Bodemtverontreiniging na mazoutlevering

wamber
Topic Starter
Berichten: 1

Bodemtverontreiniging na mazoutlevering

#1 , 22 okt 2015 11:47

Goedemiddag,

Ik ben geconfronteerd met een ernstige mazoutvervuiling van de bodem waar sanering zich opdringt.
Er dient gezegd dat de groene dop op de ondergrondse tank niet meer gekeurd was sinds lang. Verzekering heeft de claim dus afgewezen.
Verschillende bronnen zeggen me dat de leverancier medeverantwoordelijk zou zijn omdat deze niet mag leveren bij een "onzekere dop" vanuit beroepsstandpunt.
Zijn over dit onderwerp uitspraken te vinden ?

Graag advies

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2015 14:49

Hoeveel liter inhoud heeft uw tank en wanneer is ze voor het laatst gekeurd geweest?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 okt 2015 15:31

Voor het niet tijdig keuren van de tank bij jij verantwoordelijk. Hoe is de verontreiniging gebeurd? Door te morsen bij levering of door een lek in de tank? Indien dit laatste is het totaal niet fair de leverancier er mee in te betrekken

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2015 15:49

Indien dit laatste is het totaal niet fair de leverancier er mee in te betrekken
Dat is dan uw mening die ik totaal niet deel. Een groene dop of bijhorende kenplaat bevat de uiterlijke datum van herkeuring. Indien een leverancier de tank toch vult na verstrijken van deze datum is hij medeverantwoordelijk. Er mag vanuit gegaan worden dat een handelaar de wetten kent aangaande zijn core business.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 okt 2015 16:05

Zoals een eigenaar ook de wetten moet kennen die op zijn eigendom van toepassing zijn. Als er een groene dop opzat, alhoewel niet gekeurd kan je de leverancier niets verwijten. Hij mag alleen niet leveren al er een rode dop op zat. Bij een oranje of groene dop mag hij wel leveren. Ervoor zorgen dat de juiste dop op de tank zit, Is ENKEL UW VERRANTWWODELIJKHEID EN ENKEL DIE VAN U
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... een-woning
Lees vooral het laatste hoofdstuk. Denk niet dat er op de dop zelf een datum staat. Leverancier gaat enkel af op de kleur.

Hieronder nog een stukje uit een krantenartikel uit "De Standaard" van 27.07.2002

De stookoliesector geeft toe dat fraude met de doppen mogelijk is. ,,Als bij een controle een lek is vastgesteld, is het aan de consument om dat te melden bij de overheid. Doet hij dat niet, dan weet niemand dat de tank defect is'', zegt Ward Herteleer van Informazout. ,,Als er een groene stop op de tank staat, dan is dat voor de brandstofleverancier inderdaad voldoende.''

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 22 okt 2015 17:02

Blijkbaar staat er toch een datum op de afgeleverde dop:

Wat wordt afgeleverd na de keuring?
1. De stookolietank is conform de wetgeving.
De erkende technicus voorziet de stookolietank van een groene dop of kenplaat. Deze dop of kenplaat vermeldt het erkenningnummer van de keurder, de datum van de keuring en de uiterlijke datum van de volgende periodieke controle. De aanvrager ontvangt tevens een conformiteitsattest waarin staat vermeld dat de stookolietank voldoet aan de wettelijke normen. U bent in orde met de milieuwetgeving en kan de tank vrij laten bijvullen.


Dus het zou eventueel een gedeelde aansprakelijkheid kunnen zijn, hoewel ik het persoonlijk (niet juridisch gesproken) zwak vind om de leverancier in het bad trachten te trekken; u weet zelf ook wel dat u degene bent die in de fout is gegaan. En u zal moeten kunnen bewijzen dat het effectief die dop is die op de tank stond, voor hetzelfde geld verklaart de leverancier dat hij bij het bezoek enkel een perfect conforme dop heeft gezien die u wie weet waar heeft gehaald.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Milieurecht”