Bomen kappen

andlinux
Topic Starter
Berichten: 6

Bomen kappen

#1 , 10 aug 2015 16:10

Hier mijn verhaal, ik heb 2 grote Amerikaanse eiken voor mijn huis staan, zeker meer dan 100 jaar oud.
Nu zou ik deze graag weg willen omdat ik het persoonlijk niet veilig vind en voor wat er allemaal vanaf komt.

Dus ben ik naar de stad gegaan om eens te informeren. Nu moest er iemand komen kijken.
Hij zei dat één boom weg mocht omdat hij dacht dat deze dood aan het gaan was en de andere moest blijven staan.
Dit omdat die ooit is gesnoeid geweest en mooie nieuwe takken had. Ok, dat kan ik begrijpen,
maar als ik dan op internet ga zoeken dan kom ik een lijst tegen waarop staat dat je een vrijstelling krijgt, dus om zonder vergunning te kappen.
Een stedenbouwkundige vergunning voor het vellen van een hoogstammige boom is (in bepaalde gevallen) niet nodig als de boom

niet tot een bos behoort én
in woongebied, agrarisch gebied of industriegebied staat én
niet in woonparkgebied staat én
op maximaal 15 meter van de woning staat.
Ik voldoe aan al deze punten dus ben ik terug gegaan naar de man van de stad en hem deze lijst laten zien.
Toen vroeg ik dus dat ik ze in principe mag kappen zonder vergunning waarop hij "ja" antwoord.
Maar zei hij, als je die nu zou kappen dan kan het zijn dat je bezoek krijgt van de politie als er iemand reclameert en dan krijg je een hele papier rompslomp.

Ik zeg ja dat kan ik begrijpen, maar als je zegt dat ik ze mag kappen dan mag het toch, hij zegt nog eens ja en zegt erbij dat hij eentje zou laten staan voor het natuurbeheer.

Dus nu kan ik niet echt volgen, kan ik die bomen dan toch kappen zonder vergunning, niet dat ze achteraf nog met iets afkomen wat ik of hij over het hoofd heeft gezien want ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je ook langs het openbaar domein zat dat het dan ook niet mocht en mijn bomen staan net langs de gracht van de straat ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 aug 2015 17:00

Staan de bomen op uw grond of op deze van de stad?

andlinux
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 10 aug 2015 17:57

Op mijn grond.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 10 aug 2015 20:05

Als u effectief aan alle punten voldoet kan u ze kappen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 10 aug 2015 20:11

Maar zei hij, als je die nu zou kappen dan kan het zijn dat je bezoek krijgt van de politie als er iemand reclameert en dan krijg je een hele papier rompslomp.

Wat is dat nu voor een antwoord....

Ik zou zeggen
1. geef die politie een pint want hij is je vriend
2. geef de papieren rompslomp aan de actie "redt een boom"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

andlinux
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 10 aug 2015 21:29

Maar als ik dan bijvoorbeeld op deze website kijk: http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwe ... in-kappen/

Daar staat dan ook bij het laatste punt "maar niet op de grens van het openbaar domein", wat wil dit dan juist zeggen want die van mij staan net langs een gracht en de gracht is eigenlijk de scheiding tussen mij en de straat ?

Oh ja en nu zie ik net ook nog dat je een boom mag kappen als de boom op 1 meter hoogte een omtrek heeft van minder dan 1 meter, dus kan ik de inlandse eik die er staat ook kappen ?

JohnnySteele
Berichten: 6

#7 , 10 aug 2015 21:54

We zitten in dezelfde situatie als u, zie m'n topic "kappen van bomen" in dit sub-forum. Ons gemeentebestuur was niet zo open in de communicatie als bij u en zei ons om een stedenbouwkundige aanvraag in te dienen voor het kappen van (laagstammige) Amerikaanse en Inlandse eikenbomen. Gevolg: we hebben een weigering gekregen waardoor ons vergunningsvrij kappen vervalt. Althans dat beweerde men toch op het gemeentebestuur. Hadden we maar geen aanvraag ingediend ... Op dit moment hebben we een beroepschrift ingediend bij de bestendige deputatie bij de provincie.

Hetgeen wat ik u zou aanraden is om zeker de stedenbouwkundige / verkavelingsvoorschriften na te lezen dat van toepassing is op uw perceel. Deze bepalingen kunnen nl. strenger zijn dan hetgeen staat op de website van de Vlaamse Overheid. Bijv. in onze voorschriften staat expliciet dat het kappen van hoogstammige bomen verboden is.

Om J. demoor te quoten:
“Art.4.2.5.Provinciale en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen kunnen : 1° de vergunningsplichtige handelingen aanvullen...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

tira00
Berichten: 929

#8 , 10 aug 2015 23:24

Gezever van die man van de stad.
Je mag hem gerust weg doen als je aan al die punten voldoet (ook die verkavelingsvoorschriften)
Jouw bomen staan toch niet OP de grens maar op jouw grond.

En jawel, het kan best zijn dat er een buur klacht gaat indienen omdat ie de regels niet kent.
En het kan best zijn dat er dan een wijkagent langs komt die de regeltjes ook niet kent.
Dan moet ie zelf maar navraag doen.

Mijn vader heeft hetzelfde meegemaakt:
Een reus van een beuk, 60 jaar oud, stond op ongeveer 14 m. van zijn huis, veel te kort bij de erfgrens bij de buren.
Telkens het stormde hield mijn vader zijn hart vast, dood ongerust dat die boom op zijn dak zou belanden.
En de goten waren constant verstopt, zodat hij telkens met zijn 80 jaar de hoge ladder op moest klimmen. Onverantwoord.

We wisten het van die 15 m.
We zijn nergens gaan vragen of het nu mocht of niet.
Dus gewoon iemand gebeld om hem te rooien (dubbel gevoel, want het was een prachtige gezonde bruine beuk)
En jawel: klacht van een verre buur.
Wijkagent komt uitleg vragen, wist zelfs niks van die regels.

Mijn vader heeft er korte metten mee gemaakt en hem wandelen gestuurd.
Nooit niks meer van gehoord.

andlinux
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 11 aug 2015 06:42

Ik zit in agrarisch gebied en veel buren heb ik niet, maar er komen wel veel fietsers door.

Ik vind het spijtig dat die van de stad niet direct eerlijk is en zegt hoe het zit.
Als hij nu direct zegt wat ik mag doen en wat niet is het veel handiger, ik ging trouwens voor advies.

Van die voorschriften had ik eigenlijk nog niet gehoord.

Terug naar “Milieurecht”