriële activiteit (het gaat hoofdzakelijk om het laden, lossen en stockeren van bouwmaterialen - veel vrachtwagens die op en aan rijden dus) zomaar toegestaan is in een woonwijk. Maar ik heb geen juridische achtergrond, dus daar weet ik nagenoeg niets van.

Alle hulp en tips zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2016 15:59

Mogelijks was dat bedrijf er wel eerst en zijn de woningen er rondom later gebouwd. Een beetje zoals de luchthaven van Zaventem. Vroeger midden in het veld, en door de goedkope bouwgrond nu volop rond gebouwd en dan maar klagen.

MartineF
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2016 11:28

Neen, dat is zeker niet het geval. Het terrein staat midden in een woonwijk, en bestaat nog maar sinds enkele jaren.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 15 apr 2016 11:38

Mogelijks was dat bedrijf er wel eerst en zijn de woningen er rondom later gebouwd. Een beetje zoals de luchthaven van Zaventem. Vroeger midden in het veld, en door de goedkope bouwgrond nu volop rond gebouwd en dan maar klagen.
De vraag van TS ging vooral over de toegenomen activiteit...
Is het zomaar toegelaten de overlast te vergroten in een woonwijk?
En waar is de grens...

zelf moet ik echter het antwoord schuldig blijven. Mijn gevoel zegt dat het bedrijf niet zomaar voor meer overlast mag zorgen... mogelijk kunnen anderen hierop inspelen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2016 11:42

Moet een bedrijf in woonzone zich sowieso niet aan het politiereglement houden wat betreft geluidsoverlast?

Op welke dagen / welke uren is er exact geluidsoverlast?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MartineF
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2016 15:22

Dat begint soms al om 05:30u 's morgens en durft wel eens tot 23:00u 's avonds te duren.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 20 apr 2016 22:20

Ga eens langs de milieudienst deze beschikken over alle vergunningen ( zitten ofwel bij de lokale politie ofwel in uw gemeente of bij beiden)

MartineF
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2016 17:42

Ja, dat lijkt een goed idee. Maar hoe zal ik als leek zien of die vergunning in orde is? Of leg ik hen gelijk het probleem voor?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 22 apr 2016 23:17

U hoeft dat niet te zien u meldt de overlast en milieudienst / politie doet de rest wel.
Deze weten perfect wat er mag of niet en de correcte wetgeving gebruiken.

MartineF
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2016 15:19

U hoeft dat niet te zien u meldt de overlast en milieudienst / politie doet de rest wel.
Deze weten perfect wat er mag of niet en de correcte wetgeving gebruiken.

Dat was echt heel optimistisch gedacht, moet ik zeggen. Pas na 7 (!) maanden van bijna wekelijks aandringen is de politie eindelijk overgegaan tot een vaststelling van de feiten: conclusie: 3 bouwovertredingen en geen geldige milieuvergunning. Bovendien wist men mij ook te vertellen dat het bedrijf nooit een vergunning zal krijgen, aangezien het gelegen is in een volgens de ruimtelijke ordening gebied waar het nooit had mogen beginnen. En desalniettemin gaat dat bedrijf nog steeds zijn gang. Politie verklaart dat de overlast en de inbreuken niet van die aard zijn om het bedrijf onmiddellijk te sluiten.

Typisch Belgie lijkt wel: bedrijf veroorzaakt overlast; heeft geen vergunning voor zijn activiteiten maar kan gewoon verder doen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 21 nov 2016 17:01

Maar nu zijn er dus PVs opgesteld
Als er nu op regelmatige basis aangifte van overlast wordt gedaan door meerdere buurtbewoners dan krijgt u een beter gestoffeerd dossier.
Milieuorganisaties en of politieke partijen kunnen ook helpen de druk op de ketel te verhogen.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 21 nov 2016 17:02

En 5.30 en zeker 23.00 zal zo wie zo overlast zijn.

Rikderee
Berichten: 65

#13 , 29 nov 2016 15:22

Mogelijks was dat bedrijf er wel eerst en zijn de woningen er rondom later gebouwd. Een beetje zoals de luchthaven van Zaventem. Vroeger midden in het veld, en door de goedkope bouwgrond nu volop rond gebouwd en dan maar klagen.
ok, maar dit is geen geldig juridisch argument.

Terug naar “Milieurecht”