problemen tractorwedstrijd

Dennis2
Topic Starter
Berichten: 1

problemen tractorwedstrijd

#1 , 10 aug 2015 12:26

Goedemiddag,
Ik woon hier al 27 jaar in een kleine, rustige straat waar maar 10huizen staan. Nooit geen problemen gehad of dergelijke.
Sinds kort ben ik verhuisd in dezelfde straat. Hier heb ik veel minder last van deze problemen. Mijn ouders daarentegen hebben nog steeds het volgende probleem:

Sinds vorig jaar hebben een paar mensen het in hun hoofd gekregen om hier een tractorpullingwedstrijd te organiseren. Omdat we dit niet kennen hebben we er vorig jaar geen gevolg aan gegeven. Toen vorig jaar de dag zelf naderde bleek het een regelrechte ramp. Oorverdovend lawaai, levensgevaarlijk in straat door het enorme en zware verkeer, ed... Het lawaai was niet het ergste, de stank die er meekwam was veel erger. Tegen de middag hing hier een mist zoals je dikwijls op TV ziet in Chinese grootsteden.
Buitenkomen ging totaal niet. Er was geen verse lucht... S'anderdaags heel het terras met roetpartikelfilters, mijn auto helemaal vol,...
En dit in tijden dat eco en groen helemaal "hot" zijn?

Dit jaar weer hetzelfde. Dit jaar was het gepland voor begin augustus. Zelf hebben we al wat stappen ondernomen.
Contact opgenomen met de milieudienst van de gemeente. Bleek dat ze enkel een vergunning hadden voor het plaatsen van een tent. Niet voor de wedstrijd zelf. Wij natuurlijk blij. Maar helaas te vroeg gejuicht.
Ondertussen heel het Vlarem nagelezen... Het enige wat ik hard kan maken is de afstand van 75m tot individuele woningen. (Art. 5.32.10.2.) Hier staan er 3 die minder dan deze afstand hebben. Contact opgenomen met de milieuinspectie Vlaanderen,...
Paar dagen later bericht gekregen van gemeente dat ze plots toch een milieuvergunning hebben gekregen. Verleden jaar sponsorde de gemeente dit zelfs. Ik veronderstel dat ze dit jaar ook gaan doen. Achteraf nog de vraag gesteld of ze een vergunning hadden voor een tijdelijke parking, hier is zelfs nog geen reactie op gekomen. Blijkt dat de bevoegde ambtenaar plots verlof had.
Totaal onbegrijpelijk dat zoiets mag waar huizen staan en mensen wonen! Dit jaar was het voor mijn ouders nog erger. Blijkt dat ze in de weide aan de andere kant van het huis een parking hadden gemaakt. Dit jaar zaten ze dus volledig ingesloten. Ze zijn verplicht hun huis moeten verlaten omdat het gewoon niet te doen was. De stank was weer niet te harden. De mist bleef een beetje uit omdat er zeer lichte wind was. S'anderdaags weer terras en dergelijke kunnen poetsen, alles weer vol gitzwarte dieselpartikels. Langs het huis ligt een weide waar normaal een paard op staat. Wij durven er geen beest meer zetten.
Achteraf hebben ze nog een fuif gehouden tot een kot in de nacht. Geluid oorverdovend hard,...
Van waar ik woon zag ik de zwarte rook boven de bomen bovenuit komen. Ik vind dit triestig. En dan wetende dat dieselrook even kankerverwekkend is als asbest?
Het verkeer was nog steeds hetzelfde. Je moest oppassen of je werd gewoon omvergereden.
We hebben wel een officiële klacht neergelegd voor overlast door stank en lawaai. Tot hiertoe is er nog geen reactie op gekomen vanwege de gemeente.

Mijn vraag was was of jullie mij kunnen helpen om te verhinderen dat het volgend jaar nog op deze locatie kan doorgaan? Heb gisteren te horen gekregen dat de boer van de weide ze voor 10 jaar verhuurd heeft aan de organisatie.
Ik ben op zich niet tegen het evenement. Maar dit hoort niet in een buurt waar mensen wonen.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2015 13:18

check eens wanneer de beslissing viel voor het toekennen van de milieuvergunning en of je nog in beroep kon gaan

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 10 aug 2015 14:07

Bovendien de schade op het terras ed. laten vaststellen (roetneerslag).

Reclame

Terug naar “Milieurecht”