wetgeving storten in een residentiële tuin

vankerckhovenk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

wetgeving storten in een residentiële tuin

#1 , 23 feb 2016 19:14

Beste,

ik heb zopas een woning aangekocht met een grote tuin. Echter blijkt dat deze tuin voor gemiddeld 80cm hoog te zijn opgehoogd met steenpuin (bestaat uit: beton en gemalen asvalt) Mijn vraag is mag dit wettelijk ? Als ik dit aan verschillende mensen vraag die in de tuinaanleg actief zijn zeggen ze allen dat dat verboden is maar niemand kan mij vertellen met welke wet/regel dit in overtreding is. Kan iemand mij hierover correct informeren ?

mvg,
Kevin

Afbeelding

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 feb 2016 19:23

Wetgeving Ruimtelijke ordening en stedenbouw. Men mag het reliëf niet wijzigen.
Mag ook water niet naar lager gelegen erven doen afwateren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vankerckhovenk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2016 19:42

Bedankt voor de reactie, de akte is nog niet getekend en ik wil graag voor deze datum iets kunnen ondernemen, ik heb nu een offerte gevraagd voor gemiddeld 80cm grond af te graven. maar als ik eerstdaags bij de notaris ben om het probleem aan te kaarten dan zal ik vermoedelijk met een concrete overtreding moeten komen..

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2016 19:56

Dit is een milieu misdrijf .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 23 feb 2016 19:59

En waar moeten ze met die "grond" (??) blijven ? U zegt zelf dat er een deel asfalt bijzit, en dat is niet bepaald teelaarde. Denk goed na vooraleer je zoiets ergens gaat storten, zou een duur grapje kunnen worden.

vankerckhovenk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2016 20:01

En waar moeten ze met die "grond" (??) blijven ? U zegt zelf dat er een deel asfalt bijzit, en dat is niet bepaald teelaarde. Denk goed na vooraleer je zoiets ergens gaat storten, zou een duur grapje kunnen worden.

weet ik, de kosten om het door een officieel kraanbedrijf te laten afvoeren (er moet een laag van gemiddeld 80cm weg) zo kom ik terug even hoog dan de buren bedragen 16300 euro excl. BTW...

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 23 feb 2016 20:43

Als de verwijdering van deze opgehoogde grond/puin niet als opschortende voorwaarde in je compromis staat (of het wegnemen van deze bouwovertreding omdat reliefwijzigingen vergunningsplichtig zijn) schat ik de kans klein in dat je voor de rechtbank gelijk haalt omdat dit geen gebrek is dat door de verkoper verborgen werd. De reliefverhoging zag je immers en waarschijnlijk de vervuiling ook.

Steenpuin dumpen is een milieumisdrijf (moet normaal gerecycleerd worden) maar daar het goed zichtbaar was had je de kosten in mindering moeten onderhandelen bij het bepalen van je bod (of opschortende voorwaarde). Ik ben het niet gans zeker doch op de site van OVAM vind ik niet direct dat met steenpuin vervuilde grond (die ook bitumen bevat) moet verwijderd worden.

Terug naar “Milieurecht”