Muziek mag tot hoelaat in Belgie?

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Muziek mag tot hoelaat in Belgie?

#1 , 17 jan 2016 15:22

Geachte,

Ik woon in Dendermonde, appartementje (3rd verdieping), daar heb ik mijn "Rock drumstel". in mijn land was ik rock band drummer, vanaf ik woon in belgie ik speel drums alleen in weekend, om te respecteren niemand heb wettelijke issues met mij (geluid probleem)

Afbeelding

Maar, gisteren komt mijn eigenaar aan de deur om 3uur nacht en vraag aan mij, als ik kan stoppen omdat hij kan niet slappen (toch in weekend mag ik niet?). Ik heb daarna gestopt en ik was helemaal niet blij, omdat hele week ik wacht wanneer komt mijn weekend, gewoon mijn drums te oefenen, en in weekend kan ik dat ook niet?

ik weet ook niet zeker, was ik in fout wettelijke gezien? Weekend in Belgie tot hoelaat mag je muziek louder spelen? of mag helemaal niks?

Normaal, van maandag tot vrijdag avond speel ik geen "Drums". Maar Vrijdag avond of Zaterdag avond van 22uur tot minder nacht 3, 4uur, ik spel drums.

Mag dat wettelijke (in Belgie) aub? Laat mij iets weten aub.

Hoogachtend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 17 jan 2016 15:32

tot 22 uur mag je lawaai maken, na 22 uur moet alles stil zijn, ook tijdens het weekend.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 jan 2016 15:34

Je mag nooit storend lawaai maken, ook niet overdag. Geluisd dichte studio of drumstel dat je enkel hoort in u koptelefoon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#4 , 17 jan 2016 15:44

OK - dan begrijp ik nog niet.

Waarom Disco, Dance Club blijf muziek spelen tot 5uur zonder problemen en iedereen hoor lawaai.

Krijgen clubs toestemming van stadhuis of politie?
Kan die zelfde toestemming, ik kan ook krijgen?
of moet ik mijn eigen Disco / Club openen eerst? Waarom Disco/Club mag ook niet na 22uur stoppen met lawaai of storend lawaai?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 jan 2016 16:43

Geluidsoverlast.
Artikel 267. Iedereen is verplicht zich zodanig te gedragen dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden. Elk gerucht of rumoer bij dag is verboden, wanneer het zonder noodzaak wordt veroorzaakt, wanneer het te wijten is aan een gebrek aan voorzorg en wanneer het van aard is de rust van de inwoners te verstoren.

Van 1 januari 2016 is het zelf verboden muziek in de auto te maken, dat buiten het voertuig hoorbaar is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 17 jan 2016 17:53

Een discotheek of club mag ook geen muziek spelen die tot bij buren/bewoners binnen te horen is. Meestal zitten die ofwel op een afgelegen locatie, ofwel hebben die een heel goed geïsoleerd pand. Cafés moeten zich ook aan regels houden. Ik heb al cafés definitief weten moeten sluiten omdat ze geluidsoverlast bij de buren veroorzaakten.
Een uitzondering kan zijn een optreden/concert in openlucht, zoals er in de zomer regelmatig zijn. Daar moet speciale toelating voor gevraagd worden en dat zal zelden later mogen duren dan 12h 's nachts, nooit tot 3 of 4 uur.

Ik kan me heel goed voorstellen dat uw buren het niet leuk vinden dat u drum speelt tot 3 à 4 uur 's nachts in het weekend. Zij kunnen daar de politie voor bellen. Drum spelen op een appartement is eigenlijk vragen om problemen, het is een erg luid muziekinstrument, dat gaat overal door.
Een zoon van vrienden speelt ook drum. Die mensen hebben speciale geluidsisolatie in een deel van hun kelder aangebracht, zo kan hun zoon daar drummen, maar nooit 's avonds laat. Anders was dat niet leefbaar voor henzelf én hun buren.
Iemand in mijn straat speelt saxofoon in de ondergrondse garage van het gebouw, maar nooit later dan 22h want zelfs vanuit die garage hoor je het nog goed.
Enz..

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#7 , 17 jan 2016 21:53

OK - dank u wel.

Artikel 267 is super :-) dus ik was in foute en eigenaar was correct.
ik zal nooit geluid zijn. En ga ik ook nar club laten lezen Article 267.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 18 jan 2016 00:02

OK - dank u wel.

Artikel 267 is super :-) dus ik was in foute en eigenaar was correct.
ik zal nooit geluid zijn. En ga ik ook nar club laten lezen Article 267.
Het warm water is al vele jaren uitgevonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 18 jan 2016 10:43

er bestaan tegenwoordig goede elektrische drums met hoofdtelefoon.

dan kan je op eender welke moment drummen zonder dat iemand er last van heeft

zeker op een appartement zullen je buren dit zeker appreciëren.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 18 jan 2016 11:26

Als de politie een geluidsmeting komt doen kan het zijn dat op een bepaald moment uw installatie met beslag gelegd wordt.
De bestraffing kan oplopen tot duizenden € na meerdere vaststellingen.
En gezien heterdaad kan de politie bij u binnenvallen zonder huiszoekingsbevel.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 18 jan 2016 12:11

Bij mij kan het er moeilijk in dat u hier niet inziet dat u een probleem veroorzaakt.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 18 jan 2016 13:21

Art 267 van welke wet.......ik vind die niet hoor.
Al denk ik wel dat ik weet waar dat artikel gevonden is ....gemeente Lier?

Terug naar “Milieurecht”