Vynova milieuvergunningsaanvraag Tessenderlo

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Vynova milieuvergunningsaanvraag Tessenderlo

#1 , 05 feb 2016 09:43

Beste forumleden,

Ik heb een bericht gekregen mbt een milieuvergunningsaanvraag Klasse I van Vynova in Tessenderlo.
Voor degene die de situatie niet kennen in Tessenderlo wil ik deze eerst even schetsen.
Deze fabriek is na de ontploffing in 1942 (tragisch arbeidsongeval), waarbij de fabriek en hele omgeving werd verwoest met 189 doden en meer dan 900 gewonden terug opgebouwd op dezelfde locatie. Letterlijk binnen de dorpskern. Als u google maps opent en earth inschakelt kan u mooi zien hoe deze chemische fabriek in de dorpskern is ingepland. De scholen zijn ook terug opgebouwd letterlijk rond de fabriek, de zeer grote technische school en de lagere school staan op 20m van de muur van de fabriek aan het westen, het college staat op 20m aan de inkompoort aan het noorden.

Zelf woon ik niet in de buurt van de fabriek maar ik heb er wel een eigendom die ik verhuur in de onmiddelijke nabijheid.

Hier kan u zien welke producten daar gestockeerd en bewerkt worden:

http://www.tessenderlo.be/product/929/o ... enderlo-nv


Ik ben geen chemicus maar wat ik wel weet is dat het vaak om zeer giftige en gevaarlijke tot zeer gevaarlijk stoffen gaat en ZEER grote hoeveelheden.

Elk weldenkend mens weet dat deze fabriek niet thuishoort in deze omgeving en dat deze er ook nooit had mogen heropgebouwd worden, maar je weet hoe dat gaat in de politiek...

Deze fabriek levert dan ook regelmatige tijdsstippen licht, geluids en geuroverlast op.

Stel dat er hier zich nu een ongeluk voordoet, of een ontevreden werknemer saboteert de boel dan gaan de gevolgen niet te overzien zijn. De kern van de gemeente is veel dichter bebouwd en de scholen zijn veel groter geworden natuurlijk.

Ik lees hier dat een dansschool een milieuvergunning moet aanvragen, hier staat een grote chemische fabriek Klasse I letterlijk in de dorpskern.

Ik kan natuurlijk een bezwaarschrift indienen, waarschijnlijk gaat dat een maat voor niets zijn maar wil het toch proberen. Alleen moet ik dat dan wel motiveren. Vraag is of IK dat kan in het algemeen belang.

Als ik enkel spreek over 'eigenbelang' dan zou bv. mijn eigendom verwoest kunnen worden, vraag is dan zelfs of de brandverzekering gaat tussenkomen, gaat deze dan geen overmacht inroepen ? Het feit dat de fabriek er ligt heeft ook een waardevermindering tot gevolg voor het eigendom, maar het argument zal natuurlijk zijn dat het gebouw er geplaatst is na de fabriek. Feit is wel dat ik een appartement wat het hoogst gelegen is maanden niet verhuurt kreeg, hoewel het een ruim en tip top splinternieuw appartement betreft. Als u vanop het terras recht in de chemische plantage kan kijken werkt dat niet bevorderend. Ik heb uiteindelijk de huurprijs dan ook moeten laten zakken.

De gemeente en brandweer zal natuurlijk wel gunstig advies geven, het argument zal de werkgelegenheid zijn, maar moet dit ten koste gaan van de veiligheid van duizenden inwoners ?

Ik zoek dus hulp van iemand die kennis heeft van deze materie en mij wil bijstaan en meedenken met de motivering van mijn bezwaarschrift. Dit kan uiteraard tegen vergoeding.


Vast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#2 , 23 feb 2016 12:41

In dit dossier is een omgevingsveiligheidsrapport (OVR) opgemaakt dat ik heb ingekeken. In dit rapport worden bindende richtlijnen van het Vlaamse Departement LEN (geen klein beetje) met de voeten getreden. Dit rapport is echter reeds goedgekeurd door hetzelfde Departement LEN onder Minister Joke Schauvliege. Wat kan ik juridisch ondernemen om dit rapport alsnog aan te klagen ?

vast bedankt !

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 feb 2016 12:55

Misschien een cabaretier in de hand nemen?

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2016 13:20

Misschien een cabaretier in de hand nemen?
Dat blijkt ondertussen ook geen garantie op success te zijn.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#5 , 23 feb 2016 15:27

Wouter Deprez is niet geïnteresseerd denk ik, nochtans zou dit een unieke gelegenheid zijn om haar terug het vuur aan de schenen te leggen, en ik denk zelfs om haar kop te laten rollen. Hij hoeft nu gewoon maar de bal in het net te koppen, ik zal de voorzet geven.

WJGP
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 dec 2016 15:13

Een bezwaarschrift uitwerken, vereist veel opzoekingswerk aangezien niet alles vrij raadpleegbaar is op het internet. Ik geef u dan ook slechts een aanzet.

Uw situatie is een mooi voorbeeld van de ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Men kleurt bestemmingsgebieden naast elkaar in die in werkelijkheid moeilijk met elkaar te verzoenen zijn. In uw geval woonzone naast industriegebied. Via het gemeentelijk structuurplan van Tessenderlo (hetgeen niet bindend is) is te zien dat er deels een groenbuffer is ingekleurd tussen de woonzone en de industriezone (informatieve gedeelte). In het richtinggevende gedeelte tekent men een buffer rond heel de site.

Uit het ruimtelijk structuurplan komt de politieke wil om Tessenderlo chemie te behouden in het centrum duidelijk naar voor. Er is zelfs nog ruimte voor uitbreiding. Wel geeft men aan om een groenbuffer over de volledige omtrek aan te leggen.

De aanleg van een groenbuffer zou ook voor u interessant zijn. Dan eindigt immers de inkijk. Aangeraden is dan ook om dit op te nemen in uw bezwaarschrift.

Terug naar “Milieurecht”