burger vs afvalbeleid stad/gemeente

Kella
Topic Starter
Berichten: 2

burger vs afvalbeleid stad/gemeente

#1 , 05 sep 2014 14:47

Hallo,

Kan een burger verplicht worden het afvalbeleid van haar stad of gemeente (al dan niet volledig) te volgen?
Welke wetgeving geldt hierover?

Ik verkies zowel als particulier en als bedrijf het afval uitsluitend naar een onafhankelijk verwerker van afval te brengen.
Immers, daar kan je (eveneens betalend uiteraard) ook terecht voor het sorteren van PMD, glas, papier en karton, en gemengd restafval.

Indien het werken met het DIFTAR systeem door mij zou mogen en kunnen worden geweigerd, hoef ik geen voorschot(ten) te betalen en hoef ik niet continu na te gaan of het afval wel eerlijk en juist werd afgewogen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 05 sep 2014 15:30

De gemeente bepaald voor de burgers die ingeschreven zijn op haar grondgebied via gemeentelijke reglementen (lees wetten) het wat en hoe.
http://binnenland.vlaanderen.be/sites/d ... ntewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 05 sep 2014 16:58

zijdelinge opmerking : ik ben diftar ook al heel lang beu.
ik geef heel weinig restafval mee waardoor ik een groot bedrag aan vaste kosten moet betalen
Omgerekend naar mijn kgs's afval betaal ik heeeeel veeel per kilo, hetgeen in tegenspraak is met het algemeen principe van" de vervuiler betaalt"
Bij de gemeente wordt ik enerzijds weggelachen en anderzijds doorverwezen naar IOK

Reclame

Terug naar “Milieurecht”