oude caravan bezitten is sluikstorten ???

Buurman x
Topic Starter
Berichten: 9

oude caravan bezitten is sluikstorten ???

#1 , 20 dec 2015 09:27

Een wandelaar waarmee ik in de clinch lig over een ander conflict zegt dat ik aan sluikstorten doe omdat op mijn privé eigendom in een recreatiezone een oude trekcaravan staat. Deze Ca. 40 jarige trekcaravan ziet langs buiten wat groen door bemossing en gebruik ik de laatste 10 jaar enkel om wat spullen in op te bergen. Door een inbraak zijn een 3tal ramen onderaan stukgemaakt en acht ik het niet meer de moeite deze alsnog te herstellen.

Wat is jullie mening over deze situatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 20 dec 2015 12:32

Op je prive terrein stort je wat je wil .Behalve gevaarlijk afval dat onder vlarem2 valt .Bv asbest ,verfoverschotten .Dus caravan ...no problem .

Jackrussell
Berichten: 701

#3 , 20 dec 2015 13:00

Op je prive terrein stort je wat je wil .Behalve gevaarlijk afval dat onder vlarem2 valt .Bv asbest ,verfoverschotten .Dus caravan ...no problem .
Dat is niet helemaal waar. Je kunt ook als eigenaar van 'n terrein een GAS-boete krijgen als er zwerfafval of sluikstort op je terrein ligt. Zelfs als je dat zelf niet hebt gestort.

Naast mijn mountainbikeparcours staat ook zo'n vervallen caravan omgeven met vuilniszakken. Er valt m.i. dan ook wel iets te zeggen voor zo'n regel. Dat je 'n terrein in een recreatiezone pacht of bezit, wil niet zeggen dat je het dan maar ongelimiteerd moet vervuilen. Anderen nemen er ook aanstoot. Het geval waar ik het over heb, zie ik elke week meer vuilniszakken die daar gedumpt zijn.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 dec 2015 13:09

Men mag niet storten, ook niet op zijn eigen terrein, tenzij dat een officiële stortplaats is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 20 dec 2015 13:53

Wil je foto sturen waar je op je gat valt .De wijkagent was ter plaatse .Liggen zelfs 300 traktor banden .Hij zei : ik kan niets doen zolangs alles op prive terrein ligt .Had onlangs een aanvaring met sluikstorter .De terreineigenaar is bij mij langsgeweest om met duidelijk te maken dat hij toelating gaaf .Het waren plastic rollen die voor vensters afgebroken waren .

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 20 dec 2015 14:02

Wil je foto sturen waar je op je gat valt .De wijkagent was ter plaatse .Liggen zelfs 300 traktor banden .Hij zei : ik kan niets doen zolangs alles op prive terrein ligt .Had onlangs een aanvaring met sluikstorter .De terreineigenaar is bij mij langsgeweest om met duidelijk te maken dat hij toelating gaaf .Het waren plastic rollen die voor vensters afgebroken waren .
De wijkagent wil vermoedelijk niets doen, maar dat is wat anders dan niets kunnen doen. Dat de eigenaar toelating geeft, wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk mag.

willyboy
Berichten: 897

#7 , 20 dec 2015 15:07

Aanvragen in het gemeentehuis
Een ontheffing voor tijdelijke opslag van afval op uw eigen (bedrijfs)terrein kunt u alleen aanvragen aan de balie. Zorg dat u u een verklaring meeneemt over:

de aard en omvang van afval;
de reden;
de duur van opslag;
datum en tijdstip (indien van toepassing).

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 20 dec 2015 15:12

Maar dit is geen afval, dit is een caravan. Deze wordt gebruikt als opslagplaats en is bijgevolg geen sluikstorten.

Op eigen terrein mag men inderdaad niet zomaar storten.

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 20 dec 2015 15:25

Maar dit is geen afval, dit is een caravan. Deze wordt gebruikt als opslagplaats en is bijgevolg geen sluikstorten.

Op eigen terrein mag men inderdaad niet zomaar storten.
Ook een caravan kan afval zijn.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 20 dec 2015 15:31

Maar dit is geen afval, dit is een caravan. Deze wordt gebruikt als opslagplaats en is bijgevolg geen sluikstorten.

Op eigen terrein mag men inderdaad niet zomaar storten.
Ook een caravan kan afval zijn.
Uiteraard, maar men dient naar het feitelijke gebruik te zien. Als TS kan aantonen dat dit een opslagplaats is, mag die perfect blijven staan.

willyboy
Berichten: 897

#11 , 20 dec 2015 16:17

Mijn buren zeggen dat ze wettelijk in orde zijn omdat ze al 10 jaar met renovatie werken bezig zijn en dit nog 10 jaar kan duren .Gedurende die periode zou hun groot huisvuil aan de roeilijn mogen liggen (volgens hun gegevens)Maar ze vergeten dat de duur van opslag moet medegedeeld worden .(stadsbestuur)

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 20 dec 2015 16:29

Maar dit is geen afval, dit is een caravan. Deze wordt gebruikt als opslagplaats en is bijgevolg geen sluikstorten.

Op eigen terrein mag men inderdaad niet zomaar storten.
Ook een caravan kan afval zijn.
Uiteraard, maar men dient naar het feitelijke gebruik te zien. Als TS kan aantonen dat dit een opslagplaats is, mag die perfect blijven staan.
Dat ligt er maar aan. Onder andere voor wat die caravan als opslagplaats dient.

willyboy
Berichten: 897

#13 , 20 dec 2015 21:55

Er kan een verfpot instaan (opslagplaats) om elke 5 jaar zijn caravan een likje verf te geven .

mjers
Berichten: 1788

#14 , 22 dec 2015 11:17

Maar dit is geen afval, dit is een caravan. Deze wordt gebruikt als opslagplaats en is bijgevolg geen sluikstorten.

Op eigen terrein mag men inderdaad niet zomaar storten.
Sluikstorten of niet, maakt niets uit.

Waarschijnlijk is de caravan te zien vanop de openbare weg.
Dan is hiervoor een vergunning nodig en mag men niet zomaar een caravan plaatsen. Ook al is dit op privé terrein.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 22 dec 2015 14:53

Is dit wel in regel met de plaatselijke regels betreffende Ruimtelijke Ordening?
Men mag niet zomaar overal caravans neerpoten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Milieurecht”