Klacht verfgeurhinder

six-tee-nine
Topic Starter
Berichten: 1

Klacht verfgeurhinder

#1 , 01 aug 2015 08:33

Hallo iedereen,

Kan er mij iemand informeren over wat al dan niet mag omtrent hobby matig verf spuiten.

Ik heb als hobby een grote passie voor oldtimers in het algemeen en ben al enkele jaren bezig om zelf één te restaureren. Dit is zuiver hobbymatig zonder enige vorm van opbrengst of dergelijke. Nu dit proces houdt in dat de volledige wagen ontroest en ontdaan van zijn oude laklagen. Aangezien dit een hobby is gaat dit in kleine stapjes. Daarna spuit ik zelf een nieuwe primer op mijn carressorieonderdelen.

Nu had ik gisteren een dame uit de buurt aan de deur om te klagen over geurhinder van verf.
Ik heb daar alle begrip voor want ik zou het kunnen aannemen dat men in de zomerperiode met alle ramen open dit wel eens kan ruiken als er wat wind staat. Hoewel ik steeds mijn spuitwerk doe met mijn werkplaats volledig afgesloten is het mogelijk dat men dit een beetje ruikt. Anderzijds is het zo dat dit nooit echt lang duurt en de frequentie is zeer laag, dwz soms 2 x per week maar dan misschien weer een tussenpauze van 3 weken, dan nog eens 1 keer.....

Nogmaals ik begrijp haar reactie en ben bereid mij aan te passen om dit te doen op tijdstippen later op de avond of bijvoorbeeld op koudere dagen. Ook is het zo dat dit niet van blijvende aard is. wanneer dit werk klaar is stopt dit ook.
Waar het mij vooral persoonlijk wringt is het feit dat deze dame al van het eerste contact staat te dreigen met politie en dergelijke en dat het slecht is voor het milieu en dat we niet meer in de jaren 60 leven en dat ze actie gaat ondernemen als ze nog verflucht ruikt. Ik wil niemand veroordelen maar ik heb een sterk vermoeden dat haar motieven ook uit liefde voor het milieu voortkomen.
Ik wil daarom graag weten wat er mij boven het hoofd zou kunnen hagen? Ik zou het jammer vinden om de rest van mijn leven in angst te moeten leven als ik een druppel verf wil vernevelen, of nog erger als de zoon van mijn buur bijvoorbeeld zijn brommer spuit om daar dan de schuld van te krijgen.
Moet ik zulke dreigementen ernstig nemen of kan ik mits ik mij wat aanpas en erop toezie dat de hinder minimaal is mijn werkzaamheden vervolgen?

Groeten,

Koen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 01 aug 2015 14:00

als u deze verfklussen inderdaad verricht onder de omstandigheden (en de frequenteie) zoals u ze omschrijft is er geen vuiltje aan de lucht. U màg dat doen. Als de dame nog komt klagen, laat u haar even zien hoe u werkt, aan welke frequentie dit nog zal gebeuren en dat u dit eventueelzelfs in overleg met haar kan inplannen. Maar dat u strikt gezien geen wetten overtreedt en deze hobby gerust mag uitoefenen in uw woonst. Dat u haar evenwel ook aanraadt even ten rade te gaan bij een objectieve deskundige ivm wetgeving om na te gaan of het inderdaad klopt wat u haar vertelt :-)

Reclame

Terug naar “Milieurecht”