Bodemvervuiling

inana
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: provincie antwerpen

Bodemvervuiling

#1 , 27 nov 2014 13:38

Wij staan op het punt een huis te kopen, via openbare verkoop, waarvan het perceel grenst aan een tankstation.

Het bodemattest is blanco, wat er is nooit een bodemonderzoek uitgevoerd op het perceel van het huis. Maar ik maak me ergens toch zorgen voor de gezondheid van ons & onze kinderen. Ze gaan immers spelen in de tuin, ik wil kippen houden en een moestuin aanleggen...

Ik kan het natuurlijk later zelf laten onderzoeken, en dan zouden (volgens een notariaatsmedewerker) de eventuele kosten bij sanering door de vervuiler dienen te worden betaald. Dat dan 'waarschijnlijk' het tankstation is.

Ik vroeg me af of iemand weet in welke mate de waarschijnlijkheid van vervuiling op een grenzend perceel aannemelijk is, en of er weet is van juridische processen over gelijkaardige situaties? Moet ik me zorgen maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 nov 2014 15:23

Is het en tankstation van een grote keten? Deze hebben allemaal al de verplichting gehad hun tanks te vervangen door dubbelwandige tanks. Ze werden, en worden nog steeds regelmatig gecontroleerd. Weinig kans toe dat er hier een vervuiling is. Je zou ook info kunnen vragen aan OVAM i.v.m. een eventuele vervuiling van de grond van het tankstation.

inana
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: provincie antwerpen

#3 , 27 nov 2014 16:16

Bedankt voor je respons!

Het is van een grote keten. Dat is al iets geruststellender...en ik zal OVAM ook bellen. Dat is zeker een goed idee

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 19 dec 2014 14:59

Is het en tankstation van een grote keten? Deze hebben allemaal al de verplichting gehad hun tanks te vervangen door dubbelwandige tanks. Ze werden, en worden nog steeds regelmatig gecontroleerd. Weinig kans toe dat er hier een vervuiling is. Je zou ook info kunnen vragen aan OVAM i.v.m. een eventuele vervuiling van de grond van het tankstation.
Weinig kans? Sprekende als professional uit de milieusector die o.a. zo'n grote keten begeleidt: zeker triplechecken! Zeker OVAM contacteren. Via volgende website kan je nagaan of er op dat adres al onderzoeken werden uitgevoerd en wat het dossiernummer bij OVAM is.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2014 18:11

Dat dan 'waarschijnlijk' het tankstation is.
Er gebeurt dan eerst een eerder kleinschalig oriënterend bodemonderzoek op basis van gekende gegevens (gekende plaatsen tanks of zo).

Vind men iets, gebeurt een uitgebreider beschrijvend onderzoek om de ooraak te lokaliseren, en dat ook rekening gaat houden met verplaatsing van de vervuiling.
Ik vroeg me af of iemand weet in welke mate de waarschijnlijkheid van vervuiling op een grenzend perceel aannemelijk is,
Als er ooit een lek was, is die kans reëel .

Tankstations zijn normaal allemaal getest - je betaalt daar voor mee als je tankt trouwens .

BrechtS
Berichten: 463

#6 , 22 dec 2014 11:56

Hier in Gent ook zo'n situatie. Bij de Rozebroeken was er een tankstation. De vervuiling was zo groot dat de grond onbewoonbaar is verklaard en ik als kind altijd een verkrottend tankstation heb gezien. Intussen is dat tankstation gesloopt en is de grond waarschijnlijk projectgroep geworden, afgesloten met de typische werf hekkens en verandert in een verwilderd grasveld. Het toppunt: in het perceel ernaast, aan de overkant van de zijweg, is er nu een Q8. Kunnen die mooi grond ervaring veroorzaken en dat steken op het oude tankstation... Vervuiling door een aangrenzend tankstation is zeker mogelijk. De kleine tankstations kunnen zeer vervuilend zijn (zoals het voorbeeld van die bij de Rozebroeken) en dat met extreme gevolgen voor de buurt. De tankstations van grote ketens, zullen zeker gedekt zijn door hun reputatie en hun geld dus ga er maar niet van uit dat die nooit grondverschuiving kunnen veroorzaken.
Moraal van het verhaal: wees altijd op uw hoede met tankstations.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 dec 2014 12:37

Voor het bouwen van een tankstation vandaag de dag zijn er veeeeeel strengere normen dan voorheen.
Dubbelwandige tanks, lekdetectie, doorlaatbare ondergrond, Afzonderlijke riolering en afscheiding koolwaterstoffen voor in de gewone riolering te kunnen lozen,....) Een vervuiling door een recent tankstation zal niet zo snel gebeuren, buiten ongeval natuurlijk.

Terug naar “Milieurecht”