gerechtsdeskundigen aansprakelijkheid burengeschil bouwrecht

Rolsp
Topic Starter
Berichten: 2

gerechtsdeskundigen aansprakelijkheid burengeschil bouwrecht

#1 , 30 jan 2015 20:22

Nadat ik een verwarmingsketel in mijn badkamer liet vernieuwen met een afvoerpijp naar buiten beweert mijn bovenbuurvrouw schadelijke gassen in te ademen waardoor zij zich misselijk voelt en van hoofdpijn klaagt. De plaatsing gebeurde reglementair en de afstand tussen de uitlaat en haar raam werd gerespecteerd. Ondertussen heeft zij dit voor de vrederechter getrokken waar geen consensus werd gemaakt. Zij schakelde een advocaat in waardoor ikzelf verplicht was een advocaat te nemen. Mijn verzekering verdedigt mij niet omdat ik volgens hen geen schuld tref. Beide advocaten onderhandelen momenteel. Ik stel mezelf de vraag hoe groot de kans is dat ik door een gerechtsdeskundige word vrijgesteld van schuld.
De reden van vervanging was gevaar voor CO2-vergiftiging waarbij mijn verwarmingsketel werd afgekeurd en verzegeld. Volgens de nieuwe bepalingen zou een afvoer naar buiten verplicht zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 30 jan 2015 21:12

Hoe kunnen advocaten daar nu over onderhandelen ? Tegenpartij moet de aanstelling van een deskundige vorderen die een rapport moet maken of dat de "verdunningsfactoren" (dit zijn de minimale afstanden tussen uw afvoer en de dichtstbijzijnde ramen ifv gebouwhoogte etc) gerespecteerd werden. Op basis van dit verslag zal je van de (vrede)rechter gelijk of ongelijk krijgen.

CO2 probleem ? Was er een probleem met de gemeenschappelijke schouw ? Of te weinig luchttoevoer? Waaruit concludeer je dat de plaatsing reglementair is?

PS: als je muurdoorvoer van je verwarmingsketel zich maar een paar meter onder haar raam bevindt zal je't waarschijnlijk verliezen (stelling onder voorbehoud want k ken de situatie niet). Muurdoorvoeren moeten vrij ver van naburige opengaande ramen verwijderd zitten en eigenlijk veelal boven de dakspits uitkomen. Als je verliest zou je op.uw beurt uw installateur kunnen dagvaarden die een niet reglementaire installatie uitgevoerd heeft.... Je had toch een gewone nieuwe (niet condenserende) brander kunnen plaatsen op de bestaande schouwafvoer. Dit mag nog steeds in appartementsgebouwen die niet uitgerust zijn met de geschikte (gemeenschappelijke) schouw voor condenserende ketels.

PS: gaat het over een verwarmingsketel of over een boilertje voor warm water ? Ik veronderstelde een verwarmingsketel.

PS: als uw buurvrouw zo zeker was van haar stuk dan had ze gewoon haar verwarmingsinstallateur kunnen aanspreken met de vraag om de verdunningsstudie te maken. Die verwarmingsman kon dan als de afvoer niet voldoet de politie erbij halen die op,zijn beurt de brandweer erbij haalt om na bevestiging van de nonconformiteit Eandis te vorderen om uw gas af te sluiten tot het in orde is.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 30 jan 2015 21:19

PS: als uw buurvrouw zo zeker was van haar stuk dan had ze gewoon haar verwarmingsinstallateur kunnen aanspreken met de vraag om de verdunningsstudie te maken. Die verwarmingsman kon dan als de afvoer niet voldoet de politie erbij halen die op,zijn beurt de brandweer erbij haalt om na bevestiging van de nonconformiteit Eandis te vorderen om uw gas af te sluiten tot het in orde is.
Klopt, de bewoner drie huizen verder bij mij op straat kan hiervan meespreken.

Reclame

Rolsp
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 jan 2015 23:53

Ik heb een gelijkvloersappartement en krijg al jaren te weinig luchttoevoer door de gemeenschappelijke schouw bij de verwarmingsketel die in de badkamer hangt. De vrederechter is niet op onderzoek gegaan. Haar besluit was geen consensus. Tegenpartij moest een advocaat zoeken volgens haar, en mij zou het dan veel geld kosten, zei ze. Aangetekend stelde ik voor de pijp te laten verlengen. Zij beweert mijn aangetekende brief niet ontvangen te hebben. Mijn bewijzen zijn nu opgestuurd naar haar advocaat. Denk dat het ongeveer 130 of 140 cm van haar raam is. Ik ga ervan uit dat de plaatsing reglementair is omdat het een erkende firma is.
Een nieuwe in mijn badkamer opnieuw in de pijp zou ook te weinig luchttoevoer krijgen. Dat is wel gemeten.
Zij is reeds bij de politie geweest, dan het vredegerecht en nu advocaat maar ik wil dat dit stopt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 jan 2015 11:04

Je zou de verbrandingsgassen via de oude schouw kunnen laten lopen, en de aanvoer van verse lucht via de muurdoorvoer. Uw oude schouw moet dan wel geschikt zijn om er een geschikte kunststofbuis (voor condensatieketels)in aan te brengen.
Persoonlijk werkt mijn condensatieketel ook zo. Verbrande gassen via een enkelwandige buis via de oude schouw, en verse lucht, via een luchtfilter, rechtstreek van buiten (via keldergat)

Sirkii
Berichten: 5415

#6 , 31 jan 2015 19:51

130-140 cm is absoluut niet conform. Ze moesten al die installateurs die de verdunningsnormen niet kennen "aan t kruis nagelen" 8_)

Kijk idd om uw installatie te laten aanpassen dat je rookgassen via de schouw gaan en je aanzuigt vanbuiten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 jan 2015 20:11

Re: Schouw Gascondensatieketel op welke afstand v/d ramen?


09-07-2008 00:22

Bij een muuruitlaat, moet de installateur de verdunningsfactor 'F' berekenen. Tenzij er tussen de uitlaat en de deur (of een raam) minstens 150 cm tussen gelaten wordt. Dan is de berekening niet nodig.

De afstand mag dus kleiner zijn als de berekening gemaakt wordt. Indien hij dat niet kan of wil doen, dan wordt de installatie inderdaad afgekeurd.

De installatie met muurdoorvoer zal worden goedgekeurd, als aan volgende voorwaarden voldaan wordt:

1. De raamopeningen dichter dan 150 cm bij de muuruitlaat moeten gesloten ramen zijn. Zonder ventilatie-openingen.

2. De installateur moet de verdunningsfactor 'F' berekenen. Als hij geen berekening maakt worden regels gehanteerd met vaste minimumafstanden. Een gehabiliteerde installateur kan een 'getuigschrift voor het openen van de gasteller overeenkomstig het KB van 28 juni 1971" afleveren, er moet in dit geval geen keuring gebeuren, maar hier is de installateur voor verantwoordelijk."

De huidige norm is: 'De verse buitenlucht die via een opening (luik,venster,deur...) toegevoerd wordt naar een verblijfsruimte in een gebouw moet voldoende zuiver zijn ter hoogte van de instroomopening. De uitmonding van elk afvoerkanaal dient zo gesitueerd te zijn dat de verdunning van de verbrandingsproducten ter hoogte van elke aanwezige instroomopening, voldoende groot is om geen hinder te veroorzaken aan de personen die aanwezig in de verblijfsruimten."


Overgenomen uit "Bouwinfo"

Terug naar “Milieurecht”