geluidsgrenzen motorcross

Chaccamacca

Re: geluidsgrenzen motorcross

#16 , 09 mar 2015 12:38

Geluidsoverlast is er overal. In Hasselt in het nieuwe gerechtsgebouw een feestje voor de advocaten en rechters op het plat dak van het gebouw.Lichtshow en klankshow tot 24.00h. Mag ook niet, wel toestemming van de stad Hasselt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
George2
Topic Starter
Berichten: 197

#17 , 09 mar 2015 21:40

1 wedstrijd zal effectief een parcours met een aantal categorieën zijn.
En dat vind ik nu raar. In de reglementering staat "een motorcross" die over 2 dagen mag gespreid worden en niet verschillende crossen op hetzelfde parcours in deze periode. Dan is het toch normaal dat personen die niet elke dag hiermee te maken hebben dat anders begrijpen.
Wat geluidsnormen betreft, vind ik volgende "richtwaarden voor geluid in het agrarisch gebied" Overdag (7-19 uur) 45 dB(A). Is dat dan ook de maximumgrens en zie ik dat weer verkeerd?

Sirkii
Berichten: 5395

#18 , 10 mar 2015 20:36

Niet juridisch doch goch: maximaal 1 event per jaar moet toch verteerbaar zijn? k Woon gelukkig niet in Wercher maar wel vlakbij een Bloso domein zodat ik verdraagzaam ook een paar lawaaierige weekends per jaar heb. Mocht het elk weekend zijn dan zou k natuurlijk anders piepen.

Reclame

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#19 , 10 mar 2015 21:41

Tja Sirkii, ik gun ieder zijn persoonlijke voorkeur. Maar toch blijf ik op mijn honger waar het gaat over de exacte regelgeving rond deze problematiek en geluidsnormen.

Red de Rust
Berichten: 3

#20 , 14 apr 2015 16:46

Tja Sirkii, ik gun ieder zijn persoonlijke voorkeur. Maar toch blijf ik op mijn honger waar het gaat over de exacte regelgeving rond deze problematiek en geluidsnormen.
Wij ook wensen een exacte regelgeving rond deze problematiek en geluidsnormen, maar dan moet je nog een overheid vinden die het wil afdwingen. Zie maar eens op onze website http://X" onclick="window.open(this.href);return false; onder "klachten" en op de "blog" : rond alle "vaste" circuits zijn er geluidsklachten ondanks een regelgeving die er al is !

Philippedb
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 apr 2017 18:13

Geachte,

Ik zal een handje helpen.
Idd 1 wedstrijd gaat meestal over 1 a 2 dagen. En zoals reeds geschreven zijn deze dagen ingedeeld. Maw, dames, nieuwelingen, jeugd,...enz
Zoals reeds geschreven gaat het idd om 2 dagen op de 365 dagen.(Erg he)
Nu geluidshinder. Uiteraard worden er tijdens iedere "reeks" metingen gedaan door het bestuur (altijd) aangaan de db. Deze overhandigen ze u met veel plezier als je deze ter plaatse gaat opvragen. Ik ben zelf zeker dat u eens een reeks mee metingen mag doen als u dat vraagt. Piloten die de geluidsnorm overschrijden gaan er onherroepelijk uit en worden uitgesloten met "zwarte vlag" deze piloot is ook zijn punten kwijt. (komt dus niet veel voor, maw verliest deze piloot zijn kampioenschap van dat jaar!).
Om u nog verder gerust te stellen moeten alle piloten een milieu mat hebben speciaal om hun moto op te plaatsen tussen de reeksen. Zodoende dat er zeker geen lekje benzine zomaar in de grond zou kunnen lopen. De meeste moto's hebben nu allemaal (bijna) injectie.
Na de cross, wordt ten laatste op maandag alles, maar dan ook alles opgekuist en terug origineel gemaakt, met betrekking op het terrein.
Ik begrijp te volle u bezorgdheid en ik hoop dat u bij deze wat gerustgesteld bent. Indien u iets zou zien dat niet zou mogen kunt u het beste onmiddellijk naar het organiserende bestuur gaan. Eventueel met hun samen de politie contacteren. Waarom, heel eenvoudig....
Ikzelf ben ook crosser en het milieu is heel belangrijk voor iedereen. Als er een piloot (toeschouwer) die zich niet aan de regels houd moet deze gestraft worden (door de bond uitgesloten, en geloof me als piloot is er niets erger dan dat) en niet al de andere mensen waarvan cross hun leven is. Als we de handen in elkaar nemen en wat verdraagzaam zijn zonder vooroordelen kan iedereen gelukkig verder. Als u eens op Google Maps gaat kijken zal u zien dat, op iedere plaats waar er gereden is, het gewas beter groeit. Hoe raar dit ook mag klinken.
Als we de crossen gaan afschaffen gaat er steeds meer wild gereden worden, nefast voor al de atleten alsook, en zeker voor de natuur.

Alvast een vriendelijke groet,
Philippe

Terug naar “Milieurecht”