restafval

Topiaca
Topic Starter
Berichten: 12

restafval

#1 , 12 feb 2015 17:15

Mijn buurman heeft geen familie en is al enkel jaren op de sukkel met zijn gezondheid .
Ik doe regelmatig voor hem een klusje zoals gras afrijden en dergelijke .
Ik kreeg hiervoor wel eens een zakcentje maar mag ook mijn restafval bij hem de de grijze container kieperen wanneer hij thuis is .
Voor hem geen probleem.
Ik bezit dus wel een kleine grijze restafval container waarvoor ik betaald heb .
Maar nu vertelde een andere buurman dat ik hier eigenlijk strafbaar mee ben .
Nu breekt mijn klomp helemaal.
Is dit zo dat ik mijn restafval niet in iemand anders zijn container mag doen ook al geeft deze hiervoor de toestemming ?
Naar het schijnt heeft dit te maken met een gemeentelijk politieverordening die verplicht voor elk gezin de grijze afvalcontainer te gebruiken voor het eigen huisvuil .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 feb 2015 17:18

En wat is het nadeel van dit handelen voor de gemeente? Juist: NIETS, NUL!
Behoudens dat de buur een bemoeial is valt hierover niets te zeggen.
Het zou anders zijn indien u zou sluikstorten in de container van uw buur. Maar dat is dus niet het geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 feb 2015 17:26

Als de buurman bepaalt dat dat restafval dat u aan hem geeft, zijn restafval wordt, zie ik niet in wat een gemeentelijke verordening daar tegenover kan stellen. Die verordening heeft meer dan waarschijnlijk enkel als bedoeling om ONGEWENST afval deponeren in iemand anders zijn vuilbak strafbaar te stellen. Zou men dit niet doen, dan zou de politie zélf niks kunnen doen tegenover mensen die dat doen (enkel de persoon wiens vuilbak bevuild wordt, zou dan kunnen een rechtzaak starten).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 12 feb 2015 18:19

Wanneer die bak op straat staat is (in theorie) het bijvoegen van afval in een container/zak die niet de uwe is een strafbaar feit.
Als die bak op privé grond staat en dan bijvult is er geen vuiltje in de lucht.
Snoeibeurt bij buur één en drie bakken vol met blauwe regen - de week na met een afgetopte berkenboom en de week daarna met een gesnoeide vijgenboom of de klimop.

Topiaca
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 13 feb 2015 11:27

o.k bedankt.
Wel begrijpelijk dat men sluikstorten wil tegengaan.
Ik steek hier elke dag een berg papiertjes van snoep in de bak die voorbijkomende leerlingen tegen mijn afschutting werpen .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 feb 2015 11:53

Gemeentelijk afvalreglement (kan in het politiereglement zitten) er eens op nalezen.

Er staan daar vaak gekke bepalingen in.

Terug naar “Milieurecht”