Hoge bomen bij de buren

Clavic
Topic Starter
Berichten: 3

Hoge bomen bij de buren

#1 , 02 apr 2015 14:11

Wij hebben 10 jaar geleden een huis met zuidgerichte tuin gekocht. De buren ten westen van ons hebben vele en hoge bomen staan op de helft van hun perceel dat tegen ons perceel grenst. Hun huis staat op de andere helft.
Toen wij ons huis kochten was er een vergunning uitgereikt om het perceel met de bomen te gaan bebouwen, de dochter van de buren zou daar gaan wonen en de bomen zouden eruit gaan.
Ondertussen zijn we 10 jaar verder en zijn verkavelingsplannen opgeborgen en zijn de bomen nog nooit gesnoeid geweest, buiten 1 boom nadat wij jaren hadden aangedrongen en omdat de takken boven onze tuin hingen. De bomen staan allemaal wel zover ik kan inschatten 2 meter van de perceelgrens. Maar wij hebben er overlast van, er staan ongeveer 20 bomen waarvan de meeste zeer hoog zijn, een deel ervan zijn berken. De wind blaast de meeste bladeren en takken recht onze tuin in (en ook bij de buren langs de onze kant), meerdere buren hebben er last van. Wij hebben meer last van bladeren en takken dan de eigenaars van de bomen.

Dit zijn onze bevindingen:
- Zuidtuin maar bijna geen zon na de middag, in de zomer is onze tuin vanaf de middag een zeer donkere plek, ook als de zon lekker schijnt
- mos overal, in erge mate op het dak, om dit te laten reinigen zouden we om de paar jaar ca. 2.000 Euro moeten uitgeven
- elk jaar volledige oprit (ca 40 vierkante meter) volledig opnieuw ontmossen + terras (40 vierkante meter)
- weinig daglicht
- enorm veel bladeren in onze tuin (25 vuilzakken in de herfst), het hele jaar rond liggen er bladeren en takken in onze tuin, de kinderen kunnen niet met blote voeten op het gazon
- het berkenzaad zit overal tussen, tot in de bedden!
- geen mogelijkheid tot zonnepanelen wat we wel zouden willen wegens te weinig zonlicht op ons dak ondanks de zuidligging
- geen mogelijkheid tot zwembad wat we wel zouden willen, te veel vuil en schaduw in de tuin
- de bomen zijn in de 10 jaar dat wij er wonen nooit gesnoeid geweest buiten 1 boom nadat wij jarenlang hebben aangedrongen.
- weinig plezier van onze tuin, alleen maar werk, veel schaduw, mos, vuil door bladeren, berkenzaad, takken... , goten steeds verstropt
- onze buren links zijn gepensioneerden met weinig middelen en moeten overdag hun licht aansteken door de schaduw van de hoge bomen.

Het frustreert ons enorm. We hadden al contact genomen met de milieudienst van onze gemeente, maar die wilden ons niet helpen aangezien de eigenaresse van de bomen op de gemeente werkte. Ze is nu met pensioen.

Die bomen ontnemen ons het genot van onze tuin. We hebben lang gezocht naar een ander huis maar vrezen dat we door die bomen ons huis ook moeilijk verkocht kunnen krijgen. Wat kunnen we ondernemen?

Bedankt alvast voor nuttige tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 apr 2015 15:22

geef eens in pm je adres door, dan kan ik het visualiseren op google earth.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 apr 2015 16:59

Als die bomen op voldoende afstand staan van de perceelsgrens dan is daar niets aan te doen.
Bladeren mogen rond vliegen.
Er is geen verplichting om bomen te snoeien.
Als het slechts 25 zakken bladeren zijn kunnen het niet veel bomen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Clavic
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 apr 2015 19:02

Roharro, bedankt voor je reactie. Ik heb nochtans al een vonnis gelezen waar er door de vrederechter werd beslist dat de overlast het woongenot zo verminderde dat gedwongen snoei of zelfs rooi werd uitgesproken, ook al stonden de bomen verder dan 2 meter. Het ging hier wel over sparren. Ik zou blij zijn met sparren (worden niet zo hoog en verliezen enkel naalden)...
Ik hoop dat iemand hier me kan zeggen welke stappen ik kan ondernemen om toch iets aan de overlast te kunnen doen...

chantika
Berichten: 961

#5 , 02 apr 2015 19:52

Probeer die rooivergunning van 10 jaar geleden terug te vinden. Plaats in de schaduw van die bomen enkele zonnepanelen op je dak. Ga naar de vrederechter, zo goed als zeker zal hij een expert aanstellen. U betaald de provisie voor die expert (€2.500?). Die komt dan in de lente zomer en herfst eens kijken. Bij zijn bezoek in de herfst zal hij ook de afgevallen bladeren in je dakgoot tellen. Rekening houdend met zijn bevindingen zal de rechter dan een vonnis uitspreken. Als je in de stad woont maak je veel kans dat de buur zal verliezen. In sommige gemeenten wonen mensen graag tussen de bomen.

Voor de bladeren in de dakgoot bestaan er oplossingen.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2015 20:04

Plaats in de schaduw van die bomen enkele zonnepanelen op je dak. Ga naar de vrederechter, zo goed als zeker zal hij een expert aanstellen.
Dit is toch wel één van de slechtste adviezen die ik hier ooit heb gelezen. Een kostelijke investering doen om dan domweg te horen te krijgen dat de bomen er mogen staan en er bovendien eerst stonden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 02 apr 2015 20:06

Plaats in de schaduw van die bomen enkele zonnepanelen op je dak. Ga naar de vrederechter, zo goed als zeker zal hij een expert aanstellen.
Dit is toch wel één van de slechtste adviezen die ik hier ooit heb gelezen. Een kostelijke investering doen om dan domweg te horen te krijgen dat de bomen er mogen staan en er bovendien eerst stonden.
Ik denk dan ook dat het eerder als een "ludieke" opmerking was bedoeld en zeker geen om op te volgen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Clavic
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 03 apr 2015 13:50

Hoe/waar zou ik die rooivergunning van 10 jaar geleden kunnen vinden? Als ik die heb kan ik misschien aan de vrederechter (moest het zover komen) aantonen dat wij niet hadden verwacht naast een half verwaarloosd bos te komen wonen, met alle nadelen voor ons. Heb trouwens de bomen eens geteld, het zijn zeker 25, en ik schat dat ze zowat allemaal hoger zijn dan 20 meter.
Hoe moet je dat trouwens doen, zoiets aanbrengen bij de vrederechter? Bedankt!

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 04 apr 2015 10:51

“Art.35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

‘De bomen staan allemaal wel zover ik kan inschatten 2 meter van de perceelgrens.’

Dit sluit evenwel de toepassing niet uit van art.544 Burgerlijk Wetboek: ‘De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen‘[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 04 apr 2015 11:27

Het bovenstaande geldt dan alleen als de bomen geplant zouden worden nadat de TS daar is gaan wonen. De TS is er gaan wonen toen de bomen er al stonden. Op tien jaar tijd is er niet erg veel veranderd zijn. Bomen blijven niet groeien. Dus TS is er gaan wonen toen er al een bestaand/niet verstoord evenwicht was?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 04 apr 2015 13:35

Een rooivergunning is geen rooiverplichting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bruno1948
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 okt 2016 22:03

Geachte, Ik precies hetzelfde probleem. Mijn achterburen hebben twee 20m hoge berkenbomen die ons het leven ongelooflijk zuur maken. Heb ik kans van slagen als ik dit ten gronde voor de rechtbank breng. Ik heb bewijs genoeg: foto's en 100 kg berkenzaden welke wij deze zomer hebben bij elkaar geborsteld op ons terras... ongelooflijk maar waar. Ook geen zon meer in de tuin. Mogen die buren dit dan gewoon allemaal op hun beloop laten? Kan daar écht niets aan gedaan worden? Of wil men dat deze hinder aanleiding geeft tot acties die achteraf bekeken beter niet hadden plaats gevonden? Wij zijn het beu om jaar in jaar uit steeds die berkenzaden te moeten opruimen, we kunnen niet meer buiten eten en ons opbouw zwembad zetten we niet meer omdat de pomp de drab niet trekt. Dit is een vraag om hulp. Wij hebben al alles geprobeerd: gesproken met de buren, aangetekende brieven en onlangs een verzoeningsprocedure voor de vrederechter. Niets kan de buren deren, ze zeggen gewoon dat het hen niet stoort... we worden er gek van!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 okt 2016 09:22

Hoe ver staan die bomen van de scheidingslijn? Indien meer dan 3 mater maak je weinig kans.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 08 okt 2016 11:05

Een procedure ten gronde zal de enige mogelijkheid zijn, bespreek dit met u advocaat of je kans op slagen hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Milieurecht”